Базові математичні знання необхідні кожній людині. Ми постійно використовуємо їх у повсякденному житті, навіть не задумуючись про це, — рахуємо решту в супермаркеті, вибираємо коротшу стежку у парку чи визначаємо, скільки потрібно виділити часу на дорогу для вчасного прибуття на прийом до лікаря. А дитині, яка не вміє рахувати та не володіє логіко-математичними навичками, буде складно грати в піжмурки, набрати номер телефону служб порятунку чи поділити ласощі між друзями. Своєчасне оволодіння цими вміннями є дуже важливим для гармонійного розвитку дитини.

Тож фахівці радять батькам розвивати елементарні математичні уявлення в ранньому дитинстві для майбутніх успіхів дитини. Ми вже публікували поради експертів платформи щодо розвитку інших 11 навичок дошкільнят (покликання на відповідні статті блогу подаємо наприкінці цього матеріалу), а сьогодні пропонуємо розглянути рекомендації щодо розвитку логіко-математичних навичок, вміння рахувати, розуміти простір та час у дітей 3–6 років.

Як розвинути логіко-математичні навички дитини, вміння рахувати, розуміти простір і час?

Як розвинути логіко-математичні навички дошкільнят? - Learning.ua

Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:

1 СХОДИНКА — дитина розрізняє букви й цифри, знає, що таке «один», «багато»

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині про те, як батьки приносили багато цукерок або апельсинів, а вам дуже подобалося пригощати всіх. Як ви роздавали по одній цукерці, щось лишалося, і мама казала: «Ще багато». Тоді ви знали, що можна роздати ще.

Ігри та завдання:
1) Гра «Буква чи цифра?». Називайте по черзі букви й цифри, а дитина нехай визначає, що це.
2) Показуйте книжки на полиці й одну книжку в руках, фломастери в пачці й один фломастер. Дитина має назвати: «багато», «один», «мало».

2 СХОДИНКА — дитина знає свій вік

Запитання, яке можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть, як вам малому подобалося, коли вас запитували, скільки вам років. Ви відповідали, показуючи свій вік на пальцях. Вам здавалося, що ви вже дорослий.

Порада:
Разом розглядайте альбом з фотографіями, називаючи вік дитини (коли зроблено фотографії).

3 СХОДИНКА — дитина знає дату свого народження, адресу й номер квартири

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як малим ви щороку чекали свого дня народження. І коли наближалася дата, ви передчували свято й нові подарунки.

Поради:
1) Позначте разом з дитиною в календарі дату її народження.
2) Разом зробіть книжечку, де дитина намалює себе, а батьки підпишуть ім’я, дату народження, сім’ю (мама чи тато допоможуть підписати, де хто зображений), будиночок (під яким батьки напишуть адресу).

4 СХОДИНКА — дитина усно виконує прості обчислення

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть, як одного разу у вашої кішки народилися кошенята різних кольорів. І ви з друзями рахували, скільки рудих, скільки смугастих, скільки разом. Кошенята були прудкими, тож ви ніяк не могли їх порахувати. Потім ви посадили кошенят у кошик і тільки тоді змогли порахувати. Їх було шестеро.

Цікаві завдання:
1) Гуляючи вулицею, рахуйте машини. Рахуйте, скільки синіх, червоних машин.
2) Рахуйте людей з парасольками тощо.

5 СХОДИНКА — дитина застосовує логіко-математичні вміння в повсякденному житті: вміє набрати номер телефону служб порятунку, користується пультом від телевізора, аудіо- та відеотехніки

Як розвинути логіко-математичні навички дошкільнят? - Learning.ua

Запитання, яке можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як ви навчились користуватися пультом від телевізора й любили перемикати канали, коли вас про це просили. А ще, як ви швидко вивчали номери телефонів, і бабуся просила вас нагадати номер телефону мами, тата, лікарні тощо.

Поради:
1) Розкажіть, якими були телефони раніше (з дисками, з кнопками), покажіть фото. Можна намалювати ці моделі телефонів.
2) Пограйте з дитиною в телефонну розмову.

6 СХОДИНКА — дитина вміє лічити в межах першого десятка, використовуючи різні види лічби (кількісна, порядкова, у прямому й зворотному порядку)

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині свою улюблену лічилочку та як ви дуже любили гратися з родичами, промовляючи її.

Ігри та завдання:

7 СХОДИНКА — знає числа від 0 до 10 (відповідно до Базового компонента діти дошкільного віку вже свідомо оперують у межах 10), співвідносить їх із певною кількістю предметів, елементів множин

Запитання, яке можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть, як вам подобалося рахувати з бабусею. Вона діставала зі скриньки різнокольорові ґудзики, ви розкладали їх за кольором, формою, розміром. Вам треба було порахувати й сказати, скільки ґудзиків у тій чи іншій групі.

Порада:
Рахуйте з дитиною сходинки, відміряйте кроки до пункту призначення.

8 СХОДИНКА — дитина визначає числову рівність, нерівність, визначає відношення: «На скільки більше? На скільки менше?»

Як розвинути логіко-математичні навички дошкільнят? - Learning.ua

Запитання, яке можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як ви любили рахувати. Удома, хоч би що робили, ви рахували. Наприклад, накривали з мамою на стіл і допомагали розставляти посуд. Розставили 6 тарілок, а ложок не вистачало. Мама запитала: «На скільки ложок менше?». Ви подивилися на дві тарілки без ложок і сказали: «На 2». Мама похвалила вас і припустила, що ви виростете математиком.

Ігри та поради:
1) Готуючи їжу, показуйте кількість борошна чи цукру, роблячи «гірки», щоб дитина могла побачити більшу й меншу «гірку».
2) Пограйте в гру, у якій треба швидко назвати пари предметів у кімнаті за принципом «більше-менше»: лампа більша за подушку, ручка більша від гумки.

9 СХОДИНКА — дитина знає знаки «плюс» (+), «мінус» (-), «дорівнює» (=), співвідносить їх із діями додавання й віднімання

Запитання, які можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть, як вам купили розрізну абетку (там були літери, цифри й знаки «+», «‒», «=»). Ви любили, граючись із татом, складати й розв’язувати приклади. Спочатку ви вигадували завдання татові, а тоді ‒ він вам. Було весело.

Цікава гра:
Показуємо приклади знаків («+», «‒», «=») наочно за допомогою іграшок або яблук, малюючи палички в таці з гречаною чи іншою крупою.

10 СХОДИНКА — дитина має уявлення про склад числа з одиниць і двох менших (у межах 10), визначає суміжні числа

Запитання, яке можна поставити вихователям:

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як гралися з мамою, групуючи предмети (наприклад, поставити в гараж 5 машинок). Ви рахували й старанно завозили машинки в гараж. Мама запитувала: «Скільки машинок у гаражі?». Ви відповідали: «5». А мама показувала: «А ось цифра 5». Ідучи до школи, ви вже знали всі цифри й почувалися дуже впевнено.

Цікава гра:
На папері намалюйте цифри (по цифрі на аркуш). Розкладіть їх довільно на підлозі. Дитина має стрибати з аркуша на аркуш, але в послідовності лічби.

Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!

Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників: