У сучасному світі, перенасиченому інформаційним шумом, шкідливою їжею та використанням гаджетів, дуже важливо навчити дитину дбати про своє тіло та здоровʼя. А в наших теперішніх умовах — під час війни — фокус на достатній сон, фізичну активність на свіжому повітрі, та загалом здоровий спосіб життя може вберегти психічний та фізичний стан дітей і дорослих від шкоди хронічного стресу.
- «У питаннях здорового харчування й фізичної активності роль батьків залишається однаковою для дітей будь-якого віку. Вона полягає в забезпеченні здорової поведінки (прогулянки, сон, гігієна тощо), формуванні звички насолоджуватися різноманітною корисною їжею та дбати про своє тіло. Контакт зі своїм тілом дає дитині відчуття стійкості й упевненості. Від здорової тілесності залежить і здорова самооцінка. Адже тіло — це наш „будинок“», — пояснюють автори платформи розвитку дошкільнят «НУМО».
Фахівці запевняють: ви можете допомогти своїй дитині, дотримуючись таких порад:
1) Будьте гідним зразком у здоровому харчуванні й активній фізичній діяльності.
2) Забезпечте спокійну позитивну атмосферу під час регулярного харчування й перекусів.
3) Установіть обмеження для таких розваг, як телевізор, планшети й відеоігри.
4) Залучайте всю сім’ю до веселих фізичних навантажень.
5) Допоможіть дітям розвивати й підтримувати позитивне уявлення про своє тіло.
А поступові кроки до освоєння навички здорового способу життя у дітей 3–6 років від експертів платформи публікуємо в сьогоднішньому матеріалі. Наприкінці статті також пропонуємо переглянути матеріали про розвиток інших дванадцяти навичок дошкільнят.
- Нагадаємо: платформа розвитку дошкільнят «НУМО» — це ресурс, створений для розвитку дитини 3–6 років експертами ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки. Зокрема, над сайтом працювала відома українська психологиня Світлана Ройз. На платформі є матеріали для батьків, опікунів та вихователів, які щоденно докладають зусилля для гармонійного розвитку дитини.
Як допомогти дошкільнику опанувати знання про своє тіло та здоров’я, уміння дбати про себе, підтримувати гігієну та здоровий спосіб життя?
Наводимо 10 поступових кроків (сходинок) до розвитку навички:
1 СХОДИНКА — Є розпорядок дня, і малюк його дотримується

Запитання, яке можна поставити вихователям:
- Порадьте, будь ласка, як привчити дитину дотримуватися розпорядку дня.
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як у дитинстві ви мали свій «Розпорядок дня», що висів на стіні в кімнаті, і щоранку, коли ви прибігали на кухню снідати, мама нагадувала: «Подивись-но, будь ласка, що треба зробити спочатку». І ви, глянувши на «Розпорядок дня», йшли у ванну кімнату чистити зуби й умиватися.
Ігри та завдання:
1) Намалюйте чи створіть разом з дитиною плакат або картки з розпорядком дня, які можна прикріплювати на стіну.
2) Намалюйте послідовність дій, які важливо виконати протягом дня. У певний час запитуйте в дитини, що їй (і вам) треба зробити.
2 СХОДИНКА — Дитина знає основні частини тіла (зовнішню й внутрішню будову тіла: серце, легені, шлунок тощо)
Запитання, яке можна поставити вихователям:
- Що може заохотити дитину вивчати частини тіла й внутрішню будову організму людини?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, що в дитинстві ви мали ляльку й гралися з батьками, показуючи, де в неї рука, нога тощо. А потім вони запитували: «А де моя рука, нога?» І ви показували.
Ігри та завдання:
1) Гра «Я загадав». По черзі кажіть: «Я загадала частину тіла, що відповідає за зір (очі), за те, щоб дотягуватися, брати, торкатися (рука, кисть), іти (ноги), виводити зайву рідину (сечовий міхур, статеві органи)». Коли називаєте, можна торкатися або вказувати на ці частини тіла.
2) Можна знайти в Інтернеті картинки для дітей з намальованими системами органів і разом з ними розмальовувати — систему травлення, нервову систему тощо.
3 СХОДИНКА — Дитина миє руки вчасно (після туалету, перед споживанням їжі, після прогулянки та в інших випадках, коли треба мити руки)

Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи може моя дитина без нагадування мити руки щоразу, як це потрібно?
- Які є цікаві ігри, щоб дитина охоче виконувала цю дію й засвоїла необхідність миття рук у різних ситуаціях?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як одного разу спостерігали за хлопчиком, який не хотів мити руки. Його мама пояснювала, вмовляла, але хлопчик вередував. «Я пригадав, що моя мама також нагадує мені про миття рук. І я знаю, чому важливо їх мити».
Поради:
1) Дитина — помічник феї чистоти й гігієни. Батьки можуть написати листа від імені феї гігієни з проханням зробити дитину головною з гігієни в сім’ї, щоб вона нагадувала всім мити руки.
2) При вході у квартиру, з внутрішнього боку дверей туалету й перед кухнею повісьте плакат, що нагадуватиме помити руки.
4 СХОДИНКА — Дитина розуміє правила догляду за зубами (чистить зуби)
Запитання, яке можна поставити вихователям:
- Що може зацікавити дитину, щоб вона залюбки чистила зуби й це стало звичкою?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як батьки навчали вас чистити зуби. Ви ставали перед дзеркалом разом з мамою (татом), вона показувала, як правильно чистити зуби, і ви повторювали рухи. А коли навчилися, то допомагали «опанувати цю науку» молодшому братику (сестричці).
Ігри та завдання:
1) Візьміть куряче яйце (краще без наповнення), вимийте його, а тоді забрудніть акварельною фарбою. Покажіть дитині, як чистити зуби, змиваючи фарбу зубною щіткою.
2) Зробіть «календарик чищення зубів» (щоб разом з дитиною вранці й увечері відзначати, коли почистили зуби).
5 СХОДИНКА — Дитина має звичку пити воду

