Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- пояснювати сутність історії України як науки;
- розпізнавати на картосхемі територіальні межі України;
- характеризувати різновидові джерела з історії України;
- визначати основні загальноусталені періоди історії України.
Стандарти
Стародавня доба
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати співвідношення між вказаними періодами та їх віддаленість від сьогодення;
- визначатии правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі місця основних стоянок людей кам’яного віку на теренах сучасної України; території розселення носіїв трипільської і середньостогівської археологічних культур, кіммерійців, скіфів; місця розташування античних міст-колоній Північного Причорномор’я та Криму, Боспорського царства; напрямки розселення слов’ян під час Великого переселення народів;
- характеризувати суспільне, господарське та духовне життя носіїв трипільської і середньостогівської археологічних культур, кіммерійців, скіфів, сарматів, мешканців міст-колоній Північного Причорномор’я та Криму, давніх слов’ян;
- визначати основні риси археологічних періодів, неолітичної революції, причини та наслідки занепаду Великої Скіфії, особливості грецької колонізації Північного Причорномор’я та Криму.
-
Поява та розселення людей на території України
-
Поширення землеробства і скотарства на землях України
-
Трипільська культура
-
Кочовики раннього залізного віку
-
Античні міста-колонії Північного Причорномор'я та Криму
-
Велике переселення народів та Велике розселення слов'ян
Доба Середньовіччя
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати послідовність історичних подій, явищ, процесів;
- характеризувати етапи політичного розвитку, особливості соціального і господарського життя Київської держави (Русі-України); розвиток Київського, Чернігівського,
Переяславського, Галицького і Волинського князівств за доби роздробленості; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- пояснювати наслідки та значення внутрішньо- та зовнішньополітичної діяльності князів, Любецького з’їзду князів, причини та сутність політичної роздробленості Русі-України;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Слов’янські племена напередодні утворення держави
-
Утворення Русі-України
-
Київська Русь за перших Рюриковичів
-
Князювання Володимира Великого
-
Київська Русь за правління Ярослава Мудрого
-
Становище Київської Русі доби розквіту
-
Київська Русь за наступників Ярослава
-
Київська Русь за Володимира Мономаха та його сина
-
Київське, Чернігівське та Переяславське князівства за часів роздробленості
-
Галицьке та Волинське князівства у другій половині ХІІ століття
-
Соціально-економічний розвиток та історичне значення Київської держави
-
Культура Київської держави IX–XI ст.
-
Культура другої половини ХІ–ХІІІ ст.: освіта, література, усна народна творчість
-
Культура ХІ–ХІІІ ст.: архітектура і мистецтво
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати на картосхемі королівство Руське (Галицько-Волинську державу) за правління Романа Мстиславовича та Данила Романовича; напрямки походів монголів на південно-західні землі Русі;
- характеризувати розвиток політичного, соціального і господарського життя королівства Руського (Галицько-Волинської держави), залежність українських князівств від Золотої Орди, наслідки золотоординського панування; діяльність вказаних історичних діячів;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Об'єднання Галицького та Волинського князівств
-
Галицько-Волинська держава за Данила Романовича
-
Монгольська навала
-
Галицько-Волинська держава за нащадків Данила Романовича
-
Суспільно-політичне та господарське життя
-
Культура: архітектура і мистецтво
-
Культура: освіта, література і літописання
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; територію Кримського ханства;
- порівнювати особливості перебування українських земель у складі сусідніх держав;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Українські землі у складі Великого князівства Литовського
-
Входження українських земель до складу іноземних держав. Кримське ханство
-
Кревська унія та її наслідки для українських земель
-
Виникнення козацтва
-
Господарське життя в XIV–XVІ ст.
-
Соціально-політичне життя в XIV–XVІ ст.
-
Культура й духовність
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії, польські воєводства на українських землях та їхні центри;
- характеризувати соціальну структуру українського суспільства, становище різних верств населення українського суспільства XVI ст., суспільно-політичні зміни, здобутки в галузі культури; військово-політичну організацію козацтва; діяльність православних братств; становище православної церкви; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини та наслідки Люблінської та Берестейської уній, перших козацьких повстань.
