Стандарти з цього рівня:
Загальна географія
Г.1.1. Географія як наука, розвиток географічних досліджень
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати об’єкт дослідження та структурні компоненти географічної науки;
- знати видатних мандрівників;
- пояснювати значення поняття «геосистема»;
- розрізняти рівні геосистем, методи географічних досліджень;
- аналізувати зміни в уявленнях про форму, розміри та рухи Землі;
- оцінювати значення географічних відкриттів і досліджень у минулому та на сучасному етапі розвитку; пізнавальну конструктивну роль географії.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.2. Способи зображення Землі
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- пояснювати основні картографічні поняття і терміни; відмінності різних видів масштабу, картографічних проекцій;
- знати основні умовні позначення топографічних карт;
- розпізнавати види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом;
- розрізняти географічні та прямокутні координати точок, види масштабу, азимуту;
- уміти користуватися різними видами масштабу;
- визначати за картами об’єкти, напрямки, відстані в градусах і кілометрах (метрах), географічні координати;
- визначати за топографічною картою географічний і магнітний азимути, географічні та прямокутні координати точок абсолютну і відносну висоту місцевості, падіння річки;
- читати плани місцевості, тематичні й топографічні карти;
- описувати за топографічною картою рельєф ділянки місцевості;
- розв’язувати задачі за планом місцевості, топографічною та географічною картою.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.3. Географічні наслідки параметрів і рухів Землі як планети
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати види рухів Землі; параметри та наслідки осьового й орбітального рухів планети; поясів освітлення;
- розпізнавати на схемах руху Землі точки сонцестоянь і рівнодення;
- установлювати послідовність зміни пір року у Північній та Південній півкулі; причини зміни пір року;
- використовувати знання про силу Коріоліса для пояснення причин формування пасатів, циклонів та антициклонів, течій;
- розв’язувати задачі на визначення місцевого і поясного часу, на перехід від місцевого часу до поясного;
- оцінювати конструктивну роль знань про форму й рухи Землі.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.4. Літосфера та рельєф
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати внутрішні шари Землі, склад материкової та океанічної земної кори, структурні елементи літосферних плит, основні форми рельєфу;
- пояснювати зміст понять «літосфера», «земна кора», «мінерали», «гірські породи», «корисні копалини», «рельєф», «рівнини», «гори»; особливості руху літосферних плит;
- розуміти механізми руху літосферних плит, виникнення землетрусів, вулканів, зсувів; формування рельєфу;
- знати закономірності розміщення основних форм рельєфу, сейсмічних поясів, родовищ корисних копалин; правила поведінки під час землетрусу;
- наводити приклади магматичних, осадових і метаморфічних гірських порід;
- визначає висоту рівнин і гір за фізичною картою;
- розрізняти магматичні, осадові й метаморфічні гірські породи;
- порівнювати рівнини й гори за висотою, походженням;
- визначати рівень безпеки проживання в районах з різною інтенсивністю вулканічних, сейсмічних, гравітаційних явищ.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.5. Атмосфера та клімат
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- розрізняти поняття «погода» і «клімат»; синоптичну і кліматичну карти; циклон та антициклон, теплий і холодний фронт;
- знати просторове розташування кліматичних поясів та областей; поясів освітленості, теплових і кліматичних поясів; закономірності розподілу температури, атмосферного тиску й опадів на Землі; постійні та сезонні вітри;
- читати синоптичні та кліматичні карти; графіки зміни (добової, місячної, річної) температури повітря, діаграми хмарності та розподілу опадів, рози вітрів;
- розв’язувати задачі на зміну температури повітря, атмосферного тиску з висотою; визначення показників абсолютної та відносної вологості повітря;
- визначати типи клімату за кліматичними діаграмами;
- оцінювати ресурсні властивості атмосфери; рівень безпеки проживання в районах поширення атмосферних стихійних явищ;
- робити висновки про значення прогнозу погоди для життя і діяльності людини.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.6. Гідросфера
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати складові Світового океану, вод суходолу, знає просторове розміщення найважливіших гідрографічних об’єктів за картою;
- розпізнавати на контурних картах, картосхемах частини Світового океану, найбільші річки, озера;
- розрізняти поняття: внутрішнє та окраїнне море, затока і протока, острів та півострів, витік і гирло, права і ліва притока, долина річки і річище, заплава і тераса;
- класифікувати моря, річки, озера, болота, льодовики за різними критеріями;
- характеризувати типи водних мас;
- установлювати напрямок і характер течії річки за рельєфом місцевості; види живлення і режим річки за типом клімату;
- використовувати топографічні, фізичні, кліматичні карти для характеристики гідрографічних об’єктів;
- визначати за картою падіння, похил річки;
- визначати рівень безпеки проживання на узбережжях океанів, в районах поширення катастрофічних паводків, повеней, карсту;
- усвідомлювати загрози забруднення вод Океану і суходолу.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.7. Біосфера та ґрунти
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати межі та складові біосфери;
- давати визначення понять «біосфера», «ґрунт», «рослинність», тваринний світ;
- читати карти ґрунтів;
- розрізняти типи ґрунтів за основними характеристиками;
- характеризувати типи ґрунтів;
- оцінювати ресурсні властивості біосфери;
- визначати рівень безпеки проживання в районах поширення отруйних рослин, окремих видів хижих та отруйних тварин.
