Учень/учениця:
- розуміє відмінність між різновидами аудіювання;
- розрізняє на слух мовні одиниці: слова, словосполучення, речення;
- виявляє на слух мовні одиниці, вимовлені з порушенням правил вимови або узгодження складових, або відповідні зазначеним в завданні прикметам;
- слухає і розуміє усне висловлювання, фіксує початок і кінець, визначає на слух кількість речень у тексті;
- знає особливості будови опису пам’ятки історії й культури;
- розпізнає вжиті в прослуханому тексті типи мовлення: розповідь, роздум, опис;
- розпізнає в тексті розповідного характеру опис пам’ятки історії та культури, аналізує його будову.
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи навчальні дії.
Стандарти
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
-
Шукаємо емоційно забарвлену лексику в розмові
-
Визначаємо, який другорядний член є у реченні
-
Визначаємо тип мовлення на слух
-
Підбираємо назви до текстів
-
Визначаємо відсутню частину в тексті
-
Визначаємо тему й мету тексту
-
З'ясовуємо, хто не знає правил етикету
-
Граємо з буквами і звуками
-
Гра «Юні археологи»
-
Досліджуємо традиції Старого Нового року
-
Відтворюємо хронологічну послідовність
-
Визначаємо національність мовців
-
Німе кіно Чарлі Чапліна
-
Виписуємо орфограми з тексту
-
З історії українських грошей
-
Стежками українського кіно
-
Розгадуємо відомі винаходи українців
-
Незвичні гроші світу
Учень/учениця:
- знає визначення тексту;
- розрізняє стилі, жанри й типи мовлення;
- знає засоби міжфразового зв’язку в тексті;
- розрізняє тексти за стильовою належністю;
- визначає тип мовлення й жанр тексту;
- знаходить і характеризує засоби міжфразового зв’язку в тексті;
- складає план висловлення (тексту) і складає текст за складеним планом;
- розуміє висловлення на дискусійну тему, покликаючись на логічні аргументи, приклади з різних інформаційних джерел.
-
Шукаємо однорідні обставини в тексті
-
Визначаємо неправильні варіанти
-
Розташовуємо репліки діалогу за його логічним порядком
-
Доповнюємо діалог словами, які підходять за змістом
-
Добираємо заголовок за змістом діалогу
-
Перетворюємо пряму мову в діалог
-
Розставляємо розділові знаки в діалозі
-
Вибираємо схему, що відповідає діалогу
-
Створюємо схему діалогу з уривку твору
-
Гра «Так/ні»
-
Визначаємо тип мовлення на слух
-
Шукаємо продовження тексту
-
Визначаємо стиль мовлення уривка
-
Знаходимо слова потрібного стилю
-
Визначаємо стиль і жанр тексту
-
Стильова вікторина
-
Підписуємо ділові папери
-
Підбираємо назви до текстів
-
Розташовуємо речення в правильному порядку
-
Визначаємо відсутню частину в тексті
-
Розташовуємо абзаци за змістом
-
Ділимо текст на абзаци
-
Визначаємо тему й мету тексту
-
Відтворюємо хронологічну послідовність
-
Стежками українського кіно
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
Учень/учениця:
- знає, що вивчають лексикологія та фразеологія, орфографія та морфологія;
- знає та пояснює лексичне значення слів і фразеологізмів;
- знає самостійні та службові частини мови;
- знає виражальні можливості кожної із самостійних частин мови;
- знає правила правопису слів;
- доцільно використовує в мовленні різні групи лексики, фразеологізми;
- визначає й аргументує належність слова до певної групи лексики;
- здійснює адекватний добір слів для складання висловлення певного змісту та стилю;
- визначає морфологічні ознаки, синтаксичну роль самостійних частин мови;
- обґрунтовує правопис слів правилами;
- користується лінгвістичними словниками різних видів;
- редагує речення й тексти, у яких допущено лексичні та граматичні помилки.
-
Сортуємо слова
-
Корегуємо речення
-
Знаходимо авторські неологізми
-
Розташовуємо слова над їхніми лексичними значеннями
-
Розрізняємо сполучення слів із прямим/переносним значенням
-
Визначаємо групу слів за значенням
-
Утворюємо словосполучення з прямим/переносним значенням
-
Позначаємо неповні омоніми певного виду
-
Доповнюємо речення паронімами
-
Складаємо словничок паронімів
-
Дописуємо парний паронім
-
Сортуємо листи
-
Доповнюємо прислів'я антонімом
-
Вчимось робити гарне селфі
-
Міняємо запозичену лексику на власне українську
-
Корегуємо оголошення
-
Знаходимо професіоналізми в діалозі
-
Шукаємо емоційно забарвлену лексику в розмові
-
Шукаємо потрібний дроговказ
-
Розрізняємо багатозначні слова й омоніми
-
Складаємо розділ підручника
-
Сполучаємо частини фразеологізмів
-
Шукаємо значення фразеологізмів
-
Гра «Як розігнати хмари»
-
Вибираємо доречний заголовок-фразеологізм до тексту
-
Підбираємо фразеологізми до значень
-
Утворюємо фразеологізми, вибираючи потрібні слова
-
Підбираємо фразеологізм відповідно до тексту
-
Заповнюємо пропуски в текстах
-
Визначаємо, хто написав прислів'я, а хто — приказки
-
Знаходимо автора крилатого вислову
-
Шукаємо самостійні частини мови в тексті
-
Сортуємо самостійні частини мови
-
Розбираємо слова за будовою
-
Гра «Що і куди?»
-
Вибираємо іменники певної відміни
-
Вибираємо істоти/неістоти в реченнях
-
Характеризуємо іменник
-
Гра з лайками-дизлайками
-
Записуємо ступені порівняння прикметника
-
Вибираємо дієслова
-
Характеризуємо дієслово
-
Доповнюємо речення дієприслівником
-
Знаходимо дієприкметники в тексті
-
Повторюємо числівники за будовою
-
Вибираємо рядок числівників
-
Доповнюємо ряд займенників
-
Визначаємо відмінок займенника
-
Розподіляємо прислівники
-
Вибираємо влучний прислівник
-
Конкурс на уважність
-
Рахуємо самостійні частини мови
-
Шукаємо службові частини мови в тексті
-
Сортуємо службові частини мови
-
Гра «Спіймай службову частину мови»
-
Визначаємо правильно написані прийменники
-
Вибираємо вказані словосполучення
-
Повторюємо правила милозвучності
-
Розкриваємо дужки в реченнях
-
Узгоджуємо прийменники з іменниками
-
Знаходимо потрібні рядки
-
Шукаємо зайвий прийменник
-
Знаходимо сполучники в реченнях
-
Визначаємо синтаксичну роль сполучника
-
Підводний світ
-
Сортуємо сполучники за будовою
-
Подорожуємо Німеччиною
-
Повторюємо правопис сполучників
-
Знаходимо частку в рядку
-
Визначаємо групи часток за значенням
-
Гра «Детективні пошуки»
-
Визначаємо смисловий відтінок модальних часток
-
Агов, друзі, ставимо лайки!
-
Добираємо слова за змістом
-
Шукаємо слова з помилками
-
Допомагаємо туристам
-
Вибираємо рядок, де правильно утворено імена по батькові
-
Вибираємо правильне звертання
-
Розподіляємо прислівники
-
Доповнюємо речення правильними варіантами
-
Вибираємо рядок, у якому не- з дієприкметником написано правильно
-
Шукаємо речення з неправильно записаним словом
-
Утворюємо складні слова
-
Підбираємо спільний префікс до слів
-
Знаходимо потрібні префікси
-
Відмінюємо числівники
-
Узгоджуємо іменник із числівником
-
Гра «Хто говорить правильно?»
-
Доповнюємо речення потрібними літерами
-
Записуємо слово правильно
-
Шукаємо і виправляємо помилки
-
Сортуємо слова, які потрібно писати з апострофом
-
Розкриваємо дужки в реченні
-
Виписуємо займенники правильно
-
Підбираємо правильні продовження до фразеологічних зворотів
-
Вибираємо, хто правильно утворив звертання
-
Вписуємо правильне звертання
-
Знаходимо та виправляємо граматичні помилки в текстах
-
Допомагаємо героям підібрати слова
-
Вибираємо речення без граматичної помилки
-
Складаємо правильні словосполучення
-
Гра «Хто тут живе?»
-
Оцінюємо словосполучення
-
Гра «Працюємо редактором»
-
Граємо з буквами і звуками
-
Визначаємо національність мовців
-
Виписуємо орфограми з тексту
-
Розгадуємо відомі винаходи українців
-
Гра «Філологічні жарти»
-
Цікаві факти про українські слова
-
Досліджуємо населення країн світу
Учень/учениця:
- знає та розуміє предмет вивчення синтаксису й пунктуації;
- розуміє різницю між словосполученням і реченням; реченням простим і складним;
- розрізняє головне й залежне слова у словосполученні;
- аналізує будову словосполучень, види за способами вираження головного слова;
- складає словосполучення й речення різних видів, визначає серед них синонімічні;
- розпізнає речення прості та складні;
- редагує словосполучення, речення й тексти, помічаючи й виправляючи граматичні помилки.
