Граматика дієслів української мови вивчає три види форм часу слів, що належать до цієї частини мови: минулий, теперішній та майбутній. Майбутній час означає, що дія відбудеться після моменту мовлення. При цьому дієслова майбутнього часу мають категорію особи, а відтак і категорію числа. При цьому ці слова, окрім іншого, мають й дві форми: просту та складену. Наприклад, «писатиму» та «буду писати», і кожна з них по-своєму змінюється за іншими дієслівними категоріями. У ході виконання цього завдання дитина тренуватиметься у зміні дієслів майбутнього часу за числами. Концентрація уваги саме на цій дієслівній формі робить можливим більш докладне її вивчення. На екрані перед дитиною міститься зображення двох персонажів, які наводять приклади дієслів одне одному. Перший персонаж у своїй репліці має фразу із вже готовим дієсловом майбутнього часу у певному числі. До цього слова приєднується займенник, що виражає число даного слова, наприклад, «я прочитаю». Другий персонаж відповідає фразою, де дієслово лексично тотожне першому, однак займенник вже інший, і він вимагає переходу у множину дієслівної форми майбутнього часу. Основа дієслова надається, тож дитині залишається лише дописати закінчення – морфему, що містить ядро граматичного значення. У формулюванні завдання міститься пряма вказівка на те, що саме треба зробити зі словом: там називається і час, і особа. Школяру залишається тільки згадати правильну морфему, після чого – вписати її, щоб пройти на новий етап завдання. Тонкість опрацювання дієслів у тому, щоб осіб три, і кожна має форму однини й множини. Таким чином, всього форм шість, і ця вправа допоможе структурувати знання, присвячені їм.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.