Тема зміни дієслів за особами є не лише досить різноманітна за елементами, які доводиться вивчати, а й досить складною з причин структурованості цієї категорії на підтипи. Дієслово може мати форму першої особи однини або першої особи множини – і вони досить сильно відрізняються між собою. щоб не виникло плутанини, дитина має добре вивчити, з якими саме займенниками ці дієслівні форми мають поєднуватись. У ході виконання цього завдання замість довгого процесу вивчення такого великого обсягу інформації учень матиме нагоду перевірити чужу роботу, що завжди робить залюбки. На екрані перед школярем міститься дві робочі зони. Перша – для неправильно вжитих дієслівних форм, друга – для правильних. Цікавим є стиль їх візуального оформлення. Ці зони – стовпи, а самі дієслова подаються на дорожніх знаках. Між стовпами – світлофор, який показує, який стовпчик підходить для правильних дієслівних форм – на них він показує зеленим кольором, а який – для неправильних, адже на них він вказує червоним. Біля нього стоїть регулювальник. Наявність цього персонажа робить завдання більш інтерактивним та додає ігрового або навіть сюжетного елементу. Дитина по черзі послідовно аналізує морфемний склад кожного з дієслів, що знаходяться під описаною композицію. Зробивши висновок про правильність чи неправильність даної форми, школяр відправляє її на відповідний стовпчик. Коли учень розсортує всі дієслова, які є на екрані, то пройде на наступний етап до інших слів. Таким чином дитина навчиться інтуїтивно розрізняти правильні особові форми від неправильних, познайомиться з випадками характерних помилок та навчиться у майбутньому їх уникати.
Учень/учениця:
- пояснює лексичні значення дієслів, добирає дієслова до груп з різними лексичними значеннями;
- добирає до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми;
- пояснює пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання;
- використовує дієслова в навчальних вправах, у текстах розповідного та описового типу;
- добирає з-поміж поданих дієслів те, що найбільш відповідає мовленнєвій ситуації, уникає одноманітності у використанні дієслів;
- впізнає на слух та в письмових текстах неозначену форму дієслова;
- добирає неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах;
- використовує неозначену форму у побудові навчальних текстів-інструкцій, порад;
- визначає час дієслова у реченнях, тексті;
- змінює дієслова за часами і числами, вживає ці дієслівні форми у своєму мовленні;
- дотримується літературної вимови і правопису дієслів на -ся;
- утворює і пояснює значення дієслів на -ся, вживає їх у побудові речень, у зв’язному мовленні.
Учень/учениця:
- знає напам’ять українську абетку (алфавіт), розташовує слова у списку за абеткою, орієнтуючись на другу і третю літери у слові;
- знаходить потрібне слово в навчальному словнику, користується орфографічним словником для перевірки закінчення іменників чоловічого роду на приголосний у родовому відмінку;
- відображає на письмі явища чергування приголосних [г], [к], [х] із [з´], [ц´], с´] та голосного [і] з [е], [о];
- вживає у процесі виконання навчальних вправ: у родовому відмінку іменників жіночого роду на -а закінчення -и -і , в орудному відмінку однини в іменниках чоловічого та жіночого роду з основою на м’який приголосний та [ж], [ч], [ш] закінчення -ею, -ем, закінчення -єю в іменниках жіночого роду на –ія, закінчення -єм в іменниках чоловічого роду на [й];
- перевіряє за словником закінчення в родовому й орудному відмінках іменників на -ар, -яр;
- дотримується правил написання іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (сіль-сіллю; честь-честю);
- вживає закінчення -ах (-ях) в іменниках місцевого відмінка множини;
- уживає букву «ь» для позначення м’якості кінцевого приголосного основи у відмінкових формах прикметників;
- дотримується правила написання прикметників у називному відмінку множини (із закінченням -і);
- правильно записує числівники, форми родового відмінка числівників 50-80;
- пише займенники окремо від прийменників;
- уживає приставну літеру «н» після прийменників у займенниках 3-ї особи;
- знає і дотримується правила окремого написання «не» з дієсловами;
- дотримується правила правопису дієслів на -ся;
- дотримується правил правопису найуживаніших прислівників, зокрема, передбачених програмою для запам’ятовування;
- правильно вживає розділові знаки в кінці речень.
Учень/учениця розрізняє і правильно використовує дієслова, вміє змінювати дієслова за часом, родом і числами; вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами.