Загальні принципи побудови тексту важливі не лише для того, щоб надати текстам певної нормованої форми, а й для того, щоб вони могли виконувати своє завдання, своє призначення – тобто передавати певну тему та ідею через слова і доносити їх. Зокрема, важливим є порядок частин тексту. Ці частини такі: зачин, де відбувається початковий опис з темою та знайомство з тим, про що йдеться у тексті; основна частина, що містить розвиток теми та донесення головної думки, тобто ідеї тексту; кінцівка, яка містить завершення опису та, можна сказати, підбиває підсумки тексту. Кульмінація тексту, тобто його найвище піднесення, може виділятись в окрему частину, якщо текст досить великий. Важливо, щоб порядок був саме такий: зачин, основна частина та кінцівка. Порушення цього порядку частин тексту веде до того, що текст не може донести до читача основну думку, а тема залишиться не розкритою. У ході виконання цього завдання дитина на кожному етапі стикатиметься з новим текстом. Кожного разу він буде незавершеним, неповноцінним – у ньому бракуватиме однієї з його структурних частин, і завдання, яке ставиться перед учнем, полягає у тому, щоб відповісти на питання – якої саме з них бракує. Дитина уважно читає текст, аналізує його з точки зору структури, описаної вище, після чого вибирає, чого саме у ньому бракує. Варіанти відповіді знаходяться під робочим полем. Школяр робить свій вибір, після чого проходить на наступний етап вправи до іншого подібного випадку, де буде не лише новий текст, а й пропущено іншу його частину. Кожен текст супроводжується малюнками, що використовуються для урізноманітнення візуального ряду. Завдяки цій вправі дитина дізнається, наскільки важливі є всі елементи тексту.
Учень/учениця:
- знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- зв’язує два речення за допомогою займенників і службових слів;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- записує кожну частину тексту з абзацу;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.
Учень/учениця:
- самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту, добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
- виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
- ділить текст на частини за поданим планом і самостійно;
- має уявлення про поділ тексту на абзаци;
- аналізує в навчальній роботі тексти різних типів.