-
Суспільно-політичне і господарське життя українських земель у другій половині XVI ст.
-
Люблінська унія. Об’єднання більшості українських земель у складі Польщі
-
Виникнення Запорізької Січі
-
Становлення козацтва. Козацькі повстання XVI ст.
-
Церковне життя та братський рух у XVI ст.
-
Берестейська церковна унія
-
Культурне життя: освіта, наука та книговидання
-
Культурне життя: архітектура, мистецтво
Нова доба
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; воєводства Речі Посполитої на українських землях;
- характеризувати політичне та соціально-економічне становище в українських землях, становище православної та греко-католицької церков; діяльність за здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати наслідки «доби героїчних походів козацтва» перших десятиліть XVII ст., козацьких повстань 1620-1630-х рр.;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Походи козаків у І чверті XVII століття. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний
-
Козацькі повстання 1620–1630-х рр.
-
Церковне життя в Україні
-
Українська культура: освіта, друкарство, література
-
Українське мистецтво
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі територіальні зміни, що відбулися внаслідок Національно-визвольної війни, територію української козацької держави за Зборівським і Білоцерківським договорами, місця основних подій війни;
- характеризувати відносини Війська Запорозького з Річчю Посполитою, Кримським ханством, Молдовою, Московією, Швецією та Трансільванією: умови мирних угод українців з польським урядом, українсько-московського договору 1654 р.; діяльність вказаних історичних діячів;
- визначати причини та наслідки Національно-визвольної війни, місце Гетьманщини в міжнародних відносинах тогочасної Європи;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Причини та початок Національно-визвольної війни
-
Розгортання Національно-визвольної війни 1648–1649 рр.
-
Утворення української козацької держави — Гетьманщини
-
Постать Богдана Хмельницького
-
Воєнно-політичні події 1651–1653 рр.
-
Українсько-московський договір. Продовження Національно-визвольної війни
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі території, підвладні гетьманам Лівобережної та Правобережної України; території, що перебували під контролем Московського царства, Османської імперії, Речі Посполитої;
- характеризувати зміст політичних угод, що стосувалися українських земель, особливості господарського та церковного життя; діяльність вказаних історичних діячів;
- визначати причини та наслідки Руїни; укладення гетьманськими урядами угод з державами-сусідами, найважливіших угод між іноземними державами, що стосувалися українських земель; особливості адміністративно-політичного устрою Слобідської України та Лівобережної Гетьманщини;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Гетьманування Івана Виговського
-
Порушення територіальної цілісності України
-
Гетьманування Івана Брюховецького. Андрусівське перемир'я
-
Діяльність гетьмана Петра Дорошенка
-
Гетьманщина у 60–80-х роках XVII століття
-
Політичний устрій та господарське життя
-
Слобідська Україна в XVII столітті
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; території, підвладні гетьманам Лівобережної України, події Північної війни на території України;
- характеризувати діяльність Першої Малоросійської колегії, «Правління Гетьманського уряду»; зміст основних положень «Конституції..» Пилипа Орлика; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини укладення українсько-шведського союзу в роки Північної війни, наслідки Полтавської битви для українських земель;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Гетьманування Івана Мазепи
-
Українські землі в кінці XVII – на початку XVIII ст.
-
Україна в подіях Північної війни
-
Полтавська битва. Гетьман Пилип Орлик
-
Становище Гетьманщини після Полтавської битви. І. Скоропадський
-
Українські землі в 20–40-х роках 18 ст.
-
Культура на українських землях у другій пол. ХVII – першій пол. ХVIІI ст.
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі у складі різних держав; територіальні зміни, що відбулися на українських землях унаслідок поділів Речі Посполитої, російсько-турецьких війн (1768-1774, 1787-1791 рр.), ліквідації Кримською ханства (1783); території охоплені опришківським і гайдамацьким рухами, Коліївщиною;
- характеризувати основні напрями політики Російської імперії щодо України, особливості опришківського та гайдамацького рухів, територіально-адміністративний устрій та господарське життя Нової (Підпільненської) Січі, політику Австрійської імперії щодо західноукраїнських земель; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Діяльність Кирила Розумовського. Ліквідація автономії Гетьманщини
-
Нова (Підпільненська) Січ. Ліквідація Запорозької Січі
-
Гайдамацький та опришківський рухи
-
Російсько-турецькі війни другої половини ХVIII ст.: участь козаків
-
Соціально-економічний розвиток українських земель у складі Російської імперії др. пол. ХVIII ст. Розвиток Півдня
-
Три поділи Речі Посполитої та Правобережна Україна
-
Західноукраїнські землі під владою Австрійських Габсбургів
-
Культура: розвиток освіти, науки та музичної культури
-
Культура: архітектура та образотворче мистецтво
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Російської імперії, територіальні зміни, що відбулися внаслідок російсько-турецької війни 1806-1812 рр.;
- характеризувати асиміляційну політику Російської імперії щодо України, економічний розвиток і соціальні відносини, початок національного відродження, поширення в Україні російського та польського суспільних рухів, програмні засади, документи та діяльність Кирило-Мефодіївського братства; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Адміністративно-територіальний поділ українських земель
-
Українські землі в системі міжнародних відносин
-
Економічне становище українських земель
-
Початок національного відродження на українських землях
-
Суспільні рухи на українських землях в 20–30-ті роки ХІХ ст. Масонство
-
Декабриський рух та польське повстання на українських землях поч. ХІХ ст.
-
Діяльність Кирило-Мефодіївського товариства
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі у складі Австрійської імперії;
- характеризувати перебіг українського національного руху під час революції 1848-1849 рр. в Австрійській імперії; політику Австрійської імперії щодо західноукраїнських земель, її наслідки; початок національного відродження, форми соціального протесту населення;
- визначати наслідки значення подій 1848-1849 рр. причини та значення українського національного руху в західноукраїнських землях;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Адміністративно-територіальний устрій та поділ українських земель у складі Австрійської імперії
-
Соціально-економічне становище українських земель в складі Австрійської імперії
-
Форми соціального протесту населення наприкінці XVIII – на початку ХІХ ст.
-
Початок національного відродження на західноукраїнських землях
-
Національно-визвольний рух у період Європейської революції 1848–1849 рр.
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати основні явища і процеси розвитку культури; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати умови та особливості розвитку культури кінця XVІІІ — першої половини XІХ ст., причини культурних зрушень у першій половинй XІХ ст.;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Особливості розвитку культури. Розвиток науки та літератури
-
Розвиток освіти
-
Розвиток театрального життя та музики
-
Розвиток архітектури та мистецтва
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати основний зміст реформ 1860-1870-х рр. та особливості їх проведення на українських землях, зміни в соціальному складі населення в другій половині XIX ст., процеси модернізації; національний рух на українських землях у складі Російської імперії, національну політику Росії; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати наслідки Кримської війни для України, наслідки реформ 1860-1870-х рр., Валуєвського циркуляру та Емського указу;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Кримська війна
-
Антикріпосницький рух на українських землях у другій половині ХІХ ст.
-
Початок «Великих реформ» Олександра ІІ
-
Реформи 60–70-х рр.
-
Стан українських земель у пореформений період
-
Національний рух і суспільне життя у 60-х рр. ХІХ ст.
-
Національний рух і суспільне життя в 70–80-х рр. ХІХ ст.
-
Національний рух в 90-ті рр. Вплив російського громадсько-політичного руху
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати особливості соціально-економічного розвитку західноукраїнських земель у другій половині XIX ст., зміни в соціальному складі населення, основні течії суспільно-політичного руху; діяльність «Просвіти» та Наукового товариства імені Тараса Шевченка, процес утворення українських політичних партій у Галичині;
- визначати причини та наслідки трудової еміграції українців, зародження кооперативного руху; особливості українського національного руху, місце і роль провідних діячів західноукраїнських земель в українському національному рухові другої половини XIX ст.;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Соціально-економічні явища на західноукраїнських землях в другій половині ХІХ ст.
-
Активізація суспільно-політичного життя західноукраїнських земель
-
Діяльність течії народовців на західноукраїнських землях
-
Діяльність товариств на західноукраїнських землях у другій половині ХІХ ст.
-
Піднесення суспільно-політичного руху в 1870–90-х рр. Утворення перших політичних партій
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати основні культурні явища, процеси другої половини XIX — початку XX ст., розвиток освіти, науки, літератури, образотворчого, музичного мистецтва, архітектури, становлення професійного театру; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати умови розвитку культури в другій половині XІХ — на початку ХХ ст.;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Тенденції розвитку культури другої половини ХІХ ст. – початку ХХ ст.
-
Розвиток освіти в другій половині ХІХ ст. – початку ХХ ст.
-
Розвиток науки в другій половині ХІХ ст. – початку ХХ ст.
-
Розвиток літератури в другій половині ХІХ ст. – початку ХХ ст.
-
Розвиток театрального та музичного мистецтва в другій половині ХІХ ст. – на початку ХХ ст.
-
Живопис, архітектура, сільський та міський простір
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати особливості економічного та соціального розвитку, національно-визвольний рух України в роки російської революції 1905-1907 рр., діяльність українських парламентських громад в І та II Державних Думах Росії, особливості проведення аграрної реформи Петра Столипіна та її запровадження в Україні; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати основні тенденції політичного, соціально-економічного розвитку українських земель у складі Російської імперії на початку XX ст., причини та наслідки посилення національного гніту в 1907-1914 рр.;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Особливості економічного розвитку
-
Утворення політичних партій: соціал-націоналістичний напрямок
-
Утворення політичних партій: ліберально-демократичний напрямок
-
Національно-визвольний рух 1905–1907 рр. та російська революція
-
Діяльність українських делегатів в Державних Думах Росії
-
Столипінська аграрна реформа та її наслідки
-
Національна політика самодержавства в 1907–1914 рр.
-
Національний рух в 1907–1914 рр.
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати економіку західноукраїнських земель у складі Австро-Угорської імперії, розвиток кооперативного руху, діяльність політичних партій, національних і спортивно-фізкультурних організацій «Сокіл», «Січ», «Пласт»; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини активізації політичного руху на початку XX ст., його результати, роль Андрея Шептицького в піднесенні національного життя;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Стан промисловості та сільського господарства
-
Радикалізація українського політичного руху. Вплив УГКЦ
Новітня доба
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі військові події на території України в 1914-1917 рр., бойовий шлях легіону УСС, Галицько-Буковинське генерал-губернаторство;
- характеризувати територіально-політичні плани ворогуючих держав щодо українських земель, позиції українських політичних сил щодо війки, політичне життя та соціально-економічне становище населення в роки війни; діяльність вказаних історичних діячів;
- визначати політичні та соціально-економічні наслідки війни для українського суспільства.
-
Перша світова війна: українські землі в планах воюючих держав
-
Позиції українських політичних сил
-
Початок бойових дій у Першій світовій війні
-
Бойові дії в 1915–1917 рр.
-
Наслідки Першої світової війни. Українське питання
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі територію УНР згідно з ІІІ Універсалом УЦР; напрямки наступу більшовиків під час першої війни Росії з УHP; територію УНР за Берестейським мирним договором;
- характеризувати діяльність УЦР, українських партій; основні положення універсалів УЦР; взаємовідносини УЦР з Тимчасовим урядом та більшовицькою Росією; боротьбу за владу в Києві в жовтні — листопаді 1917 р.; ультиматум Раднаркому; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини Української революції, її характер; роль «Всеукраїнських з’їздів рад» у містах Київ та Харків; причини та наслідки першої війни більшовицької Росії з УНР; здобутки і прорахунки УЦР в державотворчому процесі;
- пояснювати історичне значення універсалів УЦР.
