9.УМ.1.2.Ж. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
Учень/учениця:
- знає й називає істотні ознаки тексту, пояснює його структурні особливості;
- визначає тему, основну думку тексту, виділяє ключові слова в тексті й тематичне речення в абзаці;
- розрізняє спільне й відмінне між мікротемою й абзацом;
- визначає види й засоби міжфразового зв’язку в тексті;
- конструює невеликі тексти на певну тему;
- використовує виражальні можливості текстів різних типів, стилів і жанрів у власному усному й писемному мовленні.
9.УМ.2.1. Аудіювання і розуміння змісту текстів різних стилів та виконання навчальних завдань з ними
Учень/учениця:
- обґрунтувує вибір стилю для розкриття в тексті;
- визначає на слух тему, основну думку тексту, складає простий план (визначає мікротеми, добирає варіанти заголовка);
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи навчальні дії з його складовими із опорою на допоміжні матеріали.
9.УМ.2.2. Уявлення про мовлення як діяльність. Розвиток мовлення
Учень/учениця:
- знає види мовленнєвої діяльності, різновиди аудіювання та читання, стилі, типи, жанри мовлення;
- формулює вимоги до мовлення;
- характеризує ситуацію спілкування, розпізнає маніпулятивні впливи;
- аналізує прослухані або прочитані тексти різних стилів, типів і жанрів мовлення;
- складає діалоги відповідно до ситуації та мети спілкування;
- уникає небажаних або небезпечних співрозмовників, протистоїть маніпулятивним впливам.
9.УМ.3.1. Формування загальнопізнавальних (інтелектуальних, інформаційних) навчальних умінь
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює, конкретизує їх;
- робить висновки на основі спостережень;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
9.УМ.3.3. Формування творчих, естетико-етичних навчальних умінь
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети і явища, фантазує на основі сприйнятого;
- прогнозує подальший розвиток певних явищ;
- переносить раніше засвоєні знання й уміння в нову ситуацію;
- помічає й формулює проблеми в процесі навчання й життєтворчості;
- усвідомлює будову предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми;
- добирає аргументи для його доведення;
- спростовує хибні припущення й твердження.
- помічає й цінує красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, вчинках людей і результатах їхньої діяльності.
L.9.5. Користування словами та фразами, засвоєними в результаті читання чи прослуховування
Учень/учениця:
- знає та використовує точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми;
- виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів та фраз.
RI.9. Усвідомлене прослуховування, читання й опрацювання текстів
Учень/учениця:
- наводить кілька точних фрагментів тексту, демонструючи аналіз тексту, висновки, зроблені з нього;
- визначає дві або більше центральних ідей у тексті та аналізує їхній розвиток, надає об'єктивне резюме тексту;
- усвідомлює значення слів і словосполучень, які використовуються в тексті, включно з образним, конотативним та технічним сенсами;
- аналізує вплив конкретного вибору слова на зміст і тон усього тексту;
- аналізує структуру організації тексту, включно з тим, як основні розділи сприяють розвитку цілого тексту;
- визначає точку зору або мету автора в тексті й аналізує, яким чином автор відокремлює свою позицію від позиції інших;
- порівнює й протиставляє текст з аудіоверсією тексту, аналізуючи втілення кожного суб'єкта порівняння;
- читає та осмислює науково-публіцистичну літературу в проміжку складності для 8-9 класів;
- використовує виразне мовлення, розділяє речення та думки інтонаційними паузами;
- наводить кілька уривків із тексту, демонструючи розуміння ключових думок і висновків, зроблених із тексту;
- визначає тему й основну думку та аналізує їхній розвиток протягом тексту;
- аналізує взаємодію окремих елементів твору.