Текст представляє собою групу речень, які обʼєднані темою та основною думкою. При цьому розмір тексту у цьому визначенні не грає ролі – тема є у й двох обʼєднаних реченнях, і у двох сторінках тексту. При чому, можна сказати, що вони разом з основною думкою, а точніше їхнє донесення до читача, є, власне, метою утворення тексту як такого. Тема тексту – це те, про що у ньому йдеться. Основна думка – це його ідея, те, які висновки можна зробити, міркуючи над описаною темою. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься розбирати текст саме з позиції його тематичного спрямування. На екрані перед учнем міститься зображення нового для кожного етапу тексту. При цьому кожен тип текстів виконує різну роль і по-різному обходиться зі своєю темою. Тексти-міркування демонструють внутрішній світ автора, описи цікавим чином характеризують ті чи інші явища, а розповіді схожі на маленькі оповідки, які написав майстерний письменник. Дитина бачить, що у тексті, до якого б типу він не належав, бракує слів. Це слово одне й те саме, але воно пропущене хоча б двічі. Саме воно визначає тему, адже називає те, про що йдеться у роздумі, описі чи розповіді. Варіанти знаходяться під текстом. Дитина вибирає те слово, яке підходить для того, щоб посісти своє місце реченнях. Для того, щоб зробити правильний вибір, учень має використати власні знання мови та навколишнього світу, адже це слово має бути дійсно повʼязаним з тим, про що говориться у тексті. Коли школяр робить свій вибір, то проходить на новий етап завдання, де треба так само знайти слово, що називає тему цілого тексту. Навіть якщо дитина допустить помилку, цей урок все одно буде корисним, адже, коли правильне слово займе своє місце, учень дізнається щось нове й цікаве на тему тексту.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.