Ми дуже раді привітати наших користувачів із виходом цього рівня. Тепер четвертокласники можуть не боятися, що проґавлять щось з української мови. Команда learning.ua зробить усе можливе, щоб малюк почувався комфортно і водночас отримав максимальну користь від навчання. А для того, щоб батькам та вчителям було легше розуміти, про що йтиметься у курсі, ми підготували невеличкий огляд вправ. Пропонуємо разом дізнатися, що чекає на малюка у цьому рівні.

    На що варто звернути увагу?

    Четвертий клас — це перехідний етап, який завершує навчання у початковій школі. А тому важливо підготувати малечу до цього етапу завчасно. Окрім психологічних аспектів та бесіди з учнем особливу увагу потрібно звернути на процес навчання. Дитина має вміти вирішувати свої проблеми самостійно, без допомоги батьків. Learning.ua організовує навчання таким чином, що батьки (вчителі) можуть просто слідкувати за результатами дітей та вибирати для них завдання. Однак, із вправою має працювати виключно сам малюк. До того ж, за свої досягнення він отримує не тільки знання, а й круті призи та нагороди.

    Досить важливо, щоб четвертокласники після проходження цього рівня змогли проаналізувати власні вміння та те, наскільки сильним є фундамент їхніх знань. Так, учень має знати базові поняття частин мови, їхні особливості, вміти працювати із текстами та реченнями, мати широкий словниковий запас. Це стане потрібним для більш поглибленого вивчення мови у старшій школі.

    Якщо малюк або батьки об’єктивно відчувають та розуміють, що потрібно попрацювати трохи більше, то завжди можна пройти курс повторно.

    Кількісні характеристики:

    Рівень призначений для учнів 9-10 років.

    Четвертий клас з української мови містить понад 250 окремих уроків, кожен з яких складається із 20 вправ. Загальна кількість розділів — 25.

    Усі завдання діляться на 2 типи: вправи за міжнародними та українськими стандартами, а також вправи для поглибленого вивчення мови.

    Базові речі:

    Як і кожний інший рівень, четвертий клас насичений яскравими персонажами, креативними завданнями та цікавими вправами. До того ж, значна кількість завдань отримала додаткову кнопку «?». Вона потрібна для того, щоб у разі виникнення питання дитина просто не розгубилася. Це також працює як підказка до певного завдання.

    Будь-яка вправа містить таймер, який визначає, скільки часу було витрачено на те чи інше завдання. А у разі помилки малюк побачить на своєму екрані правильну відповідь, що дозволить рухатися далі вже більш впевнено.

    Огляд завдань:

    3.8. Гра «У бібліотеці»

    У цій вправі дитина потрапляє до уявної бібліотеки. На полицях шаф є безліч книжок, однак малюк має концентруватися саме на велетенських підручниках із певними написами. Слова на книжках — це дієслова у різних формах, родах та часі. Завдання «вибери зайве дієслово» допомагає учню концентруватися на одній меті. Самі дієслова можуть відрізнятися за більшістю параметрів. Головний критерій, який діє у цій вправі, — це час дієслова. Коли малюк ідентифікує неправильне у цьому контексті слово, він просто натискає на нього та переходить до наступного завдання.

    Завдяки подібній вправі учні вчаться не тільки зосереджуватися на конкретній цілі, а й паралельно досліджують те, що така самостійна частина мови як дієслово може мати багато інших цікавих характеристик.

    Б.12. Відновлюємо слова

   Вправа, що стосується вивчення будови слова, тобто морфеміки. У четвертому класі малюк вже добре знайомий із такими поняттями як суфікси, префікси, корені та закінчення слів. Більше того, він вміє розпізнавати їх у словах та використовувати для створення нових слів.

    Це завдання пропонує малюку досить просту гру: книга, яка розділена на дві сторінки, містить кольорові чорнильні плями. Ці плями не дозволяють побачити ціле слово. А от на іншій сторінці книги є частинки слів (префікси, суфікси тощо). Головне завдання учня — зрозуміти, якої саме частини не вистачає у слові, а потім взяти їх та розставити на потрібні місця. Тоді утворяться нові повноцінні слова.

    Ця вправа не тільки узагальнює набуті знання завдяки ігровій формі, вона значно збільшує словниковий запас малюка та показує, як різні частини слова можуть його змінити.

    Б.17 Гра «Продовж ланцюжок»

    

    Мабуть, усі знають гру у слова. Коли хтось говорить одне слово, а інший продовжує, називаючи нове слово, на літеру, якою закінчилось попереднє. Думаю, ви не раз грали у цю просту, але досить корисну гру зі своїми малюками. Ми також вирішили не втікати далеко від традиційних розваг. Так, розділ з морфології отримав вправу, про яку ми зараз говоримо. Головне завдання — побудувати ланцюжок таким чином, щоб склалася певна послідовність. Для цього кожне нове слово має починатися з тієї літери, на якій закінчилась основа попереднього. Наприклад, у цьому завданні ланцюг починається зі слова «малиною», тобто кінцева літера основи — «н». Отже, наступне слово — «нагорода» і т.д.

    Завдяки такій простій грі учень легко засвоїть поняття основи слова і зрозуміє, що не завжди слово, яке він бачить перед собою, є початковим у своєму морфологічному ряді.

    А.1. Розподіляємо слова за значенням

    Завдання на розподілення слів за значенням відноситься до такого розділу мовознавства як лексикологія. Словниковий склад української мови становить сотні тисяч слів. Якщо не допомагати дитині дізнаватися ці нові слова, то вона навряд дізнається про них самотужки. Ця вправа допоможе у нелегкій справі вивчення нових слів та розширенні словникового запасу.

   Що потрібно зробити? Учень бачить перед собою три двері, які мають власні підписи, наприклад, «почуття». Знизу є перелік слів, які мають різні значення. Однак, малюк має зрозуміти логіку завдання. Хоча усі слова і різні, їх може щось об’єднувати. Це «щось» — лексичні групи слів. Подібне завдання дозволяє дитині зрозуміти, що, окрім існування величезної кількості слів, є і способи їх структурування та узагальнення. Розуміючи цей процес, вивчати нові слова стає значно легше.

    Ф.1. Друзі природи ставлять запитання

    Це завдання має на меті сформувати у дитини усвідомлене ставлення до проблем навколишнього середовища і ролі людини у збереженні природи. Яка наука, як не українська мова, має говорити з дитиною про те, наскільки важливо піклуватися про нашу планету. Завдяки цьому діалогу малюк вчиться не просто бути соціально відповідальним, турбуватися про природу та екологію, він формує власну думку стосовно певних подій та чинників навколишнього середовища. До того ж, таке завдання розвиває навчально-інтелектуальні та творчі уміння й навички, збільшує обізнаність дитини про досить важливі речі. Наприклад, конкретно ця вправа розкаже дитині, що таке Червона книга України та яка мета її створення.

    Н.3. Утворюємо зв’язне речення.

    Завдяки цьому завданню учень з легкістю вдосконалить та поглибить свої знання із українського синтаксису, а також зрозуміє, наскільки важливо, щоб речення було граматично зв’язаним.

    Головне — вибрати з поданих слів такі, які утворюють гармонійне та цілісне речення. Наприклад, у цьому завданні відсутні 3 слова. Учень має визначити слова, які будуть доречними у лексичному та граматичному контекстах. Це дасть можливість по-новому подивитись на речення та краще осягнути його структурні особливості. До того ж, малюк побачить, наскільки важливим є поняття словозміни та відмінювання слів для їх доречного узгодження у лексичних конструкціях речення. 

    М.6. Складаємо схему речення.

    Таке завдання є одним із найважливіших у розділі синтаксису. Для того, щоб його проходити, малюк має вміти розрізняти усі члени речення, ідентифікувати їх, а тепер ще й графічно відображати схему речення. Підмет підкреслюється однією рискою, присудок — двома, означення — хвилястою лінією, додаток — пунктиром, а обставина — штрих-пунктиром. Синтаксична схема речення потрібна не тільки для орієнтування на письмі, завдяки ній малюк сам розуміє, як зв'язно будувати своє мовлення.

    У цій вправі дитина бачить перед собою ціле самостійне речення. Головна мета — визначити, які члени речення наявні у наведеному прикладі. Після цього потрібно просто перенести у віконця відповідні позначення членів речення та натиснути «готово».

    Л.5 Відгадуємо загадку та визначаємо її форму.

    Досить важко знайти таку людину, яка б зовсім не любила загадок. Звісно, вони цікаві та незвичайні, тренують абстрактне мислення, здатність до узагальнення,  логіку та швидкість сприйняття інформації, а також додають гарного настрою та почуття впевненості, якщо їх відгадати. Малюки обожнюють загадки. То чому б не поєднати приємне з корисним і не створити завдання, яке навчатиме українській мові і, у той же час, дозволить учню трохи відпочити від навчання?

    Ми замислились над цим питанням і відповіли на нього цією вправою. Дитина має прочитати загадку та на місці пропущеного слова написати свою відповідь. Однак, на цьому робота не припиняється. Після цього малюк має вказати, яким видом реченням за метою висловлювання виступає загадка (розповідним, питальним чи спонукальним). Чудова вправа для поєднання відпочинку та навчання.

    Н.1. Встановлюємо зв’язок слів у реченні.

    І знову повернемось до синтаксису. Як ми вже зрозуміли, порядок слів у реченні все ж важливий, а точніше — зв’язок цих слів у реченні. Визначити його можливо за допомогою питань від головних до другорядних членів речення. Значення частин мови у цьому випадку опосередковане, оскільки на перший план виходить поєднання лексичного та синтаксичного аспектів для кожного окремного члена речення. 

    Ця вправа містить речення, а під ним — перелік питань. Необхідно розставити до них усі слова речення. Це дозволить учню усвідомити закономірності і особливості зв'язку й узгодження слів у реченні, а також — використовувати контекст речення як ключ до значення його окремих членів.

    Як бачимо, четвертий клас з Української мови досить насичений. Стільки яскравих завдань, чудернацьких персонажів, веселих загадок та неймовірно цікавих ігор. Ми намагалися зробити все, аби малюк не сумував і не нудьгував, а виключно насолоджувався своїм навчанням. Тому пропонуємо швидше розпочинати цей рівень, щоб на власному досвіді переконатися у його користі.