Ця вправа продовжує тренування вміння дитини працювати з планом до тексту. Формат подання інформації, щоправда, істотно відрізняється від всіх завдань цього типу, з якими дитина працювала досі. Справа в тому, що цього разу учню пропонується не складати план до тексту, а вибирати текст поміж відразу кількох варіантів за його відповідністю до вже готового наданого плану. На екрані перед дитиною міститься зображення пункту плану, який знаходиться у верхній частині робочої зони. Під ним є два аркуші. В кожній – інший текст. У чомусь вони подібні, однак, між ними є суттєва різниця в деталях, які знайшли своє місце в пунктах плану. Школяр уважно вивчає план, потім – читає кожен з текстів по черзі. Зрозумівши спільні сторони, школяр знаходить у кожному з абзаців відмінності, які один текст повʼязують з планом, а інший – віддаляються від нього. Коли школяр знайде текст, що дійсно відповідає наявному плану, то пройде на новий етап, де треба виконати аналогічну послідовність дій, працюючи вже з іншими текстами та новим планом. Крім зміни місцями обʼєкту пошуку з обʼєктом опрацювання у цій вправі не було б нічого особливого, якби не один важливий нюанс – обсяг інформації. Працювати відразу з двома текстами та порівнювати їх між собою дитині ще не доводилось. І це вимагає від школяра особливої уваги, концентрації та вміння зосереджуватись на деталях. Крім того, це завдання – одне з тих, що намагаються зацікавити дитину не картинками й персонажами, а за допомогою самих текстів. Тож ця вправа починає демонструвати, наскільки різними у своїх деталях, а відтак і цікавими можуть бути описані в текстах сюжети.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.