-
Проводимо досліди
-
Встановлюємо змістовий зв'язок слів у словосполученнях
-
Утворюємо словосполучення з поданих слів
-
Утворюємо синонімічні словосполучення
-
Вибираємо правильні словосполучення
-
Підбираємо словосполучення до відповідних схем
-
Шукаємо потрібні словосполучення в реченнях
-
Встановлюємо відповідність між різновидами та словосполученнями
-
Розмежовуємо прості та складні словосполучення
-
Утворюємо складні словосполучення, використовуючи подані слова
-
Вибираємо рядки слів, які не можна назвати реченням
-
Гра «Зачароване речення»
-
Заповнюємо пропуски та визначаємо вид речення
-
Конструюємо двоскладне речення
-
Підкреслюємо простий підмет у реченні
-
Визначаємо спосіб вираження підмета
-
Вписуємо в речення складений підмет
-
Доповнюємо речення складеним підметом
-
Виправляємо неправильну форму складеного підмета
-
Узгоджуємо присудок із підметом
-
Розгадуємо ребуси зі складеними підметами
-
Вставляємо в речення частку простого присудка
-
Знаходимо складений дієслівний присудок і записуємо його
-
Підкреслюємо присудки та визначаємо їхній вид
-
Знаходимо складений присудок та визначаємо його значення
-
Підкреслюємо складений іменний присудок
-
Узагальнюємо вивчене
-
Розрізняємо непоширене і поширене речення
-
Знаходимо потрібне речення
-
Утворюємо поширене речення
-
Шукаємо в тексті непоширені речення
-
Доповнюємо речення додатком
-
Шукаємо означення в реченнях
-
Шукаємо речення, які поширені обставиною
-
Сортуємо непоширені та поширені речення
-
Виділяємо комами порівняльні звороти, де потрібно
-
Вибираємо порівняльні звороти, які потрібно виділити комами
-
Ставимо позначки біля речень відповідно до правил пунктуації
-
Підбираємо потрібні продовження до тверджень
-
Розставляємо розділові знаки в неповному реченні
-
Шукаємо речення з пунктуаційними помилками
-
Розставляємо розділові знаки в реченнях
-
Відокремлюємо члени речень розділовими знаками
-
З'ясовуємо правдивість твердження
-
Підбираємо відповідник схемі
-
Вибираємо правильні твердження про відокремлене означення
-
Утворюємо речення з відокремленим означенням
-
Пояснюємо відокремлення прикладки в реченні
-
Впізнаємо відокремлену прикладку в реченні
-
Вибираємо потрібний уточнювальний додаток
-
Вибираємо речення з правильно відокремленою обставиною
-
Відповідаємо на поставлене запитання
-
Визначаємо, яка обставина відокремлюється, а яка – ні
-
Підкреслюємо відокремлений член речення
-
Ставимо розділові знаки і характеризуємо слово чи словосполучення
-
Ставимо лайки та дизлайки реченням
-
Знаходимо та виправляємо граматичні помилки в текстах
-
Допомагаємо героям підібрати слова
-
Вибираємо речення без граматичної помилки
-
Складаємо правильні словосполучення
-
Створюємо граматично правильне речення
-
Оцінюємо словосполучення
-
Гра «Працюємо редактором»
-
Розставляємо розділові знаки в діалозі
-
Створюємо схему діалогу з уривку твору
Учень/учениця:
- знає члени речення, способи вираження їх;
- ставить розділові знаки в простому двоскладному реченні;
- визначає головні та другорядні члени речення;
- розрізняє речення двоскладні та односкладні;
- визначає види присудків, обставин у реченнях, прикладку як різновид означення, способи вираження підмета, присудка, означень, додатків та обставин;
- інтонує правильно речення різних видів, за допомогою логічного наголосу передає різні змістові та емоційні відтінки значення;
- записує прикладки відповідно до орфографічних норм і обґрунтовує написання;
- знаходить і виправляє орфографічні та пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- аналізує будову простого двоскладного речення.