Завдання в цій тематиці:
Г.1.8. Природні комплекси
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- давати визначення понять «природний комплекс», «географічна оболонка», «природна зона», «антропосфера»;
- називати компоненти природного комплексу;
- пояснювати процеси взаємодії літосфери, атмосфери, гідросфери, біосфери;
- розрізняти природні зони й висотні пояси; позитивні й негативні наслідки впливу людської діяльності на природні комплекси;
- порівнювати основні природні зони Землі;
- аналізувати взаємодію компонентів природи у природному комплексі на суходолі та океані;
- вирізняти наслідки взаємодії оболонок Землі.
Завдання в цій тематиці:
Географія материків і океанів
Г.2.1. Океани: Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний льодовитий океан
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати і знаходить на карті великі водні об’єкти в кожному океані — моря, затоки, протоки; різні за походженням острови; теплі й холодні течії;
- знати основні етапи освоєння та дослідження океанів;
- характеризувати географічне положення Тихого, Атлантичного, Індійського та Північного Льодовитого океанів;
- пояснювати виникнення форм рельєфу дна океанів, островів;
- порівнювати властивості водних мас різних частин у кожному океані; органічний світ різних частин Світового океану;
- обґрунтовувати вплив клімату на температуру й солоність водних мас в океанах;
- аналізувати рухи води в океані та схему течій в океанах; льодовий режим Північного льодовитого океану;
- оцінювати природні ресурси океанів, наслідки господарської діяльності в океанах.
Завдання в цій тематиці:
Г.2.2.1. Африка
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати дослідників материка, особливості тектонічної будови, рельєфу, розміщення кліматичних поясів, внутрішніх вод, природних зон на материку;
- називати і знаходити на карті моря, затоки, протоки, острови, півострови, гори, нагір’я, плоскогір’я, вулкани, річки, водоспади, озера, пустелі;
- характеризувати географічне положення материка;
- визначати за градусною сіткою протяжність материка; типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами; зональні типи ґрунтів за картою природних зон;
- пояснювати розміщення кліматичних поясів, вплив на клімат рельєфу, пасатів, течій;
- описувати природу найвідоміших національних парків Африки;
- визначати основні напрями господарського використання природних комплексів материка;
- оцінювати вплив діяльності людини на екологічний стан материка;
- обґрунтовувати вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій.
Завдання в цій тематиці:
Г.2.2.2. Австралія
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати дослідників материка, особливості тектонічної будови, рельєфу, розміщення кліматичних поясів, внутрішніх вод, природних зон на материку;
- називати і знаходити на карті моря, затоки, рифи, острови, півострови, плоскогір’я, річки, озера, пустелі;
- характеризувати фізико-географічне положення, рельєф, клімат і внутрішні води материка;
- розрізняти кліматичні умови в різних кліматичних поясах, природні зони;
- аналізувати вплив рельєфу й клімату на формування річкових басейнів, озер; меж природних зон;
- визначати основні напрями господарського використання природних комплексів материка;
- оцінювати вплив діяльності людини на видовий склад рослинності й тваринного світу.