-
Передумови та причини Української революції
-
Заснування УЦР
-
Українізація армії. Український національний конгрес
-
Утворення політичних партій
-
Проголошення І Універсалу ЦР
-
Проголошення ІІ Універсалу. Послаблення позицій ЦР
-
Події 1917 р. та проголошення ІІІ Універсалу
-
Події в Україні після проголошення ІІІ Універсалу ЦР
-
Війна РНК та УНР. Проголошення IV Універсалу ЦР
-
Соціально-економічна політика Центральної Ради
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати внутрішню та зовнішню політику урядів гетьмана Павла Скоропадського, Директорії УМР, ЗУНР, УСРР, зміст Варшавської угоди між УНР ти Польщею, Ризького мирного договору, культурне життя в Україні в 1918-1921 рр.;
- визначати причини гетьманського перевороту та падіння влади гетьмана Павла Скоропадського; особливості внутрішнього та зовнішнього становища УНР часів Директорії; причини і наслідки українсько-польської війни та підписання Симоном Петлюрою Варшавської угоди; причини поразки Української революції;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Українська Держава Павла Скоропадського
-
Директорія УНР
-
Західноукраїнська Народна Республіка
-
Встановлення радянської влади в Україні в 1919 році
-
Україна: події 1919 р. – початку 1920 р.
-
Українські землі 1920–1921 рр.
-
Культура. Духовність
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі зміни в адміністративно-територіальному устрої УСРР у 1921-1928 рр.;
- характеризувати складові непу, процес стабілізації економічного й соціального життя в Україні; національну, релігійну та церковну політику в Україні, коренізацію/українізацію та її наслідки, особливості української культури; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини та наслідки вступу УСРР в СРСР; причини та особливості впровадження непу в Україні; коренізації/українізації, її вплив на суспільство та українську культуру;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Внутрішнє становище українських земель на початку 1920-х рр.
-
Утворення СРСР. Входження УСРР до складу СРСР
-
Нова економічна політика в УСРР
-
Політика коренізації/українізації в УСРР
-
Розвиток культурного життя в Україні
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі основні індустріальні об’єкти, побудовані в роки перших п’ятирічок, райони, що найбільш постраждали від Голодомору;
- характеризувати сутність політики фінансової індустріалізації та насильницької колективізації; взаємозв’язок між складовими політики сталінського тоталітарного режиму; зміни в соціальній структурі населення, особливості культурного життя періоду; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини та наслідки масових репресій, Голодомору.
-
Форсована індустріалізація
-
Насильницька колективізація. Голодомор 1932–1933 рр.
-
Суспільство УСРР у 1930-і рр. «Великий терор»
-
Розстріляне відродження. Антирелігійна кампанія
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі у складі Польщі, Румунії, Чехословаччини, територіальні межі Карпатської України;
- характеризувати вплив міжнародної ситуації 1920–1930-х рр. на політику урядів Польщі, Румунії, Чехословаччини в українських землях, стан економіки, життя населення, освіти та культури, діяльність політичних партій західноукраїнських земель 1930-х рр.; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Становище західноукраїнських земель у міжвоєнний період
-
Національне та політичне життя західноукраїнських земель у 20–30-ті рр. ХХ ст.
-
Утворення ОУН
-
Закарпаття в міжвоєнний період
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі українські землі, приєднані до УPCР у 1939-1940 рр.; основні події, пов’язані з початком та завершенням вигнання з України німецьких загарбників і їх союзників; окупаційні зони, на які була поділена Україна; території активних дій різних течій руху опору окупантам;
- характеризувати суть гітлерівських планів «Барбаросса» та «Ост», «нацистського нового порядку», Голокост, діяльність українського визвольного руху;
- визначати наслідки радянсько-німецьких договорів 1939 р. для українських земель, політики радянізації новоприєднаних до УРСР територій, причини поразок Червоної армії у 1941-1942 рр., основні результати та наслідки війни для України й українського народу, внесок українського народу в перемогу над нацистською Німеччиною та її союзниками; особливості культури й духовного життя в період війни;
- пояснювати наслідки найважливіших воєнних подій 1941-1944 рр. на території України, депортації кримських татар та інших народів Криму.
-
Початок Другої світової війни. Німецько-радянські договори 1939 р.
-
Західноукраїнські землі на початку Другої світової війни
-
Розгортання бойових дій у 1941–1942 рр.
-
Внутрішнє становище радянських земель у 1941–1942 рр.
