Підмет та присудок – граматична основа речення, центри його синтаксичної будови, слова, навколо яких групуються всі інші елементи речення. Здебільшого речення є поширеними, тобто, крім граматичної основи, у них є й інші члени: додаток, означення й обставина. Після того, як дитина вивчила граматичну основу, настає час опрацювати другорядні члени речення, і ця вправа присвячена саме цьому. На екрані міститься зображення нового для кожного етапу речення. Воно є простим, тобто має лише одну пару підмета та присудка, однак, завжди є поширеним, себто крім них є й інші члени. Те, який з них треба знайти, вказано у формулюванні завдання, що знаходиться над цією мовною конструкцією. Учень читає завдання і згадує, яку роль грає названий там другорядний член речення, а також якою частиною мови та в які формі він зазвичай є. Наприклад, додатками найчастіше є іменники у непрямих відмінках, тобто у будь-яких, окрім називного. Означеннями є прикметники та числівники. Займенники можуть бути на місці обох цих другорядних членів речення. Нарешті, роль обставини грає здебільшого прислівник. Звісно, є винятки, однак, вони не лише малоймовірні, а й вимагають більш глибоких знань цієї теми від дитини, тож наводитись в цій вправі не будуть. Важливо, аби учень за допомогою виконання цього завдання водночас і закріпив розуміння кожного другорядного члена речення (адже на наступному етапі буде не лише нове речення, а й новий обʼєкт пошуків), і разом з тим – як можна краще запамʼятав традиційні ролі різних частин мови у синтаксичній структурі речення. А щоб дитині було цікаве працювати та рухатись між етапами завдання, кожне речення супроводжується ілюстраціями, які ніби обрамляють його з різних сторін.
Учень/учениця:
- розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення, розрізнює серед них окличні і неокличні;
- знаходить головні і другорядні члени речення у найпростіших випадках, встановлює логіко-граматичні зв’язки між членами речення за допомогою питань, поширює речення;
- складає речення за поданими графічними схемами, відновлює зміст деформованих речень;
- виявляє в реченні однорідні члени (головні і другорядні), виконує навчальні вправи з реченнями з однорідними членами, вживає кому при однорідних членах речення.
Учень/учениця створює, розширює доповнює і перегруповує речення; виявляє головні і другорядні члени речення; розрізнює завершені і незавершені речення; розуміє зв'язок слів у реченні; відрізняє речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.