Учень/учениця:
— розуміє й пояснює функцію службових частин у лексичних конструкціях;
— розрізняє службові частини мови між собою;
— дотримується правил написання службових частин мови разом чи окремо;
— формує й використовує доконаний і недоконаний вид дієслова;
— змінює дієслова за часом, родом і числами, вживає та розуміє лексичні конструкції з дієсловами;
— розрізняє й правильно використовує займенники, має уяву про розряди займенників, вживає їх у лексичних конструкціях;
— використовує загальновживані іменники, власні назви, відмінює іменники, виявляє близькі та протилежні за значенням, вживає їх у лексичних конструкціях;
— розрізняє й правильно вживає прислівники та прикметники;
— знає й правильно застосовує ступені порівняння прислівників;
— знає й правильно застосовує ступені порівняння прикметників, відмінює прикметники, правильно використовує їх за розрядами, вживає та розуміє лексичні конструкції з ними.
Стандарти
Вимоги до мови
Володіння основами граматики та їх використання під час написання чи розмови. Демонстрація розуміння загальних принципів вживання великої літери, норм пунктуації та орфографії під час написання слів/словосполучень/речень.
-
Вибираємо позначки біля рядків з іменниками
-
Характеризуємо іменники
-
Узгоджуємо іменники з іншими частинами мови
-
Сортуємо іменники за родами
-
Записуємо іменники в родовому відмінку
-
Підбираємо фемінітиви до слів чоловічого роду
-
Визначаємо паралельні родові форми іменників
-
Заповнюємо таблицю
-
Вибираємо правильний рядок
-
Відмінюємо риси характеру
-
Доповнюємо словник іменниками спільного роду
-
Заповнюємо пропуски в рядах
-
Перевіряємо закінчення іменників І та ІІ відміни в орудному відмінку
-
Групуємо іменники чоловічого роду ІІ відміни
-
Визначаємо паралельні закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни
-
Відмінюємо іменники ІІІ відміни
-
Словозміна іменників IV відміни
-
Ставимо іменники в кличному відмінку
-
Шукаємо правильні імена по батькові
-
Підбираємо правильні форми імен по батькові
-
Узагальнюємо вивчене про іменник
-
Вибираємо «зайве» дієслово
-
Сортуємо морфологічні розбори дієслів
-
Заповнюємо таблицю
-
Утворюємо прикметники з іменників
-
Вибираємо варіанти з правильно утвореними прикметниками
-
Сортуємо прикметники
-
Установлюємо відповідності
-
Підбираємо правильні відчислівникові слова
-
Вибираємо речення з правильною формою числівника
-
Підбираємо правильні форми займенників
-
Визначаємо розряд та синтаксичну роль займенників
-
Вибираємо потрібне речення
-
Сортуємо дієприслівники
-
Підбираємо характеристики до дієприкметників
-
Знаходимо речення з морфологічними помилками
-
Аналізуємо виділений прийменник
-
Співвідносимо сполучники з їхніми групами
-
Вибираємо речення, у яких виділені слова є сполучниками
-
Вибираємо частку в реченні та аналізуємо її
-
Підкреслюємо вигук та визначаємо його розряд за значенням
Учень/учениця:
— розрізняє й використовує різні типи словосполучень та речень, щоб передати конкретні значення та урізноманітнити текст;
— розуміє й пояснює різницю між словосполученням і реченням, реченням простим і складним та різними видами складних речень;
— аналізує будову словосполучень, види за способами вираження головного слова й підрядного зв’язку;
— використовує виражальні можливості вивчених видів речень у власному мовленні;
— розпізнає в тексті різні види передачі чужої мови, використовує їх із відповідною пунктуацією.
-
Вибираємо словосполучення
-
Підкреслюємо помилкові сполучення слів у реченнях
-
Шукаємо зайве словосполучення
-
Розподіляємо варіанти
-
Характеризуємо речення
-
Підкреслюємо відокремлені члени речення
-
Вибираємо речення відповідно до типу
-
Вибираємо закінчення речення
-
Підбираємо схему до речення
-
Вибираємо, яка синтаксична норма порушена в реченні
-
Ставимо розділові знаки в реченні
-
Співвідносимо речення і схеми
-
Співвідносимо речення з їхніми типами
-
Виконуємо тест на узагальнення
-
Вибираємо речення з непрямою мовою
-
Вибираємо правильні відповіді
-
Перетворюємо пряму мову на непряму
-
Розставляємо розділові знаки
-
Підбираємо схему до прямої мови
-
Доповнюємо схему розділовими знаками
-
Встановлюємо відповідності
-
Доповнюємо діалог репліками за змістом
-
Ставимо розділові знаки в діалозі
-
Шукаємо синтаксичні одиниці, які не відповідають стилю
-
Шукаємо невідповідні синтаксичні одиниці в тексті
-
Національні символи різних країн
-
Досліджуємо мову жестів
Учень/учениця:
— розставляє розділові знаки в простих ускладнених реченнях та між частинами складного речення, обґрунтовує їхнє вживання відповідними правилами;
— знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила;
— користується відповідними розділовими знаками в кінці речення для позначення його емоційного забарвлення й мети висловлювання;
— правильно використовує розділові знаки для позначення прямої мови, назв творів та цитат із тексту;
— вибирає прості, складносурядні або складнопідрядні речення, щоб відображати різну взаємодію між думками.
