Ця вправа продовжує тему вивчення лексичного значення дієслів. Ці слова, як і більшість інших самостійних частин мови, можна використовувати у прямому та переносному значенні. Використання дієслів у переносному значенні дає можливість виразити образну думку, метафоричний опис, або за допомогою мовних засобів описати щось тонке, чуттєве. У спілкуванні переносне значення дієслів грає досить значну роль. У ході виконання даного завдання дитина тренуватиметься розпізнавати випадки вживання переносного значення дієслів. На екрані перед дитиною міститься зображення кількох персонажів. Кожен з них вимовляє словосполучення. Всі вони різні, однак мають один спільний елемент – дієслово. Серед цих словосполучень є одне, де дієслово вживається у переносному значенні. Завдання, яке ставиться перед учнем, полягає у тому, щоб зрозуміти, про який з виразів можна сказати, що він використовує дієслово фігурально. Коли школяр виділить цю фразу, то пройде на наступний етап завдання, де буде вже інше дієслово. Наприклад, на одному з етапів буде опрацьовуватись дієслово «співати». Це слово означає відтворення мелодійних звуків (не обовʼязково саме співають слова), тож вислів «душа співає» очевидно використовує це дієслово у переносному значенні задля того, щоб образно, а відтак і більш яскраво показати почуття радості, щастя, які переживає людина. Щоб зрозуміти, яке з дієслів вживається у переносному значенні, школяр має добре орієнтуватись у тому, що за процес описує це дієслово та які асоціації воно викликає. Завдяки цьому завданню дитина не лише зрозуміє різницю між прямим та переносним значеннями, а й навчиться краще образно висловлюватись.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
Учень/учениця розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови; визначає пряме і переносне значення слів і фраз з використанням контекстних підказок.