Для того, щоб зрозуміти, до якого стилю належить той чи інший тип мовлення, необов’язково аналізувати цілий текст або речення. Для цього достатньо й одного слова. Головне, щоб воно несло яскраве стилістичне забарвлення та передавало характер мовлення. Саме цьому ми й присвячуємо вправу «Сортуємо слова за стилями».
Шестикласник добре знає, що в українській мові є аж шість типів мовлення, які активно використовуються у повсякденному житті. У цій вправі учню доведеться сортувати слова на два табори, залежно від того, до якого стилю мовлення вони залежать. Наприклад, в одному завданні треба буде розподілити слова таким чином, щоб праворуч стояли офіційно-ділові, а праворуч — розмовні. Зробити це досить просто, адже сплутати розмовні слова із канцеляризмами або офіційно-діловим мовленням буде вкрай важко. Тому ми впевнені, що школярі швидко та легко впораються із цим завданням!
Учень/учениця:
- розуміє, як пов’язані мова і мовлення;
- має уявлення та пояснює зміст понять мовлення, види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування, адресат мовлення, мета спілкування;
- знає типи мовлення, наводить приклади відповідних висловлень;
- пояснює відмінність між мовленням усним і писемним, монологічним і діалогічним;
- знає доцільні етикетні формули відповідно до різних ситуацій спілкування, віку та статусу співрозмовника;
- застосовує всі види мовленнєвої діяльності;
- аналізує й осмислює ситуацію спілкування, визначає її складники;
- виявляє здатність логічно обґрунтовувати висловлювані думки й оцінки;
- усвідомлює важливість додержання правил спілкування: ввічливості, привітності, доброзичливості, уваги до співрозмовника, стриманості, тактовності.
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети та явища;
- переносить раніше засвоєні знання та вміння в нову ситуацію;
- помічає й формулює проблему в процесі навчання;
- усвідомлює структуру предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми, добирає аргументи для його доведення (у нескладних випадках);
- помічає красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, у вчинках людей і результатах їхньої діяльності;
- критично оцінює свої вчинки, узгоджує їх із загальнолюдськими моральними нормами;
- виявляє готовність і здатність творити добро словом і ділом.
Учень/учениця:
- використовує знання нюансів у значенні слів під час письма, розмови, читання чи слухання;
- правильно підбирає слова для доповнення речення/тексту;
- вміє змінювати структуру речення згідно із мовленнєвою ситуацією;
- дотримується в тексті єдиного стилю і типу.