-
Сортуємо слова відповідно до правопису
-
Добираємо правила до слів
-
Вибираємо слова, які можна перевірити тільки за словником
-
Гра «Хто найрозумніший?»
-
Підбираємо правило до слова
-
Переносимо слова з м'яким знаком
-
Вписуємо правильно слова
-
Вибираємо результати пошуку
-
Вибираємо слова, у яких відбувається чергування голосних
-
Шукаємо слова, у яких може відбуватися чергування приголосних
-
Записуємо слова у відповідній формі
-
Доповнюємо таблицю правильно
-
Знаходимо й виправляємо помилку в реченні
-
Утворюємо прикметники від поданих слів
-
Виконуємо тест на спрощення
-
Виділяємо «зайве» слово
-
Перевіряємо словниковий диктант
-
Розподіляємо слова з довідки
-
Вибираємо префікс та його значення
-
Доповнюємо діалог правильними префіксами
-
Вибираємо спільне правило
-
Доповнюємо речення правильними літерами
-
Вибираємо, де слово перенесено правильно
-
Виконуємо тест на складні слова
-
Розгадуємо кросворд іншомовних слів
-
Заповнюємо пропуски в реченнях
-
Вибираємо правильні варіанти
-
Вписуємо «не» чи «ні»
-
Вичитуємо конспекти
-
Працюємо зі словниковою статтею
-
Вікторина на узагальнення вивченого
-
Правильно розкриваємо дужки
-
Шукаємо помилку в тексті й перевіряємо правилом
-
Вибираємо правильну форму прізвища
-
Працюємо перекладачами
-
Шукаємо помилку та перевіряємо правилом
-
Вибираємо позначки біля географічних назв
-
Вписуємо пропущені букви
-
Виділяємо слова з помилками
-
Замінюємо неправильні відмінкові форми
-
Підбираємо орфограму до географічної назви
-
Переносимо відмінкові форми числівників
-
Розпізнаємо винятки
-
Ставимо розділові знаки в реченні
-
Співвідносимо речення і схеми
-
Ставимо розділові знаки в діалозі
-
Невідома Україна
-
Переносимо валізи
-
Дізнаємося про небезпечні місця світу
-
Екологія у світі
-
Досліджуємо мову жестів
Знання мови
Розширення словникового запасу.
Учень/учениця:
— розуміє різницю між офіційним та неофіційним використанням мови, визначає пряме й переносне значення слів і фраз із використанням контекстних підказок;
— порівнює типи лексики за сферами вживання;
— розуміє та/або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, виходячи з прочитання та змісту тексту, гнучко вибираючи з ряду можливих варіантів;
— демонструє розуміння образної мови, словосполучень і нюансів у значеннях слів;
— визначає, аналізує та інтерпретує фігури мовлення в контексті;
— узагальнює або конкретизує поняття й значення, добирає влучні слова та фрази, щоб досягнути потрібного ефекту;
— інтерпретує образну мову в контексті;
— розуміє та пояснює значення загальних ідіом, приказок та прислів’їв;
— використовує зв’язок між окремими словами (синонімами, антонімами), щоб краще розуміти кожне слово.
-
Визначаємо, з яких словників використані слова
-
Вибираємо однозначні/багатозначні слова в тексті
-
Шукаємо зайві визначення
-
Визначаємо лексичне значення виділеного слова
-
Підбираємо лексичне значення іншомовних слів
-
Вибираємо рядок зі словами-синонімами та виписуємо опорне слово
-
Складаємо словник паронімів та неповних омонімів
-
Сортуємо слова
-
Вибираємо, з якого словника приклад
-
Установлюємо відповідності
-
Лексикографічна вікторина
-
Вибираємо функцію словника
-
Гра зі словником
-
Доповнюємо твердження
-
Відтворюємо правильність фразеологізмів
-
Поєднуємо фразеологізми та їхні значення
-
Шукаємо фразеологізми в тексті
-
Вибираємо всі можливі значення фразеологізмів
-
Установлюємо відповідність між фразеологізмом та його синонімом й антонімом
-
Шукаємо антонім до фразеологізму
-
Підбираємо фразеологізм до групи
-
Доповнюємо текст фразеологізмом
-
Підбираємо фразеологізми-заголовки
-
Шукаємо «зайві» фразеологізми
-
Відрізняємо прислів'я від приказок
-
Розгадуємо фразеологічний кросворд
-
Досліджуємо значення слів у контекстах
-
Заповнюємо таблицю
-
Переносимо слова до відповідних таблиць
-
Екологія у світі
Розширення словникового запасу
Визначення або уточнення значення невідомих і багатозначних слів і фраз, використовуючи контекст, аналізуючи складові тексту. Демонстрація розуміння образної мови, словосполучень та нюансів у значенні слів. Використання такої кількості слів та фраз, яка є достатньою для читання, писання, слухання текстів відповідно до віку; демонстрація вміння з’ясовувати значення невідомого терміна, важливого для розуміння або висловлення думки.
Учень/учениця:
— використовує загальновживані морфеми, як ключ до значення слова;
— використовує зрозуміле значення кореня слова для визначення значення нового слова, створеного додаванням афіксів;
— змінює значення слів за допомогою додавання або вилучення афіксів до відомого слова;
— розуміє й визначає значення спільнокореневих слів;
— використовує значення окремих слів для розуміння значення слів, створених їхнім злиттям, утворює нові слова цим способом.
-
Шукаємо слова з простими та складними основами
-
Визначаємо твірну та похідну основи слова
-
Виділяємо префікси
-
Відгадуємо іншомовний префікс
-
Дописуємо суфікси в іменниках
-
Переносимо іменники до потрібних колонок
-
Утворюємо дієслова за допомогою суфіксів
-
Утворюємо прикметники за допомогою суфіксів
-
Шукаємо слова з емоційно забарвленими суфіксами
-
Вибираємо слова з нульовим закінченням
-
Розбираємо слова за будовою
-
Вибираємо спільнокореневі слова
-
Розрізняємо форми слів і спільнокореневі слова
-
Утворюємо словотвірні гнізда
-
Визначаємо спосіб творення слів
-
Встановлюємо відповідності
-
Вибираємо правильно розібрані слова
-
Вибираємо рядки
-
Підбираємо слова, які відповідають схемам
-
Виконуємо словотвірний розбір
-
Вибираємо префікс та його значення
Учень/учениця:
— звертається до загальних та спеціалізованих довідкових матеріалів (енциклопедій, словників, глосаріїв, тезаурусів), як друкованих, так і цифрових для визначення його точного змісту або приналежності до частин мови;
— визначає або уточнює значення невідомих і багатозначних слів та фраз, використовуючи контекстні підказки, аналізуючи змістовні частини слів, а також звертаючись до загальних і спеціалізованих довідкових матеріалів;
— визначає або уточнює значення невідомих чи багатозначних слів та фраз на основі читання матеріалів для 10 класу, вибираючи з ряду запропонованих варіантів;
— використовує контекст (загальний зміст речення або абзацу, позицію слова або функцію в реченні) як підказку про значення слова або фрази;
— зноходить та використовує ряд загальних академічних і специфічних слів та словосполучень, достатніх для читання, письма, мовлення та слухання на рівні школи;
— демонструє незалежність у знаходженні довідкових матеріалів при зустрічі з невідомим терміном, важливим для розуміння або висловлювання;
— отримує та використовує точні загальнонаукові та специфічні визначення для певних слів та фраз;
— збирає визначення зі словників при розгляді слова або фрази, важливих для розуміння або висловлювання.
-
Визначаємо, з яких словників використані слова
-
Визначаємо лексичне значення виділеного слова
-
Підбираємо лексичне значення іншомовних слів
-
Поєднуємо фразеологізми та їхні значення
-
Шукаємо фразеологізми в тексті
-
Вибираємо всі можливі значення фразеологізмів
-
Установлюємо відповідність між фразеологізмом та його синонімом й антонімом
-
Шукаємо антонім до фразеологізму
-
Підбираємо фразеологізм до групи
-
Підбираємо фразеологізми-заголовки
-
Розгадуємо фразеологічний кросворд
-
Досліджуємо значення слів у контекстах
-
Визначаємо, із якої мови запозичення
-
Визначаємо різновиди паронімів за значенням
-
Теоретична вікторина
-
Підбираємо термін до визначення
-
Позначаємо правильні твердження про стилі
-
Визначаємо стиль, підстиль і жанр уривка
Учень/учениця
— розуміє та визначає взаємозв’язок між словами й використанням їх для опису предметів та їхніх ознак, дій, явищ тощо;
— розуміє значення аналогій та метафор у контексті;
— розуміє значення та взаємозв’язок слів із протилежними та схожими, але не однаковими значеннями, співвідносить слова за категоріями за одним або кількома ключовими атрибутами значення;
— визначає зв’язок між словом та його лексичним значенням;
— розрізняє відтінки лексичного значення споріднених слів, описує різницю між спорідненими словами.
-
Відтворюємо правильність фразеологізмів
-
Поєднуємо фразеологізми та їхні значення
-
Шукаємо фразеологізми в тексті
-
Вибираємо всі можливі значення фразеологізмів
-
Установлюємо відповідність між фразеологізмом та його синонімом й антонімом
-
Шукаємо антонім до фразеологізму
-
Шукаємо «зайві» фразеологізми
-
Відрізняємо прислів'я від приказок
-
Прослідковуємо зміну значення слова в залежності від вимови
-
Заповнюємо пропуски правильними словами
-
Сортуємо власне українську і запозичену лексику
-
Вибираємо лексично правильні дієслова
-
Визначаємо, якою частиною мови виражені антоніми
-
Підкреслюємо контекстуальні антоніми та синоніми
-
Редагуємо речення
-
Поєднуємо слова
-
Сортуємо словосполучення
-
Заповнюємо пропуски в реченнях
-
Вибираємо словосполучення
-
Підкреслюємо помилкові сполучення слів у реченнях
-
Професійне спілкування
-
Розрізнюємо полемічні прийоми
-
Шукаємо синтаксичні одиниці, які не відповідають стилю
-
Доповнюємо речення стилістично правильною лексикою
Учень/учениця:
— знає та використовує точні відповідні загальні академічні та спеціальні визначення, які є базовими для конкретної теми;
— виконує певні навчальні дії на основі прослуховування чи читання слів та фраз.
-
Слухаємо і записуємо слова
-
Вибираємо спільне правило
-
Підбираємо орфограму до географічної назви
-
Термінологічний диктант
-
Визначаємо різновид суперечки
-
Надзвичайні людські здібності
-
Незвичні правила етикету
-
Висловлюємося за літературними нормами
-
Закодоване слово
-
Шукаємо хибні твердження
-
Цікаво про музичні напрями
Учень/учениця:
— наводить кілька точних фрагментів тексту, демонструючи аналіз тексту, висновки, зроблені з нього;
— визначає дві або більше центральних ідей у тексті та аналізує їхній розвиток, надає об’єктивне резюме тексту;
— усвідомлює значення слів і словосполучень, які використовуються в тексті, включно з образним, конотативним та технічним сенсами;
— аналізує вплив конкретного вибору слова на зміст і тон усього тексту;
— аналізує структуру організації тексту, включно з тим, як основні розділи сприяють розвитку цілого тексту;
— визначає точку зору або мету автора в тексті й аналізує, яким чином автор відокремлює свою позицію від позиції інших;
— порівнює й протиставляє текст з аудіоверсією тексту, аналізуючи втілення кожного суб’єкта порівняння;
— читає та осмислює науково-публіцистичну літературу в проміжку складності для 9-10 класів;
— використовує виразне мовлення, розділяє речення та думки інтонаційними паузами;
— наводить кілька уривків із тексту, демонструючи розуміння ключових думок і висновків, зроблених із тексту;
— визначає тему й основну думку та аналізує їхній розвиток протягом тексту;
— аналізує взаємодію окремих елементів твору.
-
Розташовуємо репліки діалогу в правильному порядку
-
Доповнюємо діалог репліками за змістом
-
Визначаємо вид діалогу
-
Визначаємо функціональний тип діалогу
-
Шукаємо помилки в діалозі
-
Визначаємо стиль, підстиль і жанр уривка
-
Шукаємо невідповідні синтаксичні одиниці в тексті
-
Доповнюємо речення стилістично правильною лексикою
-
Вибираємо заголовок і що він позначає
-
Упорядковуємо текст
-
Поділяємо текст на абзаци
-
Вибираємо вдалий епіграф
-
Складаємо план до тексту
-
Визначаємо мету повідомлення
-
Висловлюємося за літературними нормами
-
Визначаємо причини лексичних помилок
-
Закодоване слово
-
Освіта за кордоном і в Україні
-
І сміх, і гріх
-
Визначаємо назви субкультур
-
Особливості закордонної медицини
-
Дивні звичаї й традиції народів світу
-
Вибираємо права людини
-
Дивні назви населених пунктів
-
Літературний кросворд
-
Регіональні страви України
-
Складаємо українські народні пісні
-
Відомі українські культурні діячі
-
Шукаємо хибні твердження
-
Цікаво про музичні напрями
-
Креативні скульптури світу
