Граматична основа речення – це підмет та присудок. Підмет означає дійову особу або те, що виконує певну дію. Присудок називає саму дію. Тому присудком здебільшого виступає дієслово, хоча це не обовʼязкова умова. Підметом може бути більшість самостійних частин мови, але найчастіше цю роль в реченні грає іменник. Однак, є одна умова – лише іменник у формі називного відмінка може бути підметом. Тому поєднання лексично повʼязаних іменника у формі називного відмінка та дієслова не вважається словосполученням – це вже речення, повноцінне, хоча й непоширене другорядними членами. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься знаходити у реченні граматичну основу. На екрані перед учнем на кожному етапі міститься зображення нового простого речення з лише однієї граматичною основою. Під реченням міститься набір умовних позначень для підмета та присудка. Підмет підкреслюється однією прямою суцільною горизонтальною лінією. Присудок підкреслюється двома паралельними горизонтальними суцільними лініями. Школяр аналізує кожне слово та визначає його синтаксичну роль. Учню слід звернути увагу а на те, до якої частини мови ці опрацьовані слова належать, однак, важливіше – яку роль у повідомленні вони грають. Коли дитина хоче виділити підмет, то натискає спочатку на відповідне підкреслення під реченням, після чого виділяє потрібне слово. Потім школяр натискає на умовне позначення присудка, а після цього – на слово, що грає його роль у реченні. Коли школяр це робить, то проходить на новий етап завдання, де треба буде знайти граматичну основу вже іншого речення. Над реченням міститься підказка, присвячена тому, якою послідовністю дій треба скористатись, щоб виділити потрібні члени речення.
Учень/учениця:
- розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення, розрізнює серед них окличні і неокличні;
- знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках, встановлює логіко-граматичні зв’язки між членами речення за допомогою питань, поширює речення;
- складає речення за поданими графічними схемами, відновлює зміст деформованих речень;
- виявляє в реченні однорідні члени (головні і другорядні), виконує навчальні вправи з реченнями з однорідними членами, вживає кому при однорідних членах речення.
Учень/учениця створює, розширює доповнює і перегруповує речення; виявляє головні і другорядні члени речення; розрізнює завершені і незавершені речення; розуміє зв'язок слів у реченні; відрізняє речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.