Запитання, які можна поставити вихователям:
- Як ви привчаєте дітей пити воду?
- Як часто дитина має пити воду?
- Чи звертається моя дитина з проханням попити води? Як часто?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як уже в дорослому віці привчилися пити воду протягом дня, оскільки це важливо для здоров’я.
Ігри та завдання:
1) Поміркуйте, навіщо потрібна вода рослинам, тваринам, усім живим істотам. Спостерігайте, що відбувається із землею й квіткою в горщику, якщо її не поливати.
2) Пограйтеся в рослину. Спитайте, на яке дерево чи квітку хотіла б перетворитися дитина. «Яке в тебе коріння? Яке стебло? А відчуваєш, як ти тягнешся до сонця? Як часто й чому тебе треба поливати? Що тобі зараз хотілося б?» (можливо, дитина розповість і про свої особисті потреби).
6 СХОДИНКА — Дитина регулярно робить фізичні вправи (для очей, дихальні вправи, пальчикова гімнастика) і відпочиває
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Які фізичні вправи доцільно виконувати з дитиною?
- Як заохотити дитину до фізичних вправ?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, який чудовий мультфільм ви дивилися в дитинстві. Щоранку батьки вмикали вам це відео, і ви разом з персонажем робили зарядку.
Цікаві ігри:
1) Разом з дитиною перетворюйтеся на різних тварин: пострибайте, як зайчик, нахиляйте голову, як журавель, потягніться, як котик.
- Можете кожний блок зарядки проводити від імені іншої тварини.
2) Пограйте в гру «Дивися близько, дивися далеко». По черзі відшукуйте об’єкти, розташовані далеко й близько.
7 СХОДИНКА — Дитина усвідомлює важливість здорового харчування

Запитання, яке можна поставити вихователям:
- Як краще пояснити дитині різницю між корисною й некорисною їжею?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як ви з мамою готували салат, і мама розповідала щось цікаве про овочі. А потім ви грали в гру: мама називала їжу, а ви плескали в долоні, якщо це корисно, і тупали ногами, якщо шкідливо.
Порада:
Розкажіть про те, що є їжа «зростання», завдяки якій ми ростемо й міцніємо, а є їжа «поклику», яка має гарний вигляд, «кличе» з реклами, манить ароматом, але зовсім не зміцнює наше тіло (чипси, газована солодка вода тощо). Інколи, звичайно, ми їмо заради задоволення і «їжу поклику». Але якщо завжди харчуватися лише нею, нам буде важко рости.
- Називайте продукти, а дитина нехай каже: це їжа «зростання» чи «поклику».
8 СХОДИНКА — Дитина усвідомлює важливість рухової активності (участь у рухливих іграх, спортивних вправах тощо)
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Чи любить моя дитина заняття з фізкультури? Що їй найбільше подобається?
- Які види фізичної активності, крім занять із фізкультури, проводять у садочку?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині про спортивні вподобання вашої родини та друзів вашої родини. Як ви вибрали цей вид спортивної діяльності й чому?
Цікаве завдання:
Разом з дитиною намалюйте чи зробіть із кубиків «будинок здоров’я», що складається із цеглинок: вода, кисень, їжа, рух, сон, гігієна... Покажіть, що будинок не зможе вціліти, якщо одна цеглинка випаде.
9 СХОДИНКА — Дитина самостійно вибирає одяг відповідно до сезонних змін
Запитання, які можна поставити вихователям:
- Які веселі активності допоможуть дитині навчитися добирати одяг відповідно до сезонних змін?
Ідеї для розмови:
Розкажіть, як полюбляли гратися з бабусею в «Подорож світом». Ви уявляли, як збираєтеся у подорож на Північний полюс. Бабуся розповідала, що там дуже холодно й увесь час лежить сніг. Ви уявно збирали валізу — кожен свою. Часом бабуся хитрувала й додавала речі, що були непотрібними для цієї подорожі, а ви мали знайти ці речі. Вам завжди було весело.
ЦІкава гра:
Пограйте в гру «Відгадай пору року за одягом». Називайте різні деталі одягу, а дитина нехай відгадує, в яку погоду чи в який сезон ми їх надягаємо.
10 СХОДИНКА — Дитина розуміє користь від прогулянок на свіжому повітрі, важливість загартовування

Запитання, яке можна поставити вихователям:
- Скільки часу дитина має бути на свіжому повітрі за різних погодних умов (зокрема в дощ, сніг, мороз, вітер, спеку)?
Ідеї для розмови:
Розкажіть дитині, що ще до її народження ви мали традицію прогулюватися ввечері на свіжому повітрі й що цієї традиції ви дотримуєтесь і тепер. Ви можете розповісти про будь-яку сімейну традицію перебувати на свіжому повітрі (парк, ліс, гори тощо).
Ігри та вправи:
Під час прогулянок можна завести звичку робити такі вправи: «до сонечка потягуємося — воно силою нас наповнює» (піднімаємо ручки), «земля нас зміцнює» (стукаємо ніжками по землі), «силу здоров’я (життя, міцності) вдихаємо, а видихаючи, усе зайве відпускаємо».
Бажаємо успіхів на шляху опанування цієї важливої навички!
Нагадуємо також, що в нашому блозі ми вже описували 12 поступових кроків для розвитку таких навичок дошкільників:
