Завдання рівня Малюки, присвячені вивченню української мови, розраховані на дітей віком 3-4 років. Мета курсу: покращити комунікативні навички і разом з цим дати базові знання про різні елементи мови як навчальної дисципліни. Враховуючи вік учнів цієї групи, великий акцент було зроблено саме на ігровому аспекті. Наша команда розробляла вправи з помірним навантаженням, але яскравим змістом та базовим сюжетом, що зробить проходження цього рівня цікавим для дітей, а відтак і корисним, адже інформація, отримана через гру, запамʼятовується дитиною найкраще.
Ось кілька вправ, які допомагають дитині освоїти базові поняття про мову, а також — краще спілкуватись та навчитись ліпше виражати свої думки та почуття.
А.1 Вчимо голосні
Наприклад, ця вправа є однією з перших рівня. Вона має на меті ознайомити учня з літерою та навчити його впізнавати цю ж букву серед інших. Але, щоб зробити завдання цікавішим, був використаний принцип абетки: біля літер, які зображуються на екрані, міститься і малюнок предмета, назва якого з цієї літери починається. Дитина не тільки краще запамʼятовує літеру завдяки цій асоціації, а й збільшує словниковий запас.
Особлива увага приділяється вправам, які розвивають звукове сприйняття літер. Наприклад, у ході виконання цього завдання дитина має впізнати літеру, почувши звук, що їй відповідає.
А.7 Додаємо першу літеру до слова
Після того, як дитина навчиться розпізнавати букви та вибирати, яким саме звукам вони відповідають, прийде час до наступного кроку, а саме — до роботи з окремими словами. Наприклад, у цій вправі дитина має самостійно відтворити слово, підставивши необхідну літеру. Над самим словом міститься малюнок предмета, який названо у вправі. Оскільки на кожному етапі завдання і малюнок, і саме слово змінюються, цікавість дитини до завдання тільки збільшується.
Б.8 Знаходимо літери в середині слів
Цей рівень вправ, присвячених вивченню української мови, знайомить дитину також і з азами фонетики. Наприклад, є вправи, присвячені темі голосних. Наступний урок має ігрову форму: на екрані дитина бачить речення, у якому необхідно віднайти ту чи іншу літеру, вказану вище, а збоку зображені головні герої нашого речення. Учень має обрати саме те слово, у якому він чує необхідну літеру. Відтак дитина переходить вже до сприйняття окремої букви у конкретних словах, реченнях.
В.5 Виділяємо зайві приголосні
Також є вправи, присвячені окремо вивченню приголосних звуків та літер, які їх позначають на письмі. Наприклад, ця. Механіка даної вправи полягає у тому, щоб дитина визначила, яка з літер у слові є зайвою. Таким чином розвивається вміння працювати зі словами, але вже в іншому напрямку: тепер потрібно не шукати літери або додавати їх, а навпаки — визначати зайві. Щоб дитина не заплуталась, над словом зображується обʼєкт, який названо на етапі завдання. Важливо, що обʼєкт намальований у стилі казкової книги. Якщо це тваринка, як тут, то тваринка ця привітна, мила, привертає увагу дитини.
Г.6 Якою літерою відрізняються слова
Після того, як дитина навчиться відрізняти голосні від приголосних, необхідно дати їй можливість працювати з буквами як з окремими елементами слова. Зокрема у цій вправі є по два слова на кожному з етапів. Дитина має не тільки прочитати (або прослухати) їх, а й відокремити у кожному ту літеру, яка є спільною для обох. Значення цієї вправи велике: завдяки їй дитина вчиться і тому, що однакові літери можуть бути у зовсім різних словах, і тому, як працювати з окремими елементами слів, і, власне, тренується навичка читання. Щоб не перевантажувати дитину, малюнків ця вправа не містить, але вона і без цього візуально здатна привернути увагу завдяки різнокольоровим літерам, тонким та приємним на вигляд.
Г.8 Складаємо слово за прикладом
Фінальним кроком вивчення літер як окремих елементів слова, дитині пропонується вправа, що присвячена словотворенню за допомогою літер. Дитина має самотужки виставити літери у правильному порядку. Підказкою будуть малюнок та звуковий супровід.
Тепер дитина може працювати з цілими реченнями. У даній вправі учень має визначити кількість слів, що входять до складу фрази. Є речення, його звучання (послухати можна при натисканні відповідної кнопки) і малюнок, який зображує ситуацію. Дитина може рахувати слова на слух за паузами або зможе візуально розділити речення на окремі слова. Корисно одночасно і слухати, і дивитись на фрази, це допоможе швидше почати читати.
Д.1 Знайди власну назву в реченні
На наступному етапі дитина вчиться тому, що у слова можуть відрізнятись за оформленням. Зокрема, у ході виконання цієї вправи малюк розуміє поняття власних назв (імен). Ця задачка практична: учень, коли бачить першу велику літеру на початку слова, запамʼятовує, що так пишуться або перші слова у реченні, або ж власні назви. Малюк може сприймати речення на слух і на слух вказувати, де у реченні знаходиться ім'я персонажа. Зміна малюнків між етапами робить вправу більш захопливою, а багата деталізація зображення робить персонажів більш живими у сприйнятті дитини.
Е.4 Гра "Художник"
Також є завдання, де ігровий елемент набагато більш виражений. Наприклад, у ході виконання цієї вправи учень осягає тему кольорів, їхніх видів та назв. Але це досягається не простим переліком палітри, а за допомогою окремого персонажа — художника, який на кожному етапі малює нові обʼєкти іншим кольором. Художник зображується як добрий персонаж, якому потрібно допомогти. Таке сюжетне навантаження робить із вправи цілу історію.
Е.8 Розрізняємо живе та неживе
Вправи цього рівня мають і суто прикладне життєве значення. Наприклад, дитина вчиться відрізняти обʼєкти живої природи від неживих предметів. На малюнку у цій вправі може зображуватися як жива істота, так і предмети побуту. Дитина має зрозуміти, який елемент зайвий — тобто чого більше, живого чи неживого, відрізнити один тип обʼєктів від іншого та зрозуміти, яких на екрані більше. Після чого вибрати той єдиний предмет, що за цією ознакою відрізняється від інших, а отже є зайвим. Це завдання, окрім розвитку памʼяті та вміння відрізняти істот від неістот, тренує і вміння послідовно мислити.
Але здатність називати предмети — далеко не єдина можливість слів. Також за допомогою слів можна описати емоції, почуття та стани як людей, так і тварин. Важливо, що дитина має самостійно визначити, як реагувати на зображену у вправі ситуацію, має виконати певну сюжетну дію і взаємодіяти з персонажами, яких бачить. Це робить вправу-гру дійсно цікавою.
И.2 Заміни вислів одним словом
Один із способів розширення словникового запасу слів дитини — вивчення нею сталих виразів, які є частиною культурного багатства української мови. При чому у цій вправі учень стикається з найрізноманітнішими виразами, які мають тлумачення, а також з персонажами, що асоціюються з цими виразами. Тож вправа не тільки цікава завдяки змістовному наповненню, а й привертає увагу елементами сюжетного оформлення.
І.1 Вчимо слова "зверху"/"знизу"
Коли слова та речення вже потроху вивчаються і незнайомих елементів мови стає все менше, наступний етап — дати дитині змогу навчитись за допомогою слів описувати положення предметів у просторі відносно одне одного. Це важлива навичка у житті, але її тренування має вельми сильний ігровий аспект, адже на екрані зображено певну ситуацію, яку у ході виконання вправи бачить та аналізує дитина. Багатство малюнка на казкові елементи робить його дійсно цікавим навіть для дітей більш старшого віку.
Як ще один цікавий спосіб тренування мовних навичок — розгадування загадок. Кожна супроводжується своїм малюнком, який повно та детально відображає сюжет загадки. За допомогою подібних вправ дитина збільшує словниковий запас, адже після опанування базових елементів мови залишається тільки збільшувати кількість слів в активному щоденному вжитку.
Й.2 Чистомовки
І, нарешті, коли вже всі основні елементи мови вивчені, залишається ознайомитись з тим, що є чи не головним багатством саме української мови — здатність до легкого римування. Для цього в рівні є ціла невелика підтема "Римування". Співзвучність та дзвінкість слів, елементи загадки та милі персонажі мотивуватимуть дитину до вивчення мови у майбутньому. А наявність казкових персонажів допоможе учню як можна краще запамʼятати здобуті знання через асоціацію з улюбленими героями.
Завдяки такому послідовному та докладному вивченню різних елементів української мови навіть малюк віком 3-х років зацікавиться її багатством та красою.