-
Заповнюємо пропуски та визначаємо вид речення
-
Робимо синтаксичний розбір
-
Вибираємо складне речення серед простих
-
Вибираємо головну чи залежну частину складних речень
-
Визначаємо граматичні основи складного речення
-
Розставляємо відповідні позначки
-
Вибираємо схему складного речення
-
Розташовуємо частини складних речень
-
Виділяємо в поезії двоскладні речення
-
Розподіляємо односкладні та двоскладні речення
-
Підкреслюємо граматичні основи у двоскладних реченнях
-
Конструюємо двоскладне речення
-
Вибираємо, хто правильно охарактеризував речення
-
Перетворюємо односкладне речення у двоскладне
-
Підкреслюємо простий підмет у реченні
-
Визначаємо спосіб вираження підмета
-
Вписуємо в речення складений підмет
-
Доповнюємо речення складеним підметом
-
Виправляємо неправильну форму складеного підмета
-
Узгоджуємо присудок із підметом
-
Розгадуємо ребуси зі складеними підметами
-
Вставляємо в речення частку простого присудка
-
Знаходимо складений дієслівний присудок і записуємо його
-
Підкреслюємо присудки та визначаємо їхній вид
-
Знаходимо складений присудок та визначаємо його значення
-
Підкреслюємо складений іменний присудок
-
Узагальнюємо вивчене
-
Доповнюємо речення з прямим порядком слів
-
Визначаємо речення з правильним порядком слів
-
Ставим позначку на сторінці
-
Підбираємо граматичну основу
-
Шукаємо логічний наголос у реченнях
-
Журналістське розслідування
-
Доповнюємо речення додатком
-
Шукаємо означення в реченнях
-
Шукаємо речення, які поширені обставиною
-
Сортуємо непоширені та поширені речення
-
Визначаємо другорядні члени речення
-
Шукаємо означення в реченні
-
Вибираємо варіант з узгодженим/неузгодженим означенням
-
Змінюємо узгоджене означення на неузгоджене
-
Ставимо питання до означення
-
Вибираємо прикладку в реченні
-
Узгоджуємо прикладку
-
Визначаємо правильне написання прикладки
-
Підкреслюємо додаток у реченні
-
Визначаємо вид додатка
-
Визначаємо відмінок додатка
-
Шукаємо відокремлений додаток
-
Шукаємо обставину в реченні
-
Визначаємо вид обставини за значенням
-
Ставимо питання до обставини
-
Підбираємо прийменник до обставини
-
Досліджуємо дієприслівниковий зворот
-
Визначаємо, чи правильне твердження
-
Розставляємо розділові знаки при другорядних однорідних членах речення
-
Розставляємо розділові знаки
-
Визначаємо, який другорядний член є у реченні
-
Підкреслюємо головні і другорядні члени речення
-
Утворюємо речення з пропущеним підметом
-
Шукаємо речення з пропущеними присудками
-
Шукаємо однорідні обставини в тексті
-
Відокремлюємо члени речень розділовими знаками
-
З'ясовуємо правдивість твердження
-
Підбираємо відповідник схемі
-
Вибираємо правильні твердження про відокремлене означення
-
Утворюємо речення з відокремленим означенням
-
Пояснюємо відокремлення прикладки в реченні
-
Впізнаємо відокремлену прикладку в реченні
-
Вибираємо потрібний уточнювальний додаток
-
Вибираємо речення з правильно відокремленою обставиною
-
Відповідаємо на поставлене запитання
-
Визначаємо, яка обставина відокремлюється, а яка – ні
-
Підкреслюємо відокремлений член речення
Учень/учениця:
- знає види односкладних речень, пояснює будову односкладних речень кожного з типів;
- ставить розділові знаки в неповних реченнях;
- розрізняє речення односкладні й неповні;
- визначає види односкладних речень;
- конструює односкладні речення вивчених видів, а також неповні речення;
- ставить правильно тире в неповних реченнях;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- правильно будує тексти різних типів і стилів, використовуючи виражальні можливості односкладних і неповних речень;
- вживає в мовленні речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми;
- використовує в текстах-описах називні речення для позначення часу й місця;
- правильно інтонує неповні речення.
-
Розподіляємо односкладні та двоскладні речення
-
Вибираємо, хто правильно охарактеризував речення
-
Перетворюємо односкладне речення у двоскладне
-
Ставимо лайки сторінкам
-
Утворюємо непоширені речення
-
Визначаємо другорядні члени речення
-
Розрізняємо двоскладні й односкладні речення
-
Перетворюємо двоскладне речення в односкладне
-
Сортуємо односкладні речення
-
Знаходимо називні речення в діалозі
-
Доповнюємо сенкан називним реченням
-
Встановлюємо відповідність між реченням та його видом
-
Знаходимо зайве
-
Розрізняємо односкладні і неповні або двоскладні речення
-
Розрізняємо означено-особові речення
-
Утворюємо неозначено-особові речення
-
Знаходимо узагальнено-особові речення
-
Утворюємо безособове речення
-
Доповнюємо правило терміном і прикладом
-
Робимо синтаксичний розбір односкладного речення
-
Вибираємо односкладні речення
-
Визначаємо повні речення
-
Підбираємо неповне речення до тексту
-
Підбираємо слова до неповних речень
-
Вивчаємо контекстуальні та ситуативні види речень
-
Розставляємо розділові знаки в неповному реченні
-
Утворюємо речення з пропущеним підметом
-
Шукаємо речення з пропущеними присудками
-
Гра «Дописуємо історію»
-
Записуємо типи речень
-
Розставляємо розділові знаки в реченнях
Учень/учениця:
- визначає речення, ускладнені однорідними членами;
- ставить розділові знаки в таких реченнях, пояснює їх правилами;
- знаходить в тексті речення, ускладнене однорідними членами (непоширеними й поширеними);
- розрізняє однорідні й неоднорідні означення;
- визначає смислові відношення між однорідними членами речення;
- правильно інтонує речення з однорідними членами;
- знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
- конструює речення, до складу яких входять однорідні члени з різними типами зв’язку між ними, зокрема з парними сполучниками, узагальнювальними словами при однорідних членах.
-
Знаходимо порівняльні звороти в уривках із художніх творів
-
Виділяємо комами порівняльні звороти, де потрібно
-
Вибираємо порівняльні звороти, які потрібно виділити комами
-
Ставимо позначки біля речень відповідно до правил пунктуації
-
Підбираємо потрібні продовження до тверджень
-
Підбираємо правильні продовження до фразеологічних зворотів
-
Визначаємо способи вираження порівняльного звороту
-
Відповідаємо на запитання
-
Знаходимо речення з однорідними означеннями
-
Проводимо махінації з членами речень
-
Шукаємо однорідні обставини в тексті
-
Встановлюємо тип зв'язку
-
Шукаємо речення з однорідними членами та вказуємо смисловий зв'язок між ними
-
Визначаємо типи зв'язків однорідних членів речень
-
Шукаємо речення з пунктуаційними помилками
-
Досліджуємо однорідні члени речення
Учень/учениця:
- розрізняє речення, ускладнені звертаннями, вставними словами (словосполученнями);
- ставить розділові знаки в таких реченнях;
- знаходить звертання, вставні слова (словосполучення) в реченні;
- визначає в тексті риторичні звертання й пояснює стилістичну роль їх;
- знаходить і виправляє помилки на вивчені пунктуаційні правила;
- конструює правильно речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями).
-
Навчаємося ввічливості
-
Знаходимо в реченнях звертання та визначаємо його вид
-
Ставимо розділові знаки в реченнях
-
Вибираємо, хто правильно утворив звертання
-
Вписуємо правильне звертання
-
Шукаємо риторичне звертання в поезіях і відгадуємо автора
-
Шукаємо речення зі вставним словом
-
Вибираємо зайві вставні слова
-
Визначаємо, в якому реченні є вставне слово певної групи
-
Вибираємо вставне слово відповідно до значення
-
Складаємо слово і визначаємо, чи може воно бути вставним
-
Ставимо розділові знаки і характеризуємо слово чи словосполучення
-
Ставимо лайки та дизлайки реченням
Учень/учениця:
- знає приклади речень, ускладнених відокремленими (також уточнювальними) членами речення;
- ставить розділові знаки в таких реченнях, пояснює їх правилами;
- знаходить відокремлені й уточнювальні члени в реченні;
- знаходить і виправляє допущені пунктуаційні й граматичні помилки;
- правильно інтонує речення з відокремленими й уточнювальними членами речення.
-
Відокремлюємо члени речень розділовими знаками
-
З'ясовуємо правдивість твердження
-
Підбираємо відповідник схемі
-
Вибираємо правильні твердження про відокремлене означення
-
Утворюємо речення з відокремленим означенням
-
Пояснюємо відокремлення прикладки в реченні
-
Впізнаємо відокремлену прикладку в реченні
-
Вибираємо потрібний уточнювальний додаток
-
Вибираємо речення з правильно відокремленою обставиною
-
Відповідаємо на поставлене запитання
-
Визначаємо, яка обставина відокремлюється, а яка – ні
-
Підкреслюємо відокремлений член речення
Діяльнісна змістова лінія
Формування діяльнісної компетентності, навчальних умінь і навичок. Опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем. Розвиток різних видів мислення, оволодіння інтелектуальними вміннями, розумовими операціями й способами дій.
Учень/учениця:
- усвідомлює та визначає головне;
- класифікує і групує вивчений матеріал;
- знаходить і пояснює причиново-наслідкові зв’язки;
- користується прийомами осмисленого запам’ятовування (план, опорні слова);
- виконує творчі завдання; застосовує мисленнєві операції, мовні знання і мовленнєві вміння в життєвих ситуаціях для розв’язання важливих проблем.
-
Сортуємо слова
-
Знаходимо авторські неологізми
-
Розташовуємо слова над їхніми лексичними значеннями
-
Розрізняємо сполучення слів із прямим/переносним значенням
-
Позначаємо неповні омоніми певного виду
-
Доповнюємо речення паронімами
-
Сортуємо листи
-
Знаходимо професіоналізми в діалозі
-
Шукаємо потрібний дроговказ
-
Сполучаємо частини фразеологізмів
-
Шукаємо значення фразеологізмів
-
Гра «Як розігнати хмари»
-
Вибираємо доречний заголовок-фразеологізм до тексту
-
Підбираємо фразеологізми до значень
-
Утворюємо фразеологізми, вибираючи потрібні слова
-
Підбираємо фразеологізм відповідно до тексту
-
Заповнюємо пропуски в текстах
-
Визначаємо, хто написав прислів'я, а хто — приказки
-
Знаходимо автора крилатого вислову
-
Шукаємо самостійні частини мови в тексті
-
Сортуємо самостійні частини мови
-
Розбираємо слова за будовою
-
Вибираємо іменники певної відміни
-
Вибираємо істоти/неістоти в реченнях
-
Гра з лайками-дизлайками
-
Вибираємо дієслова
-
Доповнюємо речення дієприслівником
-
Знаходимо дієприкметники в тексті
-
Вибираємо рядок числівників
-
Визначаємо відмінок займенника
-
Розподіляємо прислівники
-
Вибираємо влучний прислівник
-
Шукаємо службові частини мови в тексті
-
Вибираємо вказані словосполучення
-
Узгоджуємо прийменники з іменниками
-
Шукаємо зайвий прийменник
-
Знаходимо сполучники в реченнях
-
Визначаємо синтаксичну роль сполучника
-
Повторюємо правопис сполучників
-
Знаходимо частку в рядку
-
Гра «Детективні пошуки»
-
Визначаємо смисловий відтінок модальних часток
-
Шукаємо слова з помилками
-
Допомагаємо туристам
-
Вибираємо рядок, де правильно утворено імена по батькові
-
Вибираємо правильне звертання
-
Розподіляємо прислівники
-
Доповнюємо речення правильними варіантами
-
Вибираємо рядок, у якому не- з дієприкметником написано правильно
-
Шукаємо речення з неправильно записаним словом
-
Утворюємо складні слова
-
Підбираємо спільний префікс до слів
-
Знаходимо потрібні префікси
-
Відмінюємо числівники
-
Узгоджуємо іменник із числівником
-
Гра «Хто говорить правильно?»
-
Доповнюємо речення потрібними літерами
-
Записуємо слово правильно
-
Шукаємо і виправляємо помилки
-
Сортуємо слова, які потрібно писати з апострофом
-
Розкриваємо дужки в реченні
-
Виписуємо займенники правильно
-
Проводимо досліди
-
Встановлюємо відповідність між різновидами та словосполученнями
-
Утворюємо складні словосполучення, використовуючи подані слова
-
Вибираємо рядки слів, які не можна назвати реченням
-
Гра «Зачароване речення»
-
Вибираємо складне речення серед простих
-
Визначаємо граматичні основи складного речення
-
Вибираємо схему складного речення
-
Виділяємо в поезії двоскладні речення
-
Розподіляємо односкладні та двоскладні речення
-
Підкреслюємо граматичні основи у двоскладних реченнях
-
Конструюємо двоскладне речення
-
Вибираємо, хто правильно охарактеризував речення
-
Перетворюємо односкладне речення у двоскладне
-
Доповнюємо речення з прямим порядком слів
-
Ставим позначку на сторінці
-
Знаходимо потрібне речення
-
Утворюємо поширене речення
-
Шукаємо в тексті непоширені речення
-
Вибираємо варіант з узгодженим/неузгодженим означенням
-
Змінюємо узгоджене означення на неузгоджене
-
Ставимо питання до означення
-
Узгоджуємо прикладку
-
Визначаємо вид додатка
-
Визначаємо відмінок додатка
-
Ставимо питання до обставини
-
Підбираємо прийменник до обставини
-
Досліджуємо дієприслівниковий зворот
-
Розставляємо розділові знаки при другорядних однорідних членах речення
-
Розставляємо розділові знаки
-
Підбираємо потрібні продовження до тверджень
-
Перетворюємо двоскладне речення в односкладне
-
Розрізняємо означено-особові речення
-
Доповнюємо правило терміном і прикладом
-
Робимо синтаксичний розбір односкладного речення
-
Підбираємо слова до неповних речень
-
Вивчаємо контекстуальні та ситуативні види речень
-
Записуємо типи речень
-
Відповідаємо на запитання
-
Встановлюємо тип зв'язку
-
Навчаємося ввічливості
-
Знаходимо в реченнях звертання та визначаємо його вид
-
Ставимо розділові знаки в реченнях
-
Шукаємо риторичне звертання в поезіях і відгадуємо автора
-
Шукаємо речення зі вставним словом
-
Вибираємо зайві вставні слова
-
Визначаємо, в якому реченні є вставне слово певної групи
-
Вибираємо вставне слово відповідно до значення
-
Складаємо слово і визначаємо, чи може воно бути вставним
-
Знаходимо та виправляємо граматичні помилки в текстах
-
Допомагаємо героям підібрати слова
-
Складаємо правильні словосполучення
-
Створюємо граматично правильне речення
-
Гра «Хто тут живе?»
-
Гра «Працюємо редактором»
-
Визначаємо стиль мовлення уривка
-
Знаходимо слова потрібного стилю
-
Установлюємо відповідності
-
Стильова вікторина
-
Розташовуємо речення в правильному порядку
-
Визначаємо відсутню частину в тексті
-
Ділимо текст на абзаци
-
Складаємо план тексту
-
Виписуємо орфограми з тексту
-
Гра «Філологічні жарти»
-
Розгадуємо кросворд
-
Гра з наголосами
-
Гра «Кодове слово»
-
Кросворд «Галопом по Європах»
-
Досліджуємо населення країн світу
-
Історія появи ґаджетів
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює, конкретизує їх;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
-
Корегуємо речення
-
Визначаємо групу слів за значенням
-
Утворюємо словосполучення з прямим/переносним значенням
-
Складаємо словничок паронімів
-
Дописуємо парний паронім
-
Вчимось робити гарне селфі
-
Міняємо запозичену лексику на власне українську
-
Корегуємо оголошення
-
Розрізняємо багатозначні слова й омоніми
-
Складаємо розділ підручника
-
Гра «Що і куди?»
-
Характеризуємо іменник
-
Записуємо ступені порівняння прикметника
-
Характеризуємо дієслово
-
Повторюємо числівники за будовою
-
Доповнюємо ряд займенників
-
Конкурс на уважність
-
Рахуємо самостійні частини мови
-
Сортуємо службові частини мови
-
Гра «Спіймай службову частину мови»
-
Визначаємо правильно написані прийменники
-
Повторюємо правила милозвучності
-
Розкриваємо дужки в реченнях
-
Знаходимо потрібні рядки
-
Підводний світ
-
Сортуємо сполучники за будовою
-
Подорожуємо Німеччиною
-
Визначаємо групи часток за значенням
-
Агов, друзі, ставимо лайки!
-
Добираємо слова за змістом
-
Доповнюємо речення правильними варіантами
-
Підбираємо спільний префікс до слів
-
Записуємо слово правильно
-
Встановлюємо змістовий зв'язок слів у словосполученнях
-
Утворюємо словосполучення з поданих слів
-
Утворюємо синонімічні словосполучення
-
Вибираємо правильні словосполучення
-
Підбираємо словосполучення до відповідних схем
-
Шукаємо потрібні словосполучення в реченнях
-
Розмежовуємо прості та складні словосполучення
-
Заповнюємо пропуски та визначаємо вид речення
-
Робимо синтаксичний розбір
-
Вибираємо головну чи залежну частину складних речень
-
Розставляємо відповідні позначки
-
Розташовуємо частини складних речень
-
Ставимо лайки сторінкам
-
Визначаємо речення з правильним порядком слів
-
Підбираємо граматичну основу
-
Шукаємо логічний наголос у реченнях
-
Журналістське розслідування
-
Розрізняємо непоширене і поширене речення
-
Доповнюємо речення додатком
-
Шукаємо означення в реченнях
-
Шукаємо речення, які поширені обставиною
-
Сортуємо непоширені та поширені речення
-
Утворюємо непоширені речення
-
Шукаємо означення в реченні
-
Вибираємо прикладку в реченні
-
Визначаємо правильне написання прикладки
-
Підкреслюємо додаток у реченні
-
Шукаємо відокремлений додаток
-
Шукаємо обставину в реченні
-
Визначаємо вид обставини за значенням
-
Визначаємо, чи правильне твердження
-
Підкреслюємо головні і другорядні члени речення
-
Визначаємо способи вираження порівняльного звороту
-
Розрізняємо двоскладні й односкладні речення
-
Сортуємо односкладні речення
-
Знаходимо називні речення в діалозі
-
Доповнюємо сенкан називним реченням
-
Встановлюємо відповідність між реченням та його видом
-
Знаходимо зайве
-
Розрізняємо односкладні і неповні або двоскладні речення
-
Утворюємо неозначено-особові речення
-
Знаходимо узагальнено-особові речення
-
Утворюємо безособове речення
-
Вибираємо односкладні речення
-
Визначаємо повні речення
-
Знаходимо речення з однорідними означеннями
-
Проводимо махінації з членами речень
-
Шукаємо речення з однорідними членами та вказуємо смисловий зв'язок між ними
-
Визначаємо типи зв'язків однорідних членів речень
-
Досліджуємо однорідні члени речення
-
Гра «Так/ні»
-
Шукаємо продовження тексту
-
Визначаємо стиль і жанр тексту
-
Підписуємо ділові папери
-
Підбираємо назви до текстів
-
Розташовуємо абзаци за змістом
-
Складаємо план тексту
-
Визначаємо тему й мету тексту
-
Граємо з буквами і звуками
-
Гра «Юні археологи»
-
Досліджуємо традиції Старого Нового року
-
Відтворюємо хронологічну послідовність
-
Вікторина «Про кого йдеться?»