Завдання в цій тематиці:
Г.2.2.3. Південна Америка
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати дослідників материка, особливості тектонічної будови, рельєфу, розміщення кліматичних поясів, внутрішніх вод, природних зон на материку;
- називати і знаходити на карті моря, затоки, протоки, острови, низовини, гори, плоскогір’я, вулкани, річки, водоспади, озера, пустелі;
- пояснювати розподіл температури й опадів на материку;
- визначати за кліматичними картами і кліматичними діаграмами типи клімату;
- характеризувати природні зони материка;
- порівнювати розміщення кліматичних поясів і природних зон в Африці, Австралії та Південній Америці;
- оцінювати поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей; наслідки втручання людини в природні комплекси материка.
Завдання в цій тематиці:
Г.2.2.4. Антарктида
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати першовідкривачів материка, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях;
- розрізняти Антарктику й Арктику; Антарктиду й Антарктику;
- називати і знаходити на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса;
- характеризувати особливості географічного положення материка;
- встановлювати за тематичними картами зв’язок між тектонічними структурами і під льодовим рельєфом;
- визначати вплив географічного положення материка на клімат;
- пояснювати пристосування організмів до життя в Антарктиці;
- оцінювати вплив Антарктиди на природні особливості планети; роль України в дослідженні Антарктиди.
Завдання в цій тематиці:
Г.2.2.5. Північна Америка
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати дослідників материка, особливості тектонічної будови, рельєфу, розміщення кліматичних поясів, внутрішніх вод, природних зон на материку;
- називати і знаходити на карті затоки, острови, півострови, рівнини, височини, низовини, гори, річки, водоспади, озера;
- характеризувати географічне положення материка;
- встановлювати за тематичними картами зв’язок між тектонічними структурами, рельєфом, корисними копалинами;
- порівнювати рельєф Північної і Південної Америки;
- пояснювати розподіл температури й опадів на материку, механізм утворення стихійних атмосферних явищ (торнадо) та їх вплив на життя людей;
- визначати за кліматичними картами і кліматичними діаграмами типи клімату;
- характеризувати природні зони материка;
- оцінювати наслідки втручання людини в природні комплекси материка.
Завдання в цій тематиці:
Г.2.2.6. Євразія
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати дослідників материка, особливості тектонічної будови, рельєфу, розміщення кліматичних поясів, внутрішніх вод, природних зон на материку;
- називати і знаходити на карті моря, затоки, протоки, острови, півострови, рівнини, низовини, плоскогір’я, гори, нагір’я, пустелі, річки, озера, моря;
- характеризувати географічне положення материка;
- пояснювати розподіл температури й опадів на материку, механізм утворення стихійних атмосферних явищ (торнадо) та їх вплив на життя людей;
- визначати за кліматичними картами і кліматичними діаграмами кліматичні пояси та типи клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії;
- порівнювати природні зони Євразії та Північної Америки;
- оцінювати наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; поширення стихійних явищ.
Завдання в цій тематиці:
Фізична географія України
Г.3.1. Географічне положення, формування території України
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати розміри держави, країни з якими Україна має кордони, сучасний адміністративно-територіальний устрій;
- розрізняти фізико-, економіко-, політико-географічне положення держави;
- називати адміністративно-територіальні одиниці України;
- показувати на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, країни-сусіди України; географічні центри України; географічний центр Європи в Україні;
- характеризувати фізико-, економіко-, політико-географічне положення України;
- визначати за картою координати крайніх точок, протяжність території України в градусах і кілометрах;
- аналізувати фізико-географічне положення території України;
- робити порівняльну оцінку географічного розміщення України з країнами світу.
Завдання в цій тематиці:
Г.3.2.1. Рельєф, тектонічна, геологічна будова, мінеральні ресурси
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- формулювати визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості»;
- називати і знаходити на карті тектонічні структури;
- знати закономірності поширення форм рельєфу, родовищ корисних копалин магматичного й осадового походження;
- читати профіль місцевості;
- встановлювати за тематичними картами зв’язки між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами на території України;
- пояснювати вплив неотектонічних рухів, зовнішніх чинників на формування рельєфу;
- прогнозує поширення на території України негативних процесів (зсуви, землетруси, карст, обвали).
Завдання в цій тематиці:
Г.3.2.2. Клімат і кліматичні ресурси
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати основні кліматотвірні чинники, кліматичні показники, типи клімату; небезпечні погодні явища;
- пояснювати дію кліматотвірних чинників;
- розрізняти кліматичні умови й кліматичні ресурси, види кліматичних ресурсів;
- аналізувати за картами розподіл сонячної енергії, напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів;
- характеризувати річний розподіл кліматичних показників у межах України;
- визначати за кліматичною картою закономірності розподілу температури, повітря та опадів на території України;
- читати синоптичні карти;
- оцінювати кліматичні умови, можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті.
Завдання в цій тематиці:
Г.3.2.3. Води суходолу і водні ресурси
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- формулювати визначення понять «річковий стік», «витрата води», «водні ресурси», «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»;
- називати і знаходити на картах річкові системи, озера, лимани, водосховища, канали;
- встановлювати взаємозв’язки між рельєфом, кліматом та густотою річкової мережі, характером течії, режимом річок в Україні;
- пояснювати особливості живлення та водного режиму річок, озер в різних регіонах України;
- визначати падіння та похил річки;
- порівнювати гідрографічні особливості водних об’єктів;
- оцінювати водні ресурси України.
Завдання в цій тематиці:
Г.3.2.4. Ґрунти та ґрунтові ресурси
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів;
- характеризувати основні типи ґрунтів, ґрунтові ресурси України;
- аналізувати карту ґрунтів України;
- порівнювати типи ґрунтів в Україні;
- оцінювати родючість ґрунтів України;
- пропонувати заходи з раціонального використання ґрунтових ресурсів, підвищення родючості та охорони ґрунтів.
Завдання в цій тематиці:
Г.3.2.5. Рослинний і тваринний світ
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати видовий склад рослинності й тваринного світу в Україні; рослинні угруповання, занесені до Зеленої книги України, окремі ендемічні і зникаючі види рослин;
- розпізнавати зображення рослин і тварин, що занесені до Червоної книги України;
- розуміти сутність акліматизації та реакліматизації тварин;
- характеризувати основні типи рослинного покриву України; фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм;
- аналізувати карту рослинності і карту тваринного світу України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив і поширення тварин;
- робити висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності і видів тварин Україні.
Завдання в цій тематиці:
Г.3.2.6. Ландшафти України
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати і знаходити на карті України природні зони та їх межі, Чорне море, Азовське море; острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку;
- розпізнавати ландшафти за характеристиками окремих їх компонентів, художнім описом;
- характеризувати рівнинні лісові, лісостепові, степові та гірські ландшафти, природні комплекси морів;
- складати порівняльну характеристику природних зон України;
- аналізувати карту ландшафтів;
- оцінювати природно-ресурсний потенціал природних зон.
Завдання в цій тематиці:
Г.3.3. Природокористування
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; правила безпеки та норми поведінки в природі;
- називати і знаходити на картах біосферні заповідники, природні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки;
- пояснювати сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «заповідник», «національний парк»;
- характеризувати сучасну екологічну ситуацію в Україні;
- аналізувати природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти, раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення.
Завдання в цій тематиці:
Населення України та світу
Г.4.1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати чисельність населення світу й України;
- називати й показувати на карті регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою кількістю населення; найбільшим і найменшим природним приростом; країни з найбільш численною українською діаспорою;
- формулювати поняття «природний рух населення», «природний приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічний перехід», «демографічне старіння», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція», «сальдо міграцій»;
- встановлювати просторові відмінності демографічних процесів за картами;
- характеризувати населення світу й окремих країн, України та її областей за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів;
- аналізувати статево-вікові піраміди України та країн світу, статистичну інформацію про населення світу, окремих регіонів, країн.
Завдання в цій тематиці:
Г.4.2. Розселення
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати середній показник густоти населення в Україні та світі, найбільш (найменш) густозаселені країни світу;
- називати і знаходити на карті регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та рівнем урбанізації, найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні;
- визначати показники урбанізованості території;
- характеризувати особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях;
- розрізняти міські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, темп і рівень урбанізації;
- порівнювати рівень і темпи урбанізації в Україні і світі, якість життя у великих і малих містах.
Завдання в цій тематиці:
Г.4.3. Етнічний та релігійний склад населення
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати найпоширеніші мовні сім’ї, світові релігії, регіони домінування світових релігій;
- розуміти поняття «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я», «світова релігія»;
- характеризувати національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; найпоширеніші релігійні конфесії в Україні;
- порівнювати етнічний склад населення регіонів України;
- показувати на карті і називати однонаціональні й багатонаціональні країни, райони розселення національних меншин в Україні.
Завдання в цій тематиці:
Г.4.4. Зайнятість населення в світі й Україні
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати кількість трудових ресурсів в Україні, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудовій ресурсів;
- розрізняти поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення»;
- визначати показники безробіття;
- аналізувати статистичну інформацію про зайнятість населення світу, окремих країн, України та її областей;
- порівнювати структуру зайнятості населення в окремих країнах.
Завдання в цій тематиці:
Україна і світове господарство
Г.5.1.1. Національна економіка
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати ознаки понять «національна економіка», «валовий внутрішній продукт», «індекс людського розвитку»;
- розуміти вплив природних і суспільних чинників на розміщення виробництва;
- розрізняти сектори національної економіки (первинний, вторинний, третинний), форми просторової організації господарства;
- характеризувати форми суспільної організації виробництва;
- аналізувати секторальну модель економіки України та порівнювати її з іншими державами.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.1.2. Світове господарство
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати ознаки понять; типи економічних систем; приклади країн світу з різним рівнем економічного розвитку (за типізацією ООН), ТНК в Україні;
- розуміти роль міжнародних організацій у світовій економіці, сутність тенденцій розвитку світового господарства;
- пояснювати багаторівневість світового господарства; вплив глобалізації на темпи розвитку світового господарства та національних економік країн різних типів;
- знаходити на карті країни «Великої сімки» (G-7), «Великої двадцятки» (G-20);
- порівнювати типи економічних систем;
- аналізувати інформацію щодо типізації країн за рівнем соціально-економічного розвитку.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.2.1. Сільське господарство. Лісове господарство
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати види діяльності в сільському господарстві, види сільськогосподарських угідь; приклади країн з аграрною міжнародною спеціалізацією;
- знати і показувати на карті світу зони (райони) вирощування сільськогосподарських культур, райони поширення в світі свинарства, птахівництва, формування спеціалізованих районів скотарства, вівчарства;
- знати і показувати на карті України сільськогосподарські зони, гірські та приміські райони;
- характеризувати особливості розміщення рослинництва й тваринництва в світі та Україні; сільськогосподарські зони, лісові пояси;
- аналізувати карти сільськогосподарських культур і тваринництва;
- визначати основні зернові й технічні культури, що їх вирощують у помірному, субтропічному і тропічному кліматичних поясах, та обґрунтовує встановлені відмінності.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.2.2. Добувна промисловість
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати види мінеральних ресурсів за використанням;
- наводити приклади найбільших країн-експортерів та країн-імпортерів нафти, природного газу, кам’яного вугілля;
- називати і знаходити на картах різного масштабу найбільші басейни нафти і природного газу; основні райони видобування нафти і природного газу в Україні; найбільші басейни та райони видобування вугілля; країни з найбільшими обсягами видобування залізних руд; басейни та райони видобування залізних та марганцевих руд в Україні; найбільші райони видобування руд кольорових металів; основні родовища руд кольорових металів, основні центри видобування кам’яної солі в Україні;
- оцінювати місце України на світових ринках нафти, природного газу, вугілля, рудної сировини.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.3.1. Виробництво та постачання електроенергії
