Учень/учениця:
— розпізнає відхилення від правильного типу або стилю мовлення в різних письмових текстах, а також вміє виправляти їх;
— змінює дієслова за часами, родами і числами, вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами;
— утворює дієслова в дійсному, умовному й наказовому способах;
— розпізнає та виправляє помилки у використанні невідповідного часу чи способу дієслова в мовленнєвих конструкціях;
— розпізнає та використовує перехідні й неперехідні дієслова;
— використовує загальновживані іменники, власні назви, відмінює іменники, виявляє близькі та протилежні за значенням, вживає їх у лексичних конструкціях;
— знає і правильно вживає ступені порівняння прикметників, відмінює прикметники, правильно використовує їх за розрядами, вживає та розуміє лексичні конструкції з ними;
— знає і правильно використовує ступені порівняння прислівників;
— доречно використовує всі розряди займенників в реченнях і текстах;
— помічає та вміє виправляти неправильне вживання займенників;
— доречно вживає особові займенники, змінює їх за відмінками відповідно до змісту речення.
Стандарти
 
            Вимоги до мови
Володіння основами граматики та їх використання під час написання чи розмови. Демонстрація розуміння загальних принципів вживання великої літери, норм пунктуації та орфографії під час написання слів/словосполучень/речень.
- 
                        
                            Шукаємо самостійні частини мови в тексті
- 
                        
                            Сортуємо самостійні частини мови
- 
                        
                            Розбираємо слова за будовою
- 
                        
                            Гра «Що і куди?»
- 
                        
                            Вибираємо іменники певної відміни
- 
                        
                            Вибираємо істоти/неістоти в реченнях
- 
                        
                            Характеризуємо іменник
- 
                        
                            Гра з лайками-дизлайками
- 
                        
                            Записуємо ступені порівняння прикметника
- 
                        
                            Вибираємо дієслова
- 
                        
                            Характеризуємо дієслово
- 
                        
                            Доповнюємо речення дієприслівником
- 
                        
                            Знаходимо дієприкметники в тексті
- 
                        
                            Повторюємо числівники за будовою
- 
                        
                            Вибираємо рядок числівників
- 
                        
                            Доповнюємо ряд займенників
- 
                        
                            Визначаємо відмінок займенника
- 
                        
                            Розподіляємо прислівники
- 
                        
                            Вибираємо влучний прислівник
- 
                        
                            Конкурс на уважність
- 
                        
                            Рахуємо самостійні частини мови
- 
                        
                            Підкреслюємо простий підмет у реченні
- 
                        
                            Визначаємо спосіб вираження підмета
- 
                        
                            Вписуємо в речення складений підмет
- 
                        
                            Доповнюємо речення складеним підметом
- 
                        
                            Виправляємо неправильну форму складеного підмета
- 
                        
                            Узгоджуємо присудок із підметом
- 
                        
                            Розгадуємо ребуси зі складеними підметами
- 
                        
                            Вставляємо в речення частку простого присудка
- 
                        
                            Знаходимо складений дієслівний присудок і записуємо його
- 
                        
                            Підкреслюємо присудки та визначаємо їхній вид
- 
                        
                            Знаходимо складений присудок та визначаємо його значення
- 
                        
                            Підкреслюємо складений іменний присудок
- 
                        
                            Узагальнюємо вивчене
Учень/учениця:
— розуміє й пояснює функцію службових частин у лексичних конструкціях;
— розрізняє службові частини мови між собою;
— дотримується правил написання службових частин мови разом чи окремо.
- 
                        
                            Шукаємо службові частини мови в тексті
- 
                        
                            Сортуємо службові частини мови
- 
                        
                            Гра «Спіймай службову частину мови»
- 
                        
                            Визначаємо правильно написані прийменники
- 
                        
                            Вибираємо вказані словосполучення
- 
                        
                            Повторюємо правила милозвучності
- 
                        
                            Розкриваємо дужки в реченнях
- 
                        
                            Узгоджуємо прийменники з іменниками
- 
                        
                            Знаходимо потрібні рядки
- 
                        
                            Шукаємо зайвий прийменник
- 
                        
                            Знаходимо сполучники в реченнях
- 
                        
                            Визначаємо синтаксичну роль сполучника
- 
                        
                            Підводний світ
- 
                        
                            Сортуємо сполучники за будовою
- 
                        
                            Подорожуємо Німеччиною
- 
                        
                            Повторюємо правопис сполучників
- 
                        
                            Знаходимо частку в рядку
- 
                        
                            Визначаємо групи часток за значенням
- 
                        
                            Гра «Детективні пошуки»
- 
                        
                            Визначаємо смисловий відтінок модальних часток
- 
                        
                            Агов, друзі, ставимо лайки!
- 
                        
                            Добираємо слова за змістом
- 
                        
                            Створюємо граматично правильне речення
Учень/учениця:
— знає основні правила правопису, розпізнає помилки та вміє їх виправляти відповідно до норм літературної мови;
— доречно використовує знаки пунктуації між однорідними членами, при звертаннях і вставних словах, відокремлених членах речення, порівняльних зворотах, обґрунтовує їхнє вживання відповідними правилами; 
— знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
— використовує відповідні розділові знаки (кому, тире, три крапки) для позначення паузи;
— правильно використовує розділові знаки для позначення прямої мови, назв творів і цитат з тексту;
— розставляє відповідні розділові знаки в кінці речення для позначення його емоційного забарвлення й мети висловлювання.
- 
                        
                            Шукаємо слова з помилками
- 
                        
                            Допомагаємо туристам
- 
                        
                            Вибираємо рядок, де правильно утворено імена по батькові
- 
                        
                            Вибираємо правильне звертання
- 
                        
                            Розподіляємо прислівники
- 
                        
                            Доповнюємо речення правильними варіантами
- 
                        
                            Вибираємо рядок, у якому не- з дієприкметником написано правильно
- 
                        
                            Шукаємо речення з неправильно записаним словом
- 
                        
                            Утворюємо складні слова
- 
                        
                            Підбираємо спільний префікс до слів
- 
                        
                            Знаходимо потрібні префікси
- 
                        
                            Відмінюємо числівники
- 
                        
                            Узгоджуємо іменник із числівником
- 
                        
                            Гра «Хто говорить правильно?»
- 
                        
                            Доповнюємо речення потрібними літерами
- 
                        
                            Записуємо слово правильно
- 
                        
                            Шукаємо і виправляємо помилки
- 
                        
                            Сортуємо слова, які потрібно писати з апострофом
- 
                        
                            Розкриваємо дужки в реченні
- 
                        
                            Виписуємо займенники правильно
- 
                        
                            Досліджуємо дієприслівниковий зворот
- 
                        
                            Розставляємо розділові знаки при другорядних однорідних членах речення
- 
                        
                            Виділяємо комами порівняльні звороти, де потрібно
- 
                        
                            Вибираємо порівняльні звороти, які потрібно виділити комами
- 
                        
                            Ставимо позначки біля речень відповідно до правил пунктуації
- 
                        
                            Підбираємо потрібні продовження до тверджень
- 
                        
                            Розставляємо розділові знаки в неповному реченні
- 
                        
                            Шукаємо речення з пунктуаційними помилками
- 
                        
                            Розставляємо розділові знаки в реченнях
- 
                        
                            Відокремлюємо члени речень розділовими знаками
- 
                        
                            З'ясовуємо правдивість твердження
- 
                        
                            Підбираємо відповідник схемі
- 
                        
                            Вибираємо правильні твердження про відокремлене означення
- 
                        
                            Утворюємо речення з відокремленим означенням
- 
                        
                            Пояснюємо відокремлення прикладки в реченні
- 
                        
                            Впізнаємо відокремлену прикладку в реченні
- 
                        
                            Вибираємо потрібний уточнювальний додаток
- 
                        
                            Вибираємо речення з правильно відокремленою обставиною
- 
                        
                            Відповідаємо на поставлене запитання
- 
                        
                            Визначаємо, яка обставина відокремлюється, а яка – ні
- 
                        
                            Підкреслюємо відокремлений член речення
- 
                        
                            Ставимо розділові знаки в реченнях
- 
                        
                            Вибираємо, хто правильно утворив звертання
- 
                        
                            Вписуємо правильне звертання
- 
                        
                            Ставимо розділові знаки і характеризуємо слово чи словосполучення
- 
                        
                            Ставимо лайки та дизлайки реченням
- 
                        
                            Допомагаємо героям підібрати слова
- 
                        
                            Вибираємо речення без граматичної помилки
- 
                        
                            Складаємо правильні словосполучення
- 
                        
                            Гра «Хто тут живе?»
- 
                        
                            Оцінюємо словосполучення
- 
                        
                            Гра «Працюємо редактором»
- 
                        
                            Розставляємо розділові знаки в діалозі
- 
                        
                            Створюємо схему діалогу з уривку твору
- 
                        
                            Страви народів світу
Знання мови
Розширення словникового запасу.
Учень/учениця:
— використовує знання нюансів у значенні слів під час письма, розмови, читання чи слухання;
— розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови, визначає пряме і переносне значення слів та фраз за допомогою контекстних підказок;
— дотримується в тексті єдиного стилю, типу і жанру;
— правильно підбирає слова або фрази для доповнення речення/тексту;
— порівнює типи лексики за сферами вживання;
— розуміє та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, виходячи зі змісту тексту та вибираючи з ряду можливих варіантів;
— використовує зв’язок між окремими словами (синонімами, антонімами), щоб краще розуміти кожне слово;
— узагальнює або конкретизує поняття і значення, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
— розуміє та пояснює значення загальновідомих ідіом, приказок та прислів’їв;
— демонструє розуміння образної мови, словосполучень і нюансів у значеннях слів, інтерпретує її в контексті;
— використовує в мовленні певні лексичні конструкції для досягнення відповідної мети (наприклад, виділення об’єкта чи суб’єкта дії, висловлення невпевненості й под.).
- 
                        
                            Сортуємо слова
- 
                        
                            Корегуємо речення
- 
                        
                            Знаходимо авторські неологізми
- 
                        
                            Розташовуємо слова над їхніми лексичними значеннями
- 
                        
                            Розрізняємо сполучення слів із прямим/переносним значенням
- 
                        
                            Визначаємо групу слів за значенням
- 
                        
                            Утворюємо словосполучення з прямим/переносним значенням
- 
                        
                            Позначаємо неповні омоніми певного виду
- 
                        
                            Доповнюємо речення паронімами
- 
                        
                            Складаємо словничок паронімів
- 
                        
                            Дописуємо парний паронім
- 
                        
                            Сортуємо листи
- 
                        
                            Доповнюємо прислів'я антонімом
- 
                        
                            Вчимось робити гарне селфі
- 
                        
                            Міняємо запозичену лексику на власне українську
- 
                        
                            Корегуємо оголошення
- 
                        
                            Знаходимо професіоналізми в діалозі
- 
                        
                            Шукаємо емоційно забарвлену лексику в розмові
- 
                        
                            Шукаємо потрібний дроговказ
- 
                        
                            Розрізняємо багатозначні слова й омоніми
- 
                        
                            Складаємо розділ підручника
- 
                        
                            Сполучаємо частини фразеологізмів
- 
                        
                            Шукаємо значення фразеологізмів
- 
                        
                            Гра «Як розігнати хмари»
- 
                        
                            Вибираємо доречний заголовок-фразеологізм до тексту
- 
                        
                            Підбираємо фразеологізми до значень
- 
                        
                            Утворюємо фразеологізми, вибираючи потрібні слова
- 
                        
                            Підбираємо фразеологізм відповідно до тексту
- 
                        
                            Заповнюємо пропуски в текстах
- 
                        
                            Визначаємо, хто написав прислів'я, а хто — приказки
- 
                        
                            Знаходимо автора крилатого вислову
- 
                        
                            Підбираємо правильні продовження до фразеологічних зворотів
- 
                        
                            Навчаємося ввічливості
- 
                        
                            Доповнюємо діалог словами, які підходять за змістом
- 
                        
                            Добираємо заголовок за змістом діалогу
- 
                        
                            Гра «Філологічні жарти»
- 
                        
                            Розгадуємо кросворд
- 
                        
                            Цікаві факти про українські слова
Розширення словникового запасу
Визначення або уточнення значення невідомих і багатозначних слів і фраз, використовуючи контекст, аналізуючи складові тексту. Демонстрація розуміння образної мови, словосполучень та нюансів у значенні слів. Використання такої кількості слів та фраз, яка є достатньою для читання, писання, слухання текстів відповідно до віку; демонстрація вміння з’ясовувати значення невідомого терміна, важливого для розуміння або висловлення думки.
Учень/учениця:
— визначає та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз у текстах, вміє вибирати влучний з декількох варіантів;
— використовує загальновживані морфеми як ключ до значення слова;
— розуміє і визначає значення спільнокореневих слів;
— використовує контекст для кращого розуміння значення слова або фрази;
— узагальнює або конкретизує поняття, добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібної мети;
— звертається до загальних та спеціалізованих довідкових матеріалів (енциклопедій, словників, глосаріїв, тезаурусів), як друкованих, так і цифрових, для визначення точного змісту слова, його частиномовної приналежності або правильного наголошування;
— демонструє незалежність у пошуку довідкових матеріалів про невідомі терміни, важливі для розуміння тексту або власного висловлювання.
Учень/учениця:
— вміє інтерпретувати мовленнєві фігури (наприклад, персоніфікації, метафори) та прості аналогії в контексті;
— розрізняє нюанси в значеннях слів та вміє їх доречно використовувати відповідно до стилю мовлення;
— розуміє та визначає взаємозв’язок між словами та використовує їх для опису предметів, їхніх ознак, дій, явищ тощо;
— використовує взаємозв’язок між окремими словами, щоб краще зрозуміти лексичне значення кожного окремого поняття;
— розуміє значення та взаємозв’язок слів з протилежними або схожими, але не однаковими значеннями;
— розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами.
- 
                        
                            Розставляємо розділові знаки
- 
                        
                            Шукаємо риторичне звертання в поезіях і відгадуємо автора
- 
                        
                            Граємо з буквами і звуками
- 
                        
                            Гра «Філологічні жарти»
Учень/учениця:
— знає та використовує точні загальнонаукові та мовноспецифічні слова та фрази у висловлюваннях рівня 8-го класу;
— знає точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми, виконує певні навчальні дії на основі слухання або читання слів та фраз;
— вміє застосовувати накопичені лексичні знання під час розгляду важливих для розуміння чи вираження думки понять;
— вміє використовувати словник для пояснення слова або фрази, важливої для розуміння або вираження думки.
- 
                        
                            Підбираємо слова до неповних речень
- 
                        
                            Визначаємо тип мовлення на слух
- 
                        
                            Підбираємо назви до текстів
- 
                        
                            Визначаємо тему й мету тексту
- 
                        
                            З'ясовуємо, хто не знає правил етикету
- 
                        
                            Гра «Юні археологи»
- 
                        
                            Досліджуємо традиції Старого Нового року
- 
                        
                            Відтворюємо хронологічну послідовність
- 
                        
                            Визначаємо національність мовців
- 
                        
                            Німе кіно Чарлі Чапліна
- 
                        
                            Виписуємо орфограми з тексту
- 
                        
                            З історії українських грошей
- 
                        
                            Вікторина «Про кого йдеться?»
- 
                        
                            Стежками українського кіно
- 
                        
                            Подорожуємо Україною
- 
                        
                            Розгадуємо відомі винаходи українців
- 
                        
                            Незвичні гроші світу
- 
                        
                            Гра «Кодове слово»
- 
                        
                            Страви народів світу
- 
                        
                            Кросворд «Галопом по Європах»
- 
                        
                            Досліджуємо населення країн світу
- 
                        
                            Цікаві куточки світу
