Стиль в сучасній українській мові є різновидом мови з певним набором засобів мовлення для інформації у певних особливих умовах. Інакше кажучи, кожна життєва ситуація передбачає різну манеру та характер мовлення, що зумовлює певний розподіл на стилі. Останні різняться характером висловлювання, змістом та метою мовлення. Треба сказати, що наразі виділяють 6 основних стилів української мови: розмовний, публіцистичний, науковий, художній, офіційно-діловий та сакральний (церковний). Для того, щоб легко орієнтуватися у різних розмовних колах, шестикласник має розумітися на кожному із цих стилів, виділяти їх серед інших.
Вправа «Визначаємо стиль мовлення» допоможе учню розрізняти стилі мовлення в українській мові. Завдання, яке ставиться перед школярем, полягає у тому, щоб допомогти персонажу із вправи визначити стиль наведеного у завданні речення. Для того, щоб було трохи легше, дитина має обирати із двох запропонованих варіантів. Речення у вправі досить прості, а стиль мовлення легко вгадується за умови його розуміння. Тому завдання не стане проблемою для шестикласника.
Учень/учениця:
- розуміє, як пов’язані мова і мовлення;
- має уявлення та пояснює зміст понять мовлення, види мовленнєвої діяльності, ситуація спілкування, адресат мовлення, мета спілкування;
- знає типи мовлення, наводить приклади відповідних висловлень;
- пояснює відмінність між мовленням усним і писемним, монологічним і діалогічним;
- знає доцільні етикетні формули відповідно до різних ситуацій спілкування, віку та статусу співрозмовника;
- застосовує всі види мовленнєвої діяльності;
- аналізує й осмислює ситуацію спілкування, визначає її складники;
- виявляє здатність логічно обґрунтовувати висловлювані думки й оцінки;
- усвідомлює важливість додержання правил спілкування: ввічливості, привітності, доброзичливості, уваги до співрозмовника, стриманості, тактовності.
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Учень/учениця:
- використовує знання нюансів у значенні слів під час письма, розмови, читання чи слухання;
- правильно підбирає слова для доповнення речення/тексту;
- вміє змінювати структуру речення згідно із мовленнєвою ситуацією;
- дотримується в тексті єдиного стилю і типу.