Граматичні категорії часу й особи дієслів у своєму поєднанні утворюють дуже велике різноманіття словоформ. Загалом, вивчити їх не складно, але це вимагає практики. У ході виконання цієї вправи школяр тренуватиметься змінювати слова теперішнього часу саме за числами. Число для дієслова – лише допоміжна граматична категорія, яка виступає складовою частиною категорії особи. Та в свою чергу означає відношення мовця до того, хто виконує названу дієсловом дію: він сам, той, до кого він звертається чи хтось сторонній. Особових форм загалом є три, однак, кожна має ще й розділення на однину і множину – тобто разом їх шість. На екрані перед дитиною міститься зображення розгорнутої книжки. На одній її сторінці містяться фрази, що складаються з дієслівних словоформ у теперішньому часі, але різні за категорією особи. Ці фрази є повними: у них міститься потрібний займенник, який вимагає тої чи іншої особової форми, наприклад, «я пишу» або «ти хочеш». На іншій сторінці знаходиться каркас для фраз. Займенники там інші, що означає – дієслова необхідно змінити. Однак, займенники підібрано таким чином, що змінити треба лише число. Наприклад, підібрати словоформу до займенників «ми» та «ви». Для наведених вище прикладів це будуть фрази «ми пишемо» та «ви хочете». Дитина закріплює знання звʼязку особових форм, їх морфемного складу та того, як вони повʼязані між собою. Коли школяр дописує потрібні дієслова (лексично вони мають збігатися у горизонтальних рядках) у фрази, то проходить на наступний етап, де в книжці будуть інші дієслова, а змінити їх необхідно буде відповідно до нових займенників. Однак, дитина завжди матиме справу лише з формами теперішнього часу.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.