5/5

Як розвинути логіко-математичні навички дошкільнят?

1055

Базові математичні знання необхідні кожній людині. Ми постійно використовуємо їх у повсякденному житті, навіть не задумуючись про це, — рахуємо решту в супермаркеті, вибираємо коротшу стежку у парку чи визначаємо, скільки потрібно виділити часу на дорогу для вчасного прибуття на прийом до лікаря. А дитині, яка не вміє рахувати та не володіє логіко-математичними навичками, буде складно грати в піжмурки, набрати номер телефону служб порятунку чи поділити ласощі між друзями. Своєчасне оволодіння цими вміннями є дуже важливим для гармонійного розвитку дитини.

  • «Вивчення математики схоже на побудову піраміди: щоб створити ідеальну форму, потрібна хороша основа. Математика — це не лише складні алгоритми й обчислення, а цілий комплекс знань, умінь, способів сприйняття, обробки та аналізу інформації. Вони впливають не тільки на вивчення „математики“ як науки, а й на спосіб мислення, на можливість робити вибір і навіть соціальну сферу розвитку дитини», — пояснюють автори платформи «НУМО».

Тож фахівці радять батькам розвивати елементарні математичні уявлення в ранньому дитинстві для майбутніх успіхів дитини. Ми вже публікували поради експертів платформи щодо розвитку інших 11 навичок дошкільнят (покликання на відповідні статті блогу подаємо наприкінці цього матеріалу), а сьогодні пропонуємо розглянути рекомендації щодо розвитку логіко-математичних навичок, вміння рахувати, розуміти простір та час у дітей 3–6 років.

  • Нагадаємо: платформа розвитку дошкільнят «НУМО» — це ресурс, створений для розвитку дитини 3–6 років експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки. Зокрема, над сайтом працювала відома українська психологиня Світлана Ройз. На платформі є матеріали для батьків, опікунів та вихователів, які щоденно докладають зусилля для гармонійного розвитку дитини.

Як розвинути логіко-математичні навички дитини, вміння рахувати, розуміти простір і час?

Вчителька проводить заняття з дошкільнятами, показує кольоровий круг і пояснює матеріал; діти уважно слухають за столом у яскравому сучасному класі.
На фото — сучасне заняття для дошкільнят, присвячене розвитку логіко-математичних навичок. Вчителька демонструє дітям картку з кольоровим кругом, пояснюючи новий матеріал у світлій та затишній класній кімнаті. Діти уважно слухають і активно беруть участь у навчальному процесі. У класі багато яскравих деталей, навчальних матеріалів, рослин, іграшок і книжок, що створює сприятливу атмосферу для пізнання й творчості.

Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:

1 СХОДИНКА — дитина розрізняє букви й цифри, знає, що таке «один», «багато»

Запитання, які можна поставити вихователям:

  • Чи може моя дитина розрізнити, де одна іграшка, а де багато?
  • Як допомогти дитині сформувати поняття «один — багато»?

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині про те, як батьки приносили багато цукерок або апельсинів, а вам дуже подобалося пригощати всіх. Як ви роздавали по одній цукерці, щось лишалося, і мама казала: «Ще багато». Тоді ви знали, що можна роздати ще.

Ігри та завдання:
1) Гра «Буква чи цифра?». Називайте по черзі букви й цифри, а дитина нехай визначає, що це.
2) Показуйте книжки на полиці й одну книжку в руках, фломастери в пачці й один фломастер. Дитина має назвати: «багато», «один», «мало».

2 СХОДИНКА — дитина знає свій вік

Запитання, яке можна поставити вихователям:

  • Чи запитує моя дитина в інших дітей і дорослих про їхній вік?

Ідея для розмови:
Розкажіть, як вам малому подобалося, коли вас запитували, скільки вам років. Ви відповідали, показуючи свій вік на пальцях. Вам здавалося, що ви вже дорослий.

Порада:
Разом розглядайте альбом з фотографіями, називаючи вік дитини (коли зроблено фотографії).

3 СХОДИНКА — дитина знає дату свого народження, адресу й номер квартири

Запитання, які можна поставити вихователям:

  • Чи нагадує дитина про свій день народження?
  • Які традиції святкування дня народження є в групі?
  • Як діти вітають одне одного?

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як малим ви щороку чекали свого дня народження. І коли наближалася дата, ви передчували свято й нові подарунки.

Поради:
1) Позначте разом з дитиною в календарі дату її народження.
2) Разом зробіть книжечку, де дитина намалює себе, а батьки підпишуть ім’я, дату народження, сім’ю (мама чи тато допоможуть підписати, де хто зображений), будиночок (під яким батьки напишуть адресу).

4 СХОДИНКА — дитина усно виконує прості обчислення

Запитання, які можна поставити вихователям:

  • Чи подобається моїй дитині рахувати?
  • Як розвивати її інтерес до простих обчислень?

Ідея для розмови:
Розкажіть, як одного разу у вашої кішки народилися кошенята різних кольорів. І ви з друзями рахували, скільки рудих, скільки смугастих, скільки разом. Кошенята були прудкими, тож ви ніяк не могли їх порахувати. Потім ви посадили кошенят у кошик і тільки тоді змогли порахувати. Їх було шестеро.

Цікаві завдання:
1) Гуляючи вулицею, рахуйте машини. Рахуйте, скільки синіх, червоних машин.
2) Рахуйте людей з парасольками тощо.

5 СХОДИНКА — дитина застосовує логіко-математичні вміння в повсякденному житті: вміє набрати номер телефону служб порятунку, користується пультом від телевізора, аудіо- та відеотехніки

Як розвинути логіко-математичні навички дошкільнят? - Learning.ua

Запитання, яке можна поставити вихователям:

  • Як допомогти дитині навчитися використовувати математичні вміння в побуті?

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як ви навчились користуватися пультом від телевізора й любили перемикати канали, коли вас про це просили. А ще, як ви швидко вивчали номери телефонів, і бабуся просила вас нагадати номер телефону мами, тата, лікарні тощо.

Поради:
1) Розкажіть, якими були телефони раніше (з дисками, з кнопками), покажіть фото. Можна намалювати ці моделі телефонів.
2) Пограйте з дитиною в телефонну розмову.

6 СХОДИНКА — дитина вміє лічити в межах першого десятка, використовуючи різні види лічби (кількісна, порядкова, у прямому й зворотному порядку)

Запитання, які можна поставити вихователям:

  • Як навчити дитину рахувати в прямому й зворотному порядку?
  • Як навчати дитину рахувати й обчислювати, не перевантажуючи її?

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині свою улюблену лічилочку та як ви дуже любили гратися з родичами, промовляючи її.

Ігри та завдання:

  • Вивчіть лічилки (наприклад: «Еники-беники їли вареники, еники-беники кльоц — вийшов вусатий матрос»).
  • Рахуйте пальчики на руках і ногах, вагони в іграшковому потягу.
  • Попросіть дитину порахувати людей у черзі.
  • Порахуйте овочі, які готуватимете.

7 СХОДИНКА — знає числа від 0 до 10 (відповідно до Базового компонента діти дошкільного віку вже свідомо оперують у межах 10), співвідносить їх із певною кількістю предметів, елементів множин

Запитання, яке можна поставити вихователям:

  • Як навчити дитину рахувати, щоб вона почувалася здібною, роблячи підрахунки?

Ідея для розмови:
Розкажіть, як вам подобалося рахувати з бабусею. Вона діставала зі скриньки різнокольорові ґудзики, ви розкладали їх за кольором, формою, розміром. Вам треба було порахувати й сказати, скільки ґудзиків у тій чи іншій групі.

Порада:
Рахуйте з дитиною сходинки, відміряйте кроки до пункту призначення.

8 СХОДИНКА — дитина визначає числову рівність, нерівність, визначає відношення: «На скільки більше? На скільки менше?»

Як розвинути логіко-математичні навички дошкільнят? - Learning.ua

Запитання, яке можна поставити вихователям:

  • Які ігри можуть допомогти дитині розвивати навички рахунку й обчислень?

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як ви любили рахувати. Удома, хоч би що робили, ви рахували. Наприклад, накривали з мамою на стіл і допомагали розставляти посуд. Розставили 6 тарілок, а ложок не вистачало. Мама запитала: «На скільки ложок менше?». Ви подивилися на дві тарілки без ложок і сказали: «На 2». Мама похвалила вас і припустила, що ви виростете математиком.

Ігри та поради:
1) Готуючи їжу, показуйте кількість борошна чи цукру, роблячи «гірки», щоб дитина могла побачити більшу й меншу «гірку».
2) Пограйте в гру, у якій треба швидко назвати пари предметів у кімнаті за принципом «більше-менше»: лампа більша за подушку, ручка більша від гумки.

9 СХОДИНКА — дитина знає знаки «плюс» (+), «мінус» (-), «дорівнює» (=), співвідносить їх із діями додавання й віднімання

Запитання, які можна поставити вихователям:

  • Як допомогти дитині запам’ятати знаки «+», «‒», «=» та навчити користуватися ними в цікавій для дитини формі?
  • Що може заохотити дитину до рахунку й обчислень?

Ідея для розмови:
Розкажіть, як вам купили розрізну абетку (там були літери, цифри й знаки «+», «‒», «=»). Ви любили, граючись із татом, складати й розв’язувати приклади. Спочатку ви вигадували завдання татові, а тоді ‒ він вам. Було весело.

Цікава гра:
Показуємо приклади знаків («+», «‒», «=») наочно за допомогою іграшок або яблук, малюючи палички в таці з гречаною чи іншою крупою.

10 СХОДИНКА — дитина має уявлення про склад числа з одиниць і двох менших (у межах 10), визначає суміжні числа

Запитання, яке можна поставити вихователям:

  • Як можна розвивати математичні навички вдома, щоб дитині було цікаво?
  • Які ігри можуть допомогти?
  • Чи можна розвивати ці навички в рутинних справах і як?

Ідея для розмови:
Розкажіть дитині, як гралися з мамою, групуючи предмети (наприклад, поставити в гараж 5 машинок). Ви рахували й старанно завозили машинки в гараж. Мама запитувала: «Скільки машинок у гаражі?». Ви відповідали: «5». А мама показувала: «А ось цифра 5». Ідучи до школи, ви вже знали всі цифри й почувалися дуже впевнено.

Цікава гра:
На папері намалюйте цифри (по цифрі на аркуш). Розкладіть їх довільно на підлозі. Дитина має стрибати з аркуша на аркуш, але в послідовності лічби.

Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!

Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 10 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників:

Теги
Ваша оценка
Комментарии
Следующие статьи
10 розвивальних ігор під час ліплення сніговика

10 розвивальних ігор під час ліплення сніговика

22. Листопада 2025
Ліплення сніговика може стати не лише зимовою розвагою, а й маленьким уроком математики й розвитку мовлення. У ...
Як створити дитині емоційний острівець безпеки вдома й в ...

Як створити дитині емоційний острівець безпеки вдома й в ...

21. Листопада 2025
Дізнайтеся, як у реаліях постійних тривог створити для дитини маленький, але надійний «острівець безпеки» — вдома ...
Як перетворити сімейний вечір на свято настільних ігор

Як перетворити сімейний вечір на свято настільних ігор

20. Листопада 2025
Сімейний вечір з настільними іграми може стати і приємною традицією, і непомітним тренуванням уваги, мислення та ...
Подпишитесь на наши новости