Нам довелося жити в момент однієї з найбільших загроз для державності нашої країни, у часи, коли Україну та її народ хочуть знищити, а нашу землю, історію та культуру — привласнити. Тож виховання громадянської свідомості у наших дітей — одна з ключових умов виживання української нації. І важливо починати формувати її з дошкільного віку, адже саме тоді закладається фундамент уявлень про світ.
- «У перші роки життя треба закласти любов, повагу й гідне ставлення до членів сім’ї, а також до своєї Батьківщини. Належність до країни, її історії та цінностей зміцнює відчуття власної цінності. Бути свідомим громадянином — означає мати певний набір знань, умінь і навичок. Знати про свою країну, місто, державні символи, історію та свята, сімейні традиції. Бути відповідальними, чесними, толерантними, мати співчуття», — пояснюють автори платформи «НУМО».
Тож для допомоги батькам, опікунам та вихователям експерти ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки створили платформу розвитку дошкільнят «НУМО». Це ресурс з матеріалами та порадами для розвитку дитини 3–6 років вдома або у садочку.
Ми вже публікували поради експертів платформи щодо розвитку інших 10 навичок дошкільнят (покликання на відповідні статті блогу подаємо наприкінці цього матеріалу), а сьогодні пропонуємо розглянути рекомендації щодо розвитку навички громадянської свідомості у дітей 3–6 років.
Як допомогти дитині опанувати навичку громадянської свідомості?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — дитина знає, у якому місті й на якій вулиці живе, на якій вулиці розташований дитячий садок
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи підтримує дитина діалог, коли ви запитуєте дітей про місто й вулицю, на якій вони мешкають?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, як ви з батьками ходили до дитячого садочка різними маршрутами й вам було цікаво запамʼятовувати назви вулиць, кольори будинків, магазини й інші споруди, що траплялися на шляху. Як узимку, коли ви захворіли, ви з бабусею пригадували маршрути, якими будете ходити, коли одужаєте.
Поради:
1) Разом з дитиною пошукайте історію назви вулиці, на якій живете.
2) Намалюйте мапу прогулянки від будинку до садка із зазначенням номера будинку й назви вулиці.
3) Зробіть поштову скриньку, в яку вкладатимете листи й малюнки одне одному. Зазначте на скриньці назву вулиці, номер будинку й квартири.
2 СХОДИНКА — дитина знає назву країни, у якій живе (Україна), як називається населення (українці); має уявлення про державну мову
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може дитина відповісти на запитання про назву нашої країни, міста, населення?
- Як часто діти вживають ці слова під час гри?
- Що спонукає їх говорити про нашу країну, міста й населення?
Ідеї для розмови:
Розкажіть про походження назви вашого міста й вулиці. Розкажіть про міста, де живуть ваші знайомі, які ви разом відвідували. Пригадайте, наскільки далеко ви їхали, яким транспортом. Згадайте веселу історію з подорожі.
Ігри та завдання:
1) Покажіть дитині різні країни на мапі світу. Запропонуйте знайти Україну.
2) Гра «Подорож». Покладіть на підлогу подушки, що позначають різні країни. На кожній подушці розмістіть прапор країни. Дізнайтеся, як привітатися мовою кожної з країн. Вітайтеся, перестрибуючи з подушки на подушку.
3 СХОДИНКА — дитина знає державні символи (герб, прапор, гімн), шанобливо ставиться до них
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як у доступній формі пояснити дитині, що таке символи держави, які вони бувають і для чого створені?
- Що допомагає сформувати в дитини шанобливе ставлення до державної символіки?
Ідеї для розмови:
1) Розкажіть історію прапора, герба й гімну нашої країни.
2) Розкажіть історію герба вашого населеного пункту.
3) Розкажіть, чому люди працюють над розробкою герба й іншої символіки.
Цікаві завдання:
1) Роздивіться з дитиною герб України.
2) Зробіть герб своєї родини. Поговоріть про те, що символізує кожна частина вашого сімейного герба.
4 СХОДИНКА — дитина знає столицю України (Київ) та інші великі міста України
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Яка цікава діяльність допомогла б дитині краще запамʼятати великі міста нашої країни? Як часто варто повертатися до цієї гри?
- Що може заохочувати дитину грати в таку гру й не втрачати цікавості?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви з батьками відвідали якесь велике місто. Батьки розповідали вам про походження назви міста, а потім зайшла мова про назву столиці й країни. Розкажіть, як потім ви ділилися з іншими дітьми й дорослими фактами про нове місто, які ви дізналися.
Цікаві завдання:
1) Ходіть на дитячі екскурсії. Заздалегідь вибирайте маршрут або цікаві обʼєкти й позначте їх у спеціальному журналі.
2) Візьміть із собою улюблену іграшку дитини й фотографуйте її в різних місцях. Створіть альбом подорожей іграшки.
5 СХОДИНКА — дитина знає інформацію про рідний край, про природні багатства й промисловість, якою славиться країна; знає, чим пишається країна
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може дитина розказати про своє місто (населений пункт) щось особливе?
- Що має знати дитина цього віку про рідний край?
