Робота з лексичним значенням слів значно складніша, ніж здається на перший погляд. Лексичне значення слова опирається не на чіткі правила, а на розуміння тонкощів вживання слів, їх зміст та сенс. У ході виконання цього завдання дитина покращить свої навички роботи саме з лексичним значенням дієслів. На екрані перед школярем міститься речення – нове для кожного наступного етапу завдання. Воно супроводжується ілюстраціями, що зображують те, про що в цих реченнях говориться. У реченні пропущено дієслово, однак, з контексту досить легко зрозуміти, що це слово має означати. Під фразою є кілька варіантів – дієслів, які можна вважати кандидатами на роль члена цього речення. Особливість цих варіантів в тому, що вони є досить близькими синонімами, але для використання у даному контексті підійде лише одне з цих слів. Завдання, яке ставиться перед учнем, як раз і полягає у тому, щоб визначити правильне дієслово. Для цього школяр по черзі подумки підставляє у речення кожне з цих слів і знаходить потрібне. Коли дитина робить свій вибір і переміщує правильне, тобто відповідне для речення дієслово у фразу, то проходить на наступний етап завдання, де буде новий текст, інші дієслова, серед яких знову лише одне буде дійсно відповідним. Ця вправа допомагає учневі навчитись визначати значення слів, більш тонко їх розуміти, що важливо не лише для вивчення цієї частини мови в рамках мовної науки, а й для використання у повсякденному житті.
Учень/учениця:
- знає значущі частини слова: префікс, корінь, суфікс, закінчення;
- самостійно розбирає прості за будовою слова;
- розрізнює спільнокореневі слова та форми того самого слова;
- ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови, включно з числівниками і прислівниками;
- розрізняє слова з абстракним і конкретним значенням;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.
Учень/учениця розуміє лексичне значення окремих слів та фраз; відрізняє слова з абстрактним значенням; використовує синоніми для уникнення повторень; добирає антоніми; узагальнює або конкретизує поняття і значення; добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту.
Учень/учениця використовує контекст речення як ключ до значення слова або фрази, знаходить чи складає до ключового речення речення з тим самим змістом, виділяє в контексті та правильно використовує синоніми, антоніми, омоніми.
Учень/учениця розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та їх використанням для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо; розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті; розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями; співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення; визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням; розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами; має навички вираження емоційних та оціночних відтінків висловлювання з використанням позитивної/негативної конотації.