Якщо попередня вправа концентрувала увагу на дієсловах майбутнього часу, то ця змінює точку фокусу на дієсловах часу минулого. У ході виконання даної вправи дитина опрацьовуватиме саме їхні форми. Минулий час характеризується тим, що дієслова, які належать до нього, означаються дію, яка відбувалась (як мінімум, почалась) до моменту мовлення. При цьому у дієслів в даній формі є одна особливість: на відміну від інших, вони набувають також і іменникову граматичну категорію роду. На екрані перед учнем міститься зображення великого гарного дерева, вкритого зеленим листям. Це дерево плодоносить, і завдання, яке ставиться перед учнем, полягає у тому, щоб з-поміж всіх плодів, які зображено біля нього, вибрати потрібні й перемістити у крону дерева. На кожному плоді міститься своє дієслово, і мета пошуків учня – ті слова, що мають форму минулого часу. Отже, дитина послідовно аналізує кожне слово, задаючи йому питання, на яке те відповідає. Дієслова минулого часу відповідають на питання «що робив?» та «що зробив?», «що робила?» та «що зробила?», «що робило?» та «що зробило?», «що робили?» та «що зробили?». Таким чином, можливих форм цілих вісім – по дві для кожного роду та ще одна – для множини. Чому по дві? Тому що дієслова минулого часу, як й будь-які інші, змінюються за категорією завершеності або незавершеності дії. Отже, школяр перевіряє, чи відповідає опрацьоване слово на одне з цих питань, після чого, якщо це так, переносить яблуко, на якому написане дієслово, на дерево. Коли школяр це зробить з усіма плодами, то пройде на новий етап до інших дієслів. Дитина має нагоду вивчити на закріпити в памʼяті морфемний склад дієслів минулого часу у різних його комбінаціях з родом, числом, видом.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.