- Як допомогти їй у цікавий спосіб засвоїти цю інформацію й розвинути пізнавальний інтерес?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині історію вашого краю. Чим відомий ваш населений пункт? Згадайте відомих особистостей вашого міста й цікаві та визначні місця.
Поради:
1) Пошукайте інформацію про відкриття, які зробили діти України.
2) Знайдіть винаходи, якими пишається країна (наприклад: гасова лампа, літак «Мрія» тощо).
6 СХОДИНКА — дитина показує Україну на мапі світу (діти ознайомлюються з поняттями та зображеннями на мапі в початковій школі: гори, річки)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Які дієві, цікаві й інформативні активності ви порадили б для початку ознайомлення з мапою світу/глобусом?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, як у дитинстві роздивлялися глобус або мапу світу й просили когось із дорослих показати, де ви живете. Ви шукали спочатку країну, потім — місто. Розкажіть, які емоції відчували, як порівнювали розміри своєї країни з іншими тощо.
Поради:
1) Разом намалюйте мапу світу, який дитина вигадає сама. Разом доберіть назву.
2) Намалюйте разом мапу нашої країни: можна розфарбувати її (як віночок), зобразити тварин, людей, машини.
3) Доповнюйте мапу, читаючи книжки про Україну: рослини, птахи тощо. Нехай діти намалюють тварин/птахів/рослини, яких вони бачили на вулиці, біля моря, у лісі.
7 СХОДИНКА — дитина має уявлення про світ як сукупність різних держав і народів
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як розвивати цікавість дитини до вивчення світу?
- Що може найкраще зацікавити дитину цього віку?
Ідеї для розмови:
Розкажіть історію з власного досвіду. Наприклад , як ви з батьками любили читати енциклопедію про різні країни. Якщо така енциклопедія є у вашому домі, скористайтеся нею, щоб краще проілюструвати свою розповідь. Розкажіть, як ви читали різні історії з цієї книжки, а потім уявляли себе, маму, тата й друзів мандрівниками. Розкажіть про одну зі своїх улюблених уявних подорожей.
Цікава гра:
Уявіть, що разом з дитиною подорожуєте світом: перепливайте (на килимі або на подушці) моря й океани. Коли «прибуваєте» в якусь країну, один з «мешканців» (іграшка) розповідає про країну найголовніше.
8 СХОДИНКА — дитина знає про різноманітність традицій і культурних цінностей інших народів, країн
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як краще розповісти дитині про різні культури й традиції?
- Порадьте книжки й інші інформаційні джерела за темою.
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у дитинстві ви з батьками подорожували в іншу країну або про вашу улюблену телепередачу про подорожі. Розкажіть про захопливий досвід знайомства з іноземцями (про мову, якою вони розмовляли, їжу, традиції тощо) або про передачу, яка вас вразила (наприклад, «Світ навиворіт»).
Цікава гра:
Пригадайте декілька «реліквій» вашої родини (те, що передається від покоління до покоління), якщо є можливість, підготуйте їх для заняття з дитиною (це може бути річ, рецепт, історія, традиція). Разом з дитиною роздивіться її (якщо це річ), поговоріть про те, як вона з’явилась у вашій родині, чим саме вона для вас важлива.
Разом з дитиною ви можете зробити щось подібне — нове, що в подальшому може стати вашою сімейною реліквією, наприклад малюнок вашої сімʼї (додайте рамку й розмістіть на видноті).
9 СХОДИНКА — дитина має уявлення про те, що люди різних національностей можуть мешкати на одній території та бути громадянами однієї країни; усі вони мають підтримувати й поважати країну, в якій живуть
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Коли краще давати дитині інформацію про різні національності нашої країни? На що звернути особливу увагу?
Ідеї для розмови:
Розкажіть про людей різних національностей з вашої вулиці, їхні професії. Можливо, це будуть люди з вашої родини або найближчі друзі. Важливо розказати про людей, яких знає ваша дитина.
Цікаве завдання:
Нехай дитина уявить, що вона квітка, і намалює цю квітку. Якою квіткою був би тато? На галявині ростуть різні квіти і є місце всім. Усі квіти різні, але всі важливі. Так і люди своїм різноманіттям створюють гарний візерунок. Немає кращих і гірших. Усі народи мають схожі потреби (здоровʼя, щастя тощо) і набагато більше спільних рис, ніж відмінностей. Роблячи щось разом, ми підтримуємо одне одного.
10 СХОДИНКА — дитина знає про державне свято День незалежності
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як краще доносити дитині інформацію про День незалежності як особливе державне свято?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у вашій родині святкують День незалежності України. Можливо, у вашій родині є особлива історія, повʼязана з відстоюванням незалежності. Розкажіть про вашу роботу й про користь вашої професії для держави.
Порада:
Поміркуйте з дитиною про те, що таке незалежність. Поясніть на прикладі людини. Справді незалежна людина — самодостатня й може про себе подбати, але радіє іншим людям поруч, які можуть її зрозуміти, бути близькими, дружити. Незалежна людина поважає себе, цінує свою силу й поважає силу та гідність інших. Так і в країни є своя незалежність, яку ми цінуємо й готові захищати.
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички! Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників: