Учень/учениця розрізняє іменники, займенники, дієслова, прикметники та прислівники та пояснює їхню роль у реченнях.
Стандарти
Вимоги до мови
Володіння основами граматики та їх використання під час написання чи розмови. Демонстрація розуміння загальних принципів вживання великої літери, норм пунктуації та орфографії під час написання слів/словосполучень/речень.
-
Знаходимо іменник
-
Заміняємо вираз іменником
-
Визначаємо іменник у речені
-
Знаходимо істот/неістот у реченні
-
Шукаємо іменники в тексті
-
Шукаємо прикметники у тексті
-
Знаходимо прикметники в однині/множині
-
Знаходимо дієслова в реченні
-
Гра "Назад у минуле"
-
Знаходимо дієслова в тексті
-
Вибираємо всі дієслова певного часу
-
Сортуємо дієслова за часом
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
Учень/учениця утворює і доречно вживає форму множини іменників.
-
Сортуємо іменники за числом
-
Дописуємо закінчення однини/множини
-
Утворюємо збірні іменники
-
Знаходимо певний іменник
Учень/учениця утворює і доречно вживає форми часів дієслів.
-
Знаходимо дієслова в реченні
-
Підбіраємо антоніми до дієслів
-
Утворюємо дієслово
-
Сортуємо дієслова за питаннями
-
Пояснюємо значення дієслів
-
Знаходимо інфінітив у реченні
-
Вибираємо інфінітив
-
Визначаємо правильне написання "не" з дієсловами
-
Знайомимось з часами дієслів
-
Ставимо питання
-
Вибираємо час
-
Вписуємо потрібне дієслово
-
Знаходимо теперішній час
-
Гра "Назад у минуле"
-
Вписуємо дієслово минулого часу
-
Знаходимо дієслова в тексті
-
Шукаємо дієслова відповідного часу
-
Змінюємо слово
-
Вставляємо дієслово
-
Вибираємо всі дієслова певного часу
-
Сортуємо дієслова за часом
-
Гра " Утвори дієслово"
-
Знаходимо зайве слово
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
-
Гра "Дай відповідь"
Учень/учениця доцільно використовує займенники, вміє замінити іменник відповідним займенником.
Учень/учениця використовує ступені порівняння прикметників, уміє ввести потрібний ступінь порівняння прикметника у речення.
Учень/учениця вживає найвідоміші сполучники.
Учень/учениця утворює прості розповідні, питальні, спонукальні та окличні речення.
Учень/учениця пише власні назви з великої літери.
Учень/учениця виділяє комами звертання, слова ввічливості.
-
Знаходимо звертання в реченні
-
Ставимо слова у кличну форму
-
Виділяємо звертання комою
-
Вставляємо ввічливі слова у речення
-
Дописуємо закінчення у звертанні
-
Розгадуємо ребус
-
Дописуємо ввічливі вирази
-
Визначаємо призначення тексту
-
Корисні/шкідливі поради
Учень/учениця розуміє зв’язок між розділовими знаками і структурою діалогів.
-
Дописуємо розділовий знак у кінці речення і вибираємо його вид
-
Розташовуємо речення навпроти потрібного розділового знаку
-
Вибираємо речення з неправильним розділовим знаком
-
Складаємо діалог
-
Знаходимо потрібні речення у діалозі
Учень/учениця знає і використовує правила правопису.
-
Ставимо апостроф на своє місце
-
Шукаємо слова з подовженням приголосних у вимові
-
Граємо в детективів
-
Вибираємо слово
-
Ділимо слова
-
Гра "Впіймай літеру"
-
Гра "Знайди правильний шлях"
-
Гра "Заповни пропуски"
-
Гра "Так чи ні"
-
Змінюємо слово
-
Запам'ятовуємо написання слів
-
Знаходимо слово з помилкою
-
Визначаємо чергування голосних
-
Визначаємо чергування приголосних
-
Ставимо літери на своє місце
-
Вставляємо правильну літеру
-
Вписуємо потрібну літеру
-
Слухаємо і записуємо
-
Підписуємо картину
-
Визначаємо правильне написання слова
-
Підписуємо малюнок
-
Вписуємо закінчення
-
Виправляємо помилку
-
Вставляємо правильне дієслово
-
Визначаємо правильне написання "не" з дієсловами
Учень/учениця знає і використовує порядок літер у абетці.
Знання мови
Застосування знань мови та її загальних засад при усному і письмовому мовленні, читанні і прослуховуванні для розуміння функціонування слів в різних стилях, їхній ефективний вибір для доповнення речення/тексту.
Учень/учениця добирає влучні слова і фрази, щоб досягнути потрібного ефекту.
-
Підбираємо влучне слово
-
Добираємо слово
-
Вибираємо влучне слово
-
Гра "Відгадуємо наголошений склад"
-
Гра "Стріляємо із лука"
-
Утворюємо словосполучення з переносним значенням
-
Доповнюємо фразеологізм
-
Доповнюємо речення влучними словами
-
Доповнюємо вираз
-
Замінюємо іменник словосполученням
-
Доповнюємо словосполучення третім словом
-
Знаходимо зайве
-
Знаходимо зайве слово
Учень/учениця розуміє відмінності між мовою і мовленням.
-
Гра "Впіймай літеру"
-
Гра "Знайди правильний шлях"
-
Гра "Заповни пропуски"
-
Гра "Так чи ні"
-
Змінюємо слово
-
Запам'ятовуємо написання слів
-
Знаходимо слово з помилкою
-
Визначаємо чергування голосних
-
Визначаємо чергування приголосних
-
Ставимо літери на своє місце
-
Вставляємо правильну літеру
-
Вписуємо потрібну літеру
-
Слухаємо і записуємо
-
Вписуємо потрібне дієслово
-
Вписуємо дієслово минулого часу
-
Знаходимо дієслова в тексті
-
Вставляємо дієслово
-
Вибираємо всі дієслова певного часу
-
Сортуємо дієслова за часом
-
Знаходимо зайве слово
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
-
Гра "Дай відповідь"
-
Знаходимо порівняння
-
Визначаємо тему тексту
-
Визначаємо основну думку тексту
-
Підбираємо заголовок до тексту
-
Відновлюємо текст
-
Складаємо діалог
-
Вибираємо запитання до тексту
-
Визначаємо призначення тексту
-
Вибираємо кінцівку тексту
-
Визначаємо тип тексту
-
Відновлюємо текст відповідно до його частин
-
Вказуємо на частину тексту, якої не вистачає
-
Відновлюємо план згідно з текстом
-
Відновлюємо текст згідно з планом
-
Вказуємо на зайвий пункт плану
-
Вказуємо на абзац, якого немає у плані
Розширення словникового запасу
Визначення або уточнення значення невідомих і багатозначних слів і фраз, використовуючи контекст, аналізуючи складові тексту. Демонстрація розуміння образної мови, словосполучень та нюансів у значенні слів. Використання такої кількості слів та фраз, яка є достатньою для читання, писання, слухання текстів відповідно до віку; демонстрація вміння з’ясовувати значення невідомого терміна, важливого для розуміння або висловлення думки.
Учень/учениця використовує значення відомого кореня слова як ключ до значення невідомого слова з тим самим коренем (наприклад, компанія - компаньйон).
Учень/учениця використовує словники, як друковані, так і цифрові, щоб визначити або уточнити значення ключових слів і фраз.
-
Ставимо наголос у слові
-
Де наголос?
-
Розподіляємо слова за наголосом
-
Вивчаємо слова з подвійним наголосом
-
Знаходимо іменник
-
Визначаємо слова, подібні за значенням
-
Визначаємо правильне написання слова
-
Визначаємо рід
-
Вибираємо тлумачення виразу
-
Козацькі ребуси
Учень/учениця розрізняє пряме та переносне значення слів і фраз у контексті.
-
Знайомимось із прямим і переносним значенням слів
-
Утворюємо словосполучення з переносним значенням
-
Сортуємо словосполучення з прямим/переносним значенням
Учень/учениця визначає нюанси значень слів.
-
Добираємо антоніми з префіксами роз-, без-
-
Доповнюємо речення
-
Знайомимося з фразеологізмами
-
Утворюємо пару
-
Визначаємо тему тексту
Учень/учениця розрізняє відтінки значень серед пов'язаних слів.
-
Знаходимо потрібну відповідь
-
Багатозначні слова
-
Знаходимо зайве слово
-
Шукаємо синоніми в реченні
-
Друкуємо слова з протилежним значенням
-
Відновлюємо синонімічний ряд
-
Виправляємо помилку в реченні
-
Доповнюємо сенкан
-
Доповнюємо діаманту
-
Визначаємо слова, подібні за значенням
-
Вписуємо закінчення
-
Вибираємо зайве слово
-
Знаходимо зайве дієслово
-
Підбіраємо антоніми до дієслів
Учень/учениця вживає достатнью кількость слів і фраз відповідно до віку.
-
Шукаємо слова в реченні
-
Вивчаємо слова з подвійним наголосом
-
Доповнюємо фразеологізм
-
Виправляємо помилку
-
Сортуємо прикметники
-
Дописуємо ввічливі вирази
-
Вибираємо тлумачення виразу
-
Словосполучення і професії
-
Замінюємо іменник словосполученням
-
Складаємо словосполучення
-
Створюємо речення
-
Впізнаємо предмет за характерними ознаками
-
Вибираємо ввічливі слова
-
Гра "Чи уважний ти слухач?"
-
Гра "Хто ким працює?"
-
Козацькі ребуси
-
Українські вишиванки
-
Чудеса України
-
Добираємо ілюстрацію до тексту
-
Впізнаємо за описом
-
Світ рослин
-
Називаємо одним словом
-
Гра "Займаємось спортом"
-
Знаходимо зайве слово
-
Винаходи людства