-
Встановлення окупаційного режиму в Україні: характер, плани, поділ
-
Становище українських земель за часів окупаційного режиму
-
Розгортання Руху Опору в Україні
-
Визволення України
-
Завершення Другої світової війни
-
Культура часів Другої світової війни
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі зміни в адміністративно-територіальному устрої України;
- характеризувати політику влади щодо соціально-економічного, культурного, релігійного і повсякденного життя; хід операцій «Вісла» та «Захід»; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати особливості та наслідки радянізації західних областей, причини та наслідки проведения операцій «Вісла» та «Захід», розгортання ідеологічних кампаній;
- пояснювати причини масового голоду в Україні, ліквідації УПСЦ;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Вихід УРСР на міжнародну арену
-
Повоєнна відбудова
-
Радянізація західноукраїнських земель
-
Суспільне і культурне життя
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі зміни в адміністративно-територіальному устрої України;
- характеризувати сутність процесу десталінізації, спроби реформ управління економікою в середині 1950–1960-х рр., особливості розвитку культури; сутність антирежимного руху та його течії; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати наслідки процесу лібералізації, реформ для українського суспільства, причини виникнення та значення антирежимного руху;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
-
Початковий період десталінізації
-
Стан промисловості та сільського господарства під час десталінізації
-
Перші роки лібералізації суспільного життя
-
Соціальні та економічні реформи Хрущова
-
Розвиток освіти і науки за доби «відлиги»
-
Опозиційні рухи часів «відлиги»
-
Культура та духовність
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати наслідки змін в політичному керівництві УРСР на початку 1970-х рр.; стан економіки; основні вимоги та напрями дисидентського руху 1960–1970-х рр., явища у сфері культури, політику зросійщення; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати причини політико-ідеологічної кризи радянського ладу в Україні, активізації спротиву, досягнення та проблеми розвитку соціальної сфери;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми;
- візуально розпізнавати та характеризувати історично-культурні пам’ятки.
-
Суспільно-політичне становище
-
Економічне становище
-
Соціальні та демографічні зміни в суспільстві
-
Дисидентський рух
-
Культурне життя
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- характеризувати зміст та основні напрями політики «перебудови», розгортання соціального і національного рухів, зв’язок між національно-демократичним і дисидентським рухами як формами українського визвольного руху, процес формування багатопартійності, зміст Декларації про державний суверенітет України та Акта проголошення незалежності України, особливості соціально-економічного становища УРСР;
- визначати причини та наслідки поглиблення економічної кризи, погіршення життєвого рівня населення, падіння авторитету Комуністичної партії України;
- пояснювати причини розпаду СРСР і його наслідки для державотворення в Україні; значення відновлення незалежності України.
-
Україна в умовах «перебудови»
-
Соціально-економічне становище в добу «перебудови»
-
Розгортання національно-визвольного руху в Україні
-
Відновлення незалежності України
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі адміністративно-територіальні одиниці України (області, АРК, міста Київ, Севастополь);
- характеризувати державотворчі процеси, зміни в політичному, соціально-економічному, національному, культурному житті, здобутки України на шляху інтеграції у європейський, світовий простір; діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати основні тенденції суспільного розвитку України за часів незалежності;
- пояснювати причини європейської інтеграції України.
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- встановлювати та групувати вказані дати відповідно до подій, явищ, процесів;
- визначати правильність застосування в історичному контексті вказаних понять і термінів;
- розпізнавати на картосхемі адміністративно-територіальні одиниці України (області, АРК, міста Київ, Севастополь);
- характеризувати перебіг державотворчих процесів в Україні впродовж останнього десятиліття; природу походження, рушійні сили та значення Євромайдану і революції Гідності; чинники формування громадянського суспільства в незалежній Україні; важливість для України політичної асоціації, економічної інтеграції та впровадження безвізового режиму з ЄС, діяльність та здобутки вказаних історичних діячів;
- визначати основні тенденції спільного розвитку України за часів незалежності; основні тенденції та протиріччя соціально-економічного розвитку України в 2005-2008, 2008-2014 і після 2014 р.;
- пояснювати передумови, ознаки та наслідки агресії Росії проти України;
- сприймати та інтерпретувати різновидові історичні джерела, що стосуються теми.
