Літери є втіленням звуків на письмі, головним інструментом передачі фонетичного ряду у писемному мовленні. При цьому спосіб їхнього поєднання в українській мові є досить зручним: абсолютна більшість букв передають на письмі певний звук або його форми. Проте є виключення: букви, що означають не один, а кілька звуків. Важливо памʼятати, що ситуативно їхнє значення змінюється. В залежності від положення букви вона може позначати як один звук, так і два. У ході виконання цього завдання дитина познайомиться зі словами, де є такі особливі літери. На екрані перед учнем міститься набір слів. Дитина уважно вивчає їх та читає в голос. Важливо, що фонетичний компонент є головною підказкою – при читанні викривається наявність «прихованих» звуків, що входять до складу описаних вище особливих літер. Дитина читає по черзі кожне слово та визначає, чи є в ньому літери, що позначають два звуки. Важливо, що дивитись на слово треба ситуативно. Якщо в ньому є йотована голосна, не обовʼязково вона цього разу позначає і «й» і, власне, свій голосний звук. Наприклад, якщо перед нею є приголосний, то «й» переходить на нього та помʼякшує його, а йотована звучить просто як звичайна голосна. Наприклад, «сяйво» містить «я», проте через те, що «й» помʼякшує перший приголосний «с», при вимові від «я» залишається тільки голосний «а». Натомість, у слові «яблуко», оскільки йотований голосний є першим звуком, у ньому чітко звучить і голосний, і приголосний його компоненти. Отже дитина вибирає всі слова, де присутні букви, що позначають два звуки, після чого проходить на наступний етап завдання. Там буде новий подібний набір слів.
Учень/учениця:
- виконує усно звуковий і звуко-буквений аналіз слів та будує звукові моделі слів з 5-8 звуків, в тому числі з подвоєними, м’якими, пом’якшеними приголосними, диграфами, дифтонгами і апострофом;
- виконує аналітико-синтетичні і конструктивні дії зі словами, як то: заміна, додавання, вилучення одного зі звуків слова з метою відновлення слова або зміни його значення.
Учень/учениця:
- правильно читає абетку, знає абеткові назви букв, відновлює пропущені літери та/або знаходить за записом потрібні літери в абетці;
- розташовує 5-6 слів за абеткою з орієнтацією на першу букву.
Учень/учениця:
- перелічує (до шести) голосні звуки і записує (до десяти) букви на їх позначення;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння голосні звуки;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння приголосні звуки;
- впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння тверді і м’які, дзвінкі і глухі приголосні;
- відрізняє на слух правильне вимовляння слів із дзвінкими приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим;
- відрізняє на слух правильне вимовляння, читає і записує слова з апострофом.
Учень/учениця:
- правильно друкує визначені програмою слова, вимова і написання яких не розходяться;
- правильно позначає на письмі (друкує) м’якість приголосних звуків, доцільно використовуючи знак пом’якшення ("ь") та букви "я", "ю", "є", "і";
- розуміє різницю між вимовою і написанням слів, що пишуться за вивченими правилами (слова з ненаголошеними голосними, з апострофом перед "я", "ю", "є", "ї").