Виконуючи попереднє завдання, дитина вчилась розсортовувати дієслова за часом, тож учень вже має певний досвід роботи саме з цієї граматичною категорією. До речі, попередня вправа дала й необхідний досвід, адже познайомила школяра з різними часовими формами одного й того самого дієслова. Однак, цього разу учень зробить значно важливіший крок на шляху до вивчення даної теми. У ході виконання цієї вправи дитина буде самостійно змінювати дієслова за часом. Категорія часу є динамічною – будь-яке дієслово може змінюватись за всіма трьома, якщо це допускає лексичне значення даних слів. Всього ж часів в українській мові три: минулий, теперішній та майбутній. Важливий нюанс, який має розуміти школяр, аби успішно працювати з ними, полягає у тому, що час дієслова «вимірюється» відносно моменту мовлення. Отже, на екрані перед дитиною міститься зображення чогось дошки оголошень. На ній прикріплено три листочки. Кожен підписано назвою свого дієслівного часу. Ще там знаходиться досі порожня робоча зона. Над цією композицією міститься формулювання завдання, де потрібне для опрацювання дієслово надається у неозначеній формі. Ще один важливий нюанс: інфінітив дієслова не варто плутати з формою теперішнього часу. Неозначена форма взагалі не має цієї категорії, тобто сенс слова подається поза категорією часу як такої. Школяр пригадує, які морфеми приєднуються до основи дієслова, щоб утворити той чи інший час, після чого послідовно змінює надане дієслово, надаючи йому форму всіх трьох часів і самостійно вписуючи результат своєї роботи у порожні поля на листочках, зображених на дошці. Коли дитина змінить за всіма часами потрібне дієслово, то пройде на новий етап завдання, де опрацьовуватиме вже іншу мовну одиницю цим способом.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.