Ця вправа продовжує закріплення на практиці знань дитини, що присвячені такій темі як граматична категорія особи дієслів. Дане завдання пропонує механіку виконання, яка робить значно більший акцент на самостійності, ніж попередні вправи цього циклу. Замість того, щоб підбирати потрібні особові закінчення з-поміж кількох варіантів, дитина буде самостійно змінювати слова за цією категорією, при чому шукати школяр буде аж дві форми: першої та третьої особи множини. На екрані перед учнем міститься зображення розгорнутого зошита. На його середині міститься клаптик паперу з початковим дієсловом, що подається в неозначеній формі. На одній сторінці – перша робоча область, що знаходиться під займенником, до якого має підходити потрібна форма дієслова. На іншій – аналогічна робоча область під іншим займенником. Різниця між особовими формами як раз і виражається у тому, що вони підходять для поєднання з різними займенниками: «ми бачимо» й «вони бачать»; «ми йдемо» й «вони йдуть». Морфемний склад дієслів відрізняється, а таких варіантів досить багато – цілих шість, і це враховуючи, що слова можуть мати форму теперішнього або майбутнього часу (відрізняючись між собою), тоді як дієслова минулого часу змінюються ще й за родом. Ця вправа дозволяє опрацювати лише дві форми (адже займенники у зошиті – це завжди «вони» та «він»), але значно покращує структурованість форм дієслів у сприйнятті дитини. Під початковим словом міститься спеціальна активна кнопка зі знаком питання. Коли школяр на неї натискає, то бачить довідку, яка допоможе йому розібратись в особах та числах.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.