Стандарти з цього рівня:
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
7.УМ.2.1. Аудіювання матеріалів з декількох мовних одиниць, розуміння змісту текстів різних стилів та виконання навчальних завда
Учень/учениця:
- обґрунтувує вибір стилю для розкриття в тексті;
- визначає на слух тему, основну думку тексту, складає простий план (визначає мікротеми, добирає варіанти заголовка);
- складає (вибирає з наданих) докладний усний переказ тексту, зокрема публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом);
- визначає на слух різні частини мови, що містяться в тексті;
- фіксує на слух порушення літературних норм і нормативної вимови;
- відповідає на запитання за змістом прослуханого;
- демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи навчальні дії з його складовими з опорою на допоміжні матеріали.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.2.2. Загальне уявлення про мовлення як діяльність
Учень/учениця:
- знає і пояснює зміст понять мовлення, види мовленнєвої діяльності, спілкування усне й писемне, монолог, діалог, адресат мовлення;
- знає типи мовлення, наводить приклади відповідних висловлень;
- знає вимоги до мовлення, основні правила спілкування, найпоширеніші етикетні формули;
- володіє всіма видами і типами мовленнєвої діяльності;
- сприймає й опрацьовує інформацію, подану в різних формах;
- працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- розрізняє офіційний та неофіційний стиль мовлення;
- застосовує на практиці основні правила спілкування.
Завдання в цій тематиці:
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
7.УМ.1.1.А. Морфологія і орфографія. Узагальнення і повторення вивченого про частини мови та їхній правопис
Учень/учениця:
- знає правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях;
- знає та називає вивчені самостійні та службові частини мови, наводить приклади їх;
- знаходить у реченнях вивчені частини мови;
- визначає належність слова до певної частини мови, її граматичні ознаки;
- визначає у словах орфограми, обґрунтовує написання слів відповідними правилами;
- виправляє допущені помилки.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Б. Дієслово
Учень/учениця:
- знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
- розуміє роль дієслів у досягненні точності, інформативності й виразності мовлення;
- знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів;
- знаходить дієслова в реченні; визначає їхні граматичні ознаки, належність до певної дієвідміни;
- використовує правильно форми дієслів у мовленні;
- правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами;
- конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема, вжитих у переносному значенні;
- редагує тексти, замінюючи повторювані дієслова синонімами.
Завдання в цій тематиці:
-
Розрізняємо дієслова та дієслівні форми
-
Записуємо дієслова у ІІІ особі множини, визначаємо дієвідміну
-
Змінюємо значення слова, змінюючи наголос
-
Тлумачимо дієслова
-
Розрізняємо дієслова за значенням
-
Вибираємо неправильно записане дієслово
-
Утворюємо антоніми за допомогою префіксів
-
Доповнюємо вислови дієслівними формами
-
Доповнюємо фразеологізми інфінітивом
-
Доповнюємо речення особовими дієсловами
-
Доповнюємо вислови дієсловами з «не»
-
Розрізняємо дієслова доконаного і недоконаного виду
-
Визначаємо особу, число, вид, час дієслів
-
Вибираємо дієслова у реченні, визначаємо вид і час кожного з них
-
Визначаємо перехідність дієслів
-
Доповнюємо речення іменником у потрібному відмінку, визначаємо перехідні дієслова
-
Визначаємо час дієслів
-
Записуємо дієслово в потрібній формі
-
Змінюємо дієслова за особами і числами
-
Визначаємо особові закінчення дієслів
-
Досліджуємо чергування приголосних в особових формах дієслів
-
Утворюємо всі можливі форми минулого часу
-
Доповнюємо речення дієсловами минулого часу
-
Визначаємо вид та форму дієслів майбутнього часу
-
Вибираємо дієслова майбутнього часу у відповідній формі
-
Доповнюємо прислів'я дієсловами майбутнього часу в потрібній формі
-
Визначаємо граматичну основу в реченнях з дієсловами в майбутньому часі
-
Доповнюємо дієслова літерами -е, -є, -и, -і
-
Розрізняємо способи дієслів
-
Знаходимо дієслова у реченні, визначаємо їхній спосіб
-
Утворюємо дієслова умовного способу
-
Утворюємо дієслова наказового способу
-
Знаходимо неправильно утворену форму наказового способу
-
Визначаємо спосіб, особу та число дієслів у реченні
-
Досліджуємо синтаксичну роль безособових дієслів
-
Розрізняємо особові дієслова та дієслова в безособовому значенні
-
Перебудовуємо речення, використовуючи безособові дієслова
-
Визначаємо спосіб творення дієслів
-
Правопис -ться, -шся в дієсловах
-
Лайфхаки для мандрівників
-
Правильно вживаємо числівники в мовленні
-
Неозначена форма дієслова в мовленні
7.УМ.1.1.В. Дієприкметник
Учень/учениця:
- знає значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
- розуміє та пояснює значення дієприкметника в мовленні;
- записує правильно дієприкметники з вивченими орфограмами, пояснює правопис дієприкметників відповідними правилами;
- знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприкметниковими зворотами;
- відрізняє дієприкметник від прикметника;
- знаходить у реченні дієприкметник і дієприкметниковий зворот; безособові дієслівні форми на -но, -то;
- правильно ставить розділові знаки при дієприкметниковому звороті;
- правильно інтонує речення з дієприкметниковими зворотами;
- складає речення з дієприкметниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями;
- визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх;
- редагує речення, що містять невластиві українській мові форми активних дієприкметників теперішнього часу;
- редагує речення, виправляючи помилки у вживанні дієприкметникових зворотів.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Г. Дієприслівник
Учень/учениця:
- знає загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника;
- розуміє та пояснює значення дієприслівника в мовленні;
- записує правильно дієприслівники з вивченими орфограмами, пояснює правопис їх відповідними правилами;
- знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами і одиничними дієприслівниками;
- знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні;
- відрізняє дієприслівник від дієприкметника;
- визначає граматичні ознаки дієприслівника;
- правильно інтонує речення з дієприслівниковими зворотами;
- складає речення з дієприслівниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями;
- виправляє помилки у вживанні й правописі дієприслівників;
- складає монологи й діалоги, використовуючи виражальні можливості дієприслівників і дієприслівникових зворотів.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Ґ. Прислівник
Учень/учениця:
- знає значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль прислівника;
- розуміє роль прислівника в мовленні;
- називає способи творення прислівників;
- записує правильно прислівники, пояснює їх написання правилами;
- знаходить прислівники в реченні, відрізняє їх від омонімічних і паронімічних частин мови;
- утворює ступені порівняння прислівника; правильно наголошує прислівники;
- помічає й виправляє помилки в правописі прислівників;
- складає речення й мікротексти з прислівниками.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Д. Прийменник
Учень/учениця:
- розуміє та пояснює роль прийменника в мовленні;
- записує правильно прийменники, пояснює їх написання правилами;
- знаходить прийменники в реченні;
- відрізняє їх від сполучників і часток;
- правильно поєднує з іменниками;
- аналізує тексти щодо правильності використання прийменників з відмінковими формами іменників;
- застосовує правила правопису прийменників;
- знаходить і виправляє помилки в правописі їх;
- складає речення з прийменниково-іменниковими конструкціями;
- редагує тексти, виправляючи помилки у використанні прийменникових засобів милозвучності мовлення (з-із-зі, під-піді-підо та ін.).
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Е. Сполучник
Учень/учениця:
- розуміє і пояснює роль сполучника в мовленні;
- записує правильно сполучники, пояснює їх написання правилами.
- знаходить сполучники в реченні;
- відрізняє їх від прийменників і часток;
- визначає види сполучників за будовою, способом використання у простому й складному реченнях;
- правильно пише сполучники; помічає й виправляє помилки в написанні їх;
- використовує сполучники у власних висловленнях, складаючи прості та складні речення;
- редагує речення, доцільно замінюючи сполучники синонімічними.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Є. Частка
Учень/учениця:
- розуміє та пояснює роль частки в мовленні;
- записує правильно частки, пояснює їх написання правилами.
- знаходить частки в реченні, відрізняє від інших службових частин мови;
- аналізує тексти щодо використання в них часток як виражального засобу;
- самостійно знаходить і виправляє помилки в правописі часток;
- редагує тексти щодо правильності використання часток;
- створює висловлення, правильно використовуючи частки.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.1.Ж. Вигук. Особливі частини мови
Учень/учениця:
- розуміє та пояснює роль вигука і особливих частин мови в мовленні;
- записує правильно вигуки, особливі частини мови, пояснює їхнє написання та вживання при них розділових знаків правилами;
- знаходить вигуки і особливі частини мови в реченні;
- визначає належність вигуку і особливих частин мови до відповідної групи за значенням;
- відрізняє вигуки від часток;
- аналізує тексти щодо ролі в них вигуків і особливих частин мови;
- правильно інтонує речення з вигуками;
- доречно використовує вигуки і особливі частини мови у власному мовленні.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.2.А. Синтаксичні конструкції. Синтаксис речень. Розділові знаки в синтаксичних конструкціях
Учень/учениця:
- знає правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях;
- знає та називає вивчені самостійні та службові частини мови, наводить приклади їх;
- пояснює написання слів різних частин мови та вживання розділових знаків у вивчених конструкціях правилами;
- розставляє правильно розділові знаки в простих ускладнених, а також у складних реченнях відповідно до вивчених правил;
- знаходить у реченнях вивчені частини мови;
- визначає належність слова до певної частини мови, визначає її граматичні ознаки;
- визначає у словах орфограми, обґрунтовує написання слів відповідними правилами;
- виправляє допущені помилки;
- мислить критично, формулює тезу, добирає аргументи на її підтвердження або спростування, самостійно робить висновки.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.2.Б. Текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Стилі мовлення
Учень/учениця:
- знає визначення тексту, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті;
- знає сфери вживання, основні види (жанри) висловлень, загальні та мовні ознаки основних стилів мовлення;
- пояснює вибір стилю тексту (висловлення) у відповідності до мети й ситуації спілкування;
- розуміє призначення публіцистичного стилю, знає сферу його вживання, основні види висловлень, загальні та мовні ознаки;
- знає й називає загальні та мовні ознаки публіцистичного стилю;
- розпізнає текст, визначає його тему, основну думку, аналізує будову, визначає стиль;
- визначає мікротеми та складає простий план готового тексту, а також план тексту, над складанням якого працює;
- знаходить і виправляє стилістичні помилки.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.1.2.В. Літературні норми української мови
Учень/учениця:
- знає та розуміє поняття «літературна мова», «літературна норма»;
- знає норми орфоепічні, орфографічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, пунктуаційні, стилістичні;
- спостерігає за мовленням, помічає порушення літературної норми;
- розрізняє поняття «літературна мова» й «діалекти», «просторіччя», «жаргон»;
- редагує речення й тексти, що містять порушення літературних норм;
- користується лінгвістичними словниками з метою вдосконалення власного мовлення.
Завдання в цій тематиці:
Діяльнісна змістова лінія
Формування діяльнісної компетентності, навчальних умінь і навичок. Опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем. Розвиток різних видів мислення, оволодіння інтелектуальними вміннями, розумовими операціями й способами дій.
7.УМ.4.1. Формування загальнопізнавальних (інтелектуальних, інформаційних) умінь і навичок
Учень/учениця:
- аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
- порівнює, узагальнює, конкретизує їх;
- робить висновки на основі спостережень;
- виділяє головне з-поміж другорядного;
- здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
- систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
- моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
Завдання в цій тематиці:
7.УМ.4.2. Формування творчих, естетико-етичних навчальних умінь
Учень/учениця:
- уявляє словесно описані предмети і явища, фантазує на основі сприйнятого;
- прогнозує подальший розвиток певних явищ;
- переносить раніше засвоєні знання і вміння в нову ситуацію;
- помічає й формулює проблеми в процесі навчання й життєтворчості;
- усвідомлює будову предмета вивчення;
- робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми;
- добирає аргументи для його доведення;
- спростовує хибні припущення й твердження;
- помічає й цінує красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, вчинках людей і результатах їхньої діяльності;
- критично оцінює відповідність своїх вчинків загальнолюдським моральним нормам, усуває помічені невідповідності;
- виявляє здатність поставити себе на місце іншої людини;
- усвідомлює й намагається творити добрі справи словом і ділом.
Завдання в цій тематиці:
Соціокультурна змістова лінія
Засвоєння культурних і духовних цінностей свого та інших народів, а також норм, що регулюють стосунки між людьми різних вікових категорій, статей, націй і сприяють естетичному та морально-етичному вихованню особистості.
7.УМ.3.1. Формування соціокультурної компетентності учнів
Учень/учениця:
- сприймає, аналізує, оцінює прочитані чи почуті відомості та добирає й використовує ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети;
- використовує українську мову для формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму, любові до Батьківщини, поваги до її історії, культури й історичних пам’яток, сімейних цінностей, визнання цінності здоров’я свого й інших, оптимізм у сприйманні світу;
- усвідомлює необхідність бути готовим і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, вдома; займатися суспільно корисною діяльністю.
Завдання в цій тематиці: