На нашому освітньому сайті Learning.ua відкрився перший рівень вправ, присвячених українській мові для дітей 3-4 років. Цей вік є оптимальним для початку системного вивчення мови, читання та оволодіння навичками спілкування за допомогою слів і мовних конструкцій: словосполучень, фраз і повноцінних речень. Згідно з дослідженнями дитячих психологів саме в цьому віці малюк переживає дуже бурхливий період формування і становлення навичок комунікації, а сильне зростання інтелектуальних здібностей дозволяє досить швидко освоїти основні поняття мови. Якщо у віці близько 2 років в основному діти можуть висловлюватися за допомогою окремих слів, то починаючи з 3 років вони вже здатні будувати прості фрази.
Сучасна система дошкільної освіти в Україні розрахована на якісне викладання основ мови за умови, що дитина відвідує дитячі садки. Тосу ми пропонуємо комплекс вправ, які мають форму розвиваючих ігор, але насправді є цілісним і ефективним курсом базових знань і умінь, присвячених українській мові. Курс буде вельми корисним при навчанні дитини вдома, а так само зможе суттєво допомогти при відвідуванні дитячого садочка.
Мета курсу «Українська мова» для рівня Малюків
Оскільки курс вправ з мови для Малюків розрахований на дітей 3-4-річного віку, головна мета курсу — дати дитині базове уявлення про мову, а також можливість потренувати найпростіші навички спілкування та вимови.
Слово — інструмент потужний і різнобічний. Кожен день люди користуються мовою і словом, щоб виразити себе, описати ті чи інші явища, назвати певні предмети, а також дати форму вираження своїх почуттів та емоцій. Мова — не тільки самостійна навчальна дисципліна, але і головний інструмент спілкування людей в соціумі. Оволодіння ним є важливим кроком, без якого важко уявити життя сучасної людини. Якщо дитині у віці близько 3-х років не почати закладати правильну базу для вивчення та використання рідної мови, то звична для маленьких дітей мова жестів, рухів і вигуків ще досить довгий період буде панівним інструментом спілкування, що ускладнить як соціалізацію, так і вивчення мови в майбутньому.
Тому мета курсу з української мови подвійна. З одного боку — навчити дитину читати і розуміти українську мову. З іншого боку — мотивувати швидше почати читати рідною мовою і вимовляти вивчені нові слова відразу правильно, тому багато уваги в курсі виділено звуковому супроводу завдань. Дитина буде вивчати різні групи звуків, тематичні групи слів і т.д. — Вправи рівня співвідносяться з освітніми програмами для цього віку. По суті, цей рівень дає базову необхідну підготовку до перших уроків в школі, на яких наш учень буде відчувати себе вільно і впевнено.
Особливості рівня
Розвиток мовних здібностей дітей 3-4 років дуже індивідуальний. Деякі діти, наприклад, вже в 3 роки здатні виражатися складними реченнями і навіть читати. Інші ж звертають увагу в основному на інтонацію, мають менший словниковий запас, висловлюються короткими фразами. Важливо, що початковий рівень оволодіння мовою в цьому віці не є ні ознакою наявності або відсутності здібностей до мов, ні показником рівня інтелектуального розвитку. Це тільки індивідуальна риса.
Наша команда врахувала цей нюанс, тому завдання нового рівня будуть і цікавими, і корисними дітям з різним рівнем розвитку мовних навичок. Цього вдалося досягти завдяки декільком прийомам організації вправ:
- Вивчення основ мови здійснюється поступово, починаючи від звуків і закінчуючи фразами і віршами.
- У завданнях дитина зможе орієнтуватися як за буквами і словами, які вже може намагатися прочитати, так і за картинками та звуками.
- Постійний звуковий супровід позитивно впливає на дикцію і разом з цим дає перші відомості про окремі звуки.
- Вправи цього рівня не перевантажують дитину, залишаючись досить легкими для сприйняття дітьми 3-4 років.
- Завдяки ігровому формату вивчення української мови відбуватиметься набагато цікавіше і легше у порівнянні з іншими способами вивчення.
- Під час переходу від вивчення звуків до роботи зі словами у дитини з’являється можливість розширити активний словниковий запас і краще вивчити назви предметів, з якими вона стикається кожного дня.
Візуальне оформлення вправ не перевантажено деталями, але в той же час приємне для сприйняття і насичене барвами. Завдання сприймаються як гра, якою вони по суті і є. Але завдяки послідовності викладання цей рівень може стати надійним фундаментом для розвитку мовних навичок дитини. А це в свою чергу знадобиться в майбутньому: і в житті, і в навчанні.