-
Рекорди України
-
Подорожуємо Україною
-
Цікаві факти про українські слова
-
Незвичні гроші світу
-
Цікаві куточки світу
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети та явища;
- прогнозує подальший розвиток певних явищ;
- переносить раніше засвоєні знання та вміння в нову ситуацію;
- помічає та формулює проблему в процесі навчання;
- усвідомлює будову предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми, добирає аргументи для його доведення;
- помічає красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, у вчинках людей і результатах їхньої діяльності;
- критично оцінює відповідність своїх вчинків загальнолюдським моральним нормам, усуває помічені невідповідності цим нормам;
- виявляє здатність поставити себе на місце іншої людини;
- усвідомлює обов’язок кожної людини творити добро словом і ділом, готовий і здатний його виконувати.
-
Доповнюємо прислів'я антонімом
-
Вибираємо правильне звертання
-
Знаходимо порівняльні звороти в уривках із художніх творів
-
Навчаємося ввічливості
-
З'ясовуємо, хто не знає правил етикету
-
Німе кіно Чарлі Чапліна
-
Гра «Кодове слово»
-
Страви народів світу
-
Кросворд «Галопом по Європах»
-
Цікаві куточки світу
-
Історія появи ґаджетів
Соціокультурна змістова лінія
Засвоєння культурних і духовних цінностей свого та інших народів, а також норм, що регулюють стосунки між людьми різних вікових категорій, статей, націй і сприяють естетичному та морально-етичному вихованню особистості.
Учень/учениця:
- сприймає, аналізує, оцінює прочитані чи почуті відомості та добирає й використовує ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети;
- використовує українську мову як засіб формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму, любові до Батьківщини, української природи, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії, культури й історичних пам’яток, сімейних цінностей, визнання цінності здоров’я свого й інших, оптимізм у сприйманні світу;
- усвідомлює необхідність бути готовим і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, удома, у суспільно корисній діяльності.
-
Сполучаємо частини фразеологізмів
-
Шукаємо значення фразеологізмів
-
Гра «Як розігнати хмари»
-
Вибираємо доречний заголовок-фразеологізм до тексту
-
Підбираємо фразеологізми до значень
-
Утворюємо фразеологізми, вибираючи потрібні слова
-
Підбираємо фразеологізм відповідно до тексту
-
Заповнюємо пропуски в текстах
-
Визначаємо, хто написав прислів'я, а хто — приказки
-
Знаходимо автора крилатого вислову
-
Підбираємо неповне речення до тексту
-
Гра «Дописуємо історію»
-
Шукаємо риторичне звертання в поезіях і відгадуємо автора
-
Гра «Хто тут живе?»
-
Визначаємо неправильні варіанти
-
Розташовуємо репліки діалогу за його логічним порядком
-
Доповнюємо діалог словами, які підходять за змістом
-
Добираємо заголовок за змістом діалогу
-
Перетворюємо пряму мову в діалог
-
Розставляємо розділові знаки в діалозі
-
Вибираємо схему, що відповідає діалогу
-
Визначаємо тип мовлення на слух
-
Установлюємо відповідності
-
Складаємо план тексту
-
Досліджуємо традиції Старого Нового року
-
З історії українських грошей
-
Вікторина «Про кого йдеться?»
-
Рекорди України
-
Стежками українського кіно
-
Подорожуємо Україною
-
Розгадуємо відомі винаходи українців
-
Розгадуємо кросворд
-
Цікаві факти про українські слова
