Цей урок познайомить дитину з професіоналізмами, навчить працювати з ними на рівні невеликого тексту. Професіоналізмами називаються слова, вживання яких обмежене специфічними потребами представників певної професії. До них зазвичай належать назви знарядь виробництва, назви трудових процесів, різні професійні означення загальномовних понять і так далі.
Перед учнем на екрані розташоване біле поле з текстом. Дитина має натиснути в ньому на всі професіоналізми (в кожному слайді їх різна кількість), а потім натиснути на персонаж тієї професії, про яку йдеться в тексті.
Виконавши цей урок, дитина вдосконалить вміння знаходити професіональну лексику в конкретних текстах, а також розширить свій кругозір, бо кожний слайд надає цікаву інформацію про певну професію.
Учень/учениця:
- знає та розуміє значення основних термінів розділу;
- пояснює лексичне значення слова;
- розуміє причини вилучення з активного вжитку застарілих слів та появи того чи іншого неологізму;
- пояснює відмінність між термінами та професійними словами;
- розрізняє слова за походженням;
- замінює іншомовне слово українським відповідником;
- розрізняє активну й пасивну лексику;
- розпізнає серед застарілих слів архаїзми та історизми;
- розрізняє слова загальновживані та стилістично забарвлені;
- редагує речення, у яких допущено лексичні помилки;
- знає, що вивчає фразеологія;
- розуміє та пояснює значення фразеологізмів;
- визначає фразеологізми в реченнях;
- використовує доречно фразеологізми;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях;
- редагує речення, у яких фразеологізми вжито неправильно.
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Учень/учениця:
- використовує знання нюансів у значенні слів під час письма, розмови, читання чи слухання;
- правильно підбирає слова для доповнення речення/тексту;
- вміє змінювати структуру речення згідно із мовленнєвою ситуацією;
- дотримується в тексті єдиного стилю і типу.