5.УМ.1.1.А. Повторення вивченого в початкових класах. Слово
Учень/учениця:
- знає вивчені правила написання слів, їхню вимову, творення граматичних форм;
- пояснює лексичне значення слів;
- наводить приклади слів різних частин мови;
- визначає належність слова до певної частини мови.
5.УМ.1.1.Г. Лексикологія і фразеологія
Учень/учениця:
- розуміє й витлумачує лексичне значення слів, зокрема синонімів та антонімів;
- наводить приклади слів, що належать до різних за значенням груп: синонімів, антонімів, омонімів;
- пояснює лексичні значення багатозначних слів, омонімів і паронімів з урахуванням контексту;
- розрізняє пряме й переносне значення багатозначних слів, правильно використовує такі слова в мовленні;
- визначає в реченнях, самостійно добирає і доцільно використовує синоніми, антоніми в усному й писемному мовленні;
- користується тлумачним словником, а також словниками синонімів, антонімів, омонімів і паронімів;
- використовує синоніми як засіб зв’язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів;
- помічає та виправляє лексичні помилки у своєму мовленні;
- наводить приклади фразеологізмів, розуміє і пояснює їхнє значення;
- визначає фразеологізми в реченнях і текстах, доречно використовує в мовленні;
- добирає фразеологічні синоніми та антоніми;
- визначає синтаксичну роль фразеологізмів у реченнях.
5.УМ.2.1. Сприймання на слух і опрацювання прослуханих навчальних матеріалів
Учень/учениця:
- розрізняє на слух мовні одиниці: слова, словосполучення, речення;
- виявляє на слух мовні одиниці, вимовлені з порушенням правил вимови або узгодження складових;
- слухає і розуміє усне висловлювання;
- фіксує початок і кінець, визначає на слух кількість речень, кількість слів у тексті;
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи з ним навчальні дії.
5.УМ.2.2. Загальне уявлення про мовлення як діяльність
Учень/учениця:
- знає і пояснює зміст понять мовлення, види мовленнєвої діяльності, спілкування усне й писемне, монолог, діалог, адресат мовлення;
- знає типи мовлення, наводить приклади відповідних висловлень;
- знає вимоги до мовлення, основні правила спілкування, найпоширеніші етикетні формули;
- володіє всіма видами і типами мовленнєвої діяльності;
- сприймає й опрацьовує інформацію, подану в різних формах;
- розрізняє типи мовлення (розповідь, опис, роздум);
- визначає належність тексту (фрагменту) до певного типу мовлення;
- визначає мету спілкування, адресата мовлення;
- розрізняє офіційну й неофіційну ситуацію мовлення;
- застосовує на практиці основні правила спілкування.
L.5.3. Лексикологія. Фразеологія. Пряме і переносне значення. Образність мовлення
Учень/учениця:
- розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови, визначає пряме і переносне значення слів і фраз з використанням контекстних підказок;
- порівнює типи лексики за сферами вживання;
- розуміє та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, виходячи з прочитання та змісту тексту, гнучко вибираючи з ряду можливих варіантів;
- узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
- інтерпретує образну мову в контексті;
- розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів'їв;
- використовує зв'язок між окремими словами (синонімами, антонімами), щоб краще розуміти кожне слово.
L.5.4.c. Розуміння зв’язків між словами, відтінків та нюансів у значенні слів.
Учень/учениця
- розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та використанням їх для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо;
- розуміє значення простих аналогій та метафор у контексті;
- розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними та схожими, але не однаковими значеннями, співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення;
- визначає зв'язок між словом та його лексичним значенням;
- розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами;
- має навички вираження емоційних та оціночних відтінків.
L.5.5.а Користування словами та фразами, засвоєними в результаті читання чи прослуховування.
Учень/учениця:
- знає та використовує точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми, виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання.