Цей урок тренуватиме вміння учня утворювати прикметник із заданим суфіксом, враховуючи потрібний рід і можливість спрощення або чергування.
В українській мові, щоб уникнути збігу кількох приголосних, в деяких словах відбувається заміна важких для вимови сполук на один приголосний. Так, якщо основа слова закінчується на -г, -ж, -з, то при додаванні суфікса -ськ-, відбувається чергування на -зьк- (Збараж — збаразький). Якщо основа слова закінчується на -к, -ц, -ч, при поєднанні із -ськ- утворюється -цьк (гірник — гірницький).
На екрані перед дитиною розташована дошка, де знаходиться слово, від якого потрібно утворити прикметник, і суфікс. Учень має утворити нове слово і вписати його в спеціальний рядок в нижній частині дошки, але потрібно утворити прикметник заданого роду. Якого саме, вказано у завданні над дошкою.
Проходячи всі етапи цього уроку, дитина вивчить нові прикметникові суфікси і запам’ятає їх написання, а також тренуватиме кмітливість і розширить словниковий запас.
Учень/учениця:
- знає морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль;
- пояснює написання прикметників відповідними правилами;
- знаходить прикметники в реченні;
- визначає морфологічні ознаки, синтаксичну роль прикметника в реченні;
- відмінює прикметники твердої й м’якої груп;
- утворює правильно форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників;
- утворює якісні, відносні й присвійні прикметники від інших частин мови за допомогою відомих способів словотвору;
- правильно записує прикметники з вивченими орфограмами;
- помічає та виправляє помилки у вживанні прикметників.
Учень/учениця:
- визначає головне;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
Учень/учениця:
- визначає та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз у текстах, вміє вибирати влучний з декількох варіантів;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
- використовує контекст як підказку про значення слова або фрази;
- використовує загальноприйняті грецькі або латинські афікси та корені як підказки про значення слова;
- користується довідковими матеріалами, як друкованими, так і цифровими, щоб визначити чи уточнити точний зміст слова або його частину мови.