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати типи електростанцій за джерелом енергетичних ресурсів та основні чинники їх розміщення, країн з найбільшим обсягом виробництва електроенергії;
- називати і знаходити на картах каскад ГЕС на Дніпрі, АЕС, найбільші ТЕС;
- пояснювати розміщення ТЕС, АЕС, ГЕС в країнах світу та в Україні;
- порівнювати структуру виробництва електроенергії в Україні та провідних державах світу.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.3.2. Металургійне виробництво
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати основні види чорних і кольорових металів;
- називати і знаходити на картах країни з найбільшим обсягом виробництва чавуну й сталі, алюмінію, титану, міді; найбільші центри чорної металургії в Україні; центри кольорової металургії в Україні;
- аналізувати статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту металургійної продукції в Україні та світі.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.3.3. Хімічне виробництво. Виробництв деревини, паперу, будівельних матеріалів
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати види мінеральних добрив, види хімічної продукції, види будівельних матеріалів;
- називати і знаходити на карті найбільші у світі країни-виробники мінеральних добрив та полімерів, деревини та паперу;
- називати і знаходити на карті України найбільші центри виробництва мінеральних добрив, виробів з гуми, побутової хімії, ліків, центри виробництва деревини й паперу;
- характеризувати сировинну базу виробництва хімічної продукції, паперу;
- аналізувати зв’язки між хімічними, металургійними та іншими видами виробництв;
- оцінювати вплив виробництва хімічної продукції й паперу на рівень соціально-економічного розвитку країни, довкілля.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.3.4. Виробництво машин та устаткування
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати чинники розміщення окремих машинобудівних виробництв;
- називати і знаходити на картах найбільші країни-виробники машин та устаткування, найбільші центри машинобудування в Україні;
- аналізувати статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту машин і обладнання у світі та в Україні;
- характеризувати сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.3.5. Виробництво тканин, одягу, взуття, харчових продуктів
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати і знаходити на картах найбільші у світі та Європі країни-виробники та експортери тканин, одягу, взуття, цукру, олій; найбільші в Україні центри текстильного, швейного, взуттєвого виробництва, райони концентрації виробництва цукру, соняшникової олії;
- аналізувати карти просторової організації виробництва тканин, одягу, взуття, харчових продуктів, статистичні матеріали щодо динаміки легкої та харчової промисловості у світі та в Україні;
- оцінювати проблеми та перспективи розвитку виробництва тканин, одягу та взуття, харчових продуктів в Україні, місце України на світовому та європейському ринках продовольства.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.4.1. Транспорт
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати види транспорту, істотні ознаки понять «транспортний вузол», «транспортна магістраль», «міжнародний транспортний коридор», «обсяг перевезень», «вантажообіг»;
- називати і знаходити на карті найбільші за вантажообігом морські порти Східної Азії, Європи; морські судноплавні, найбільші за пасажирообігом аеропорти світу; країни з надшвидкісними залізницями; країни з найбільшою протяжністю автомобільних шляхів; основні залізниці, автомагістралі, морські й річкові порти, аеропорти, міжнародні транспортні коридори в Україні;
- обґрунтовувати роль кожного виду транспорту в перевезенні вантажів та пасажирів в Україні;
- аналізувати карти транспортних шляхів світу та України.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.4.2. Туризм
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати види туризму, ознаки понять «туризм», «рекреаційні ресурси», «інфраструктура туризму»;
- називати і знаходити на карті основні райони туризму у світі й Україні;
- характеризувати особливості основних туристичних регіонів світу;
- оцінювати роль туризму в соціально-економічному розвитку країни, району, населеного пункту.
Завдання в цій тематиці:
Г.5.4.3. Торгівля. Фінансові послуги. Комп'ютерне програмування. Наукова діяльність. Освіта. Охорона здоров'я
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати і знаходити на карті регіони з найбільшими обсягами зовнішньої торгівлі; найбільші міжнародні фінансові центри,країни-офшори, країни-лідери на ринку програмного забезпечення; найвідоміші центри освіти та науки у світі та в Україні;
- обґрунтовувати рівень розвитку торгівлі, системи фінансових та аутсорсингових послуг, освіти й науки, системи охорони здоров’я в окремих регіонах світу, країнах, в Україні;
- аналізувати умови для аутсорсингу інформаційних технологій, створення технопарків, технополісів в Україні та прогнозує їх розвиток.
Завдання в цій тематиці:
Регіони та країни
Г.6.1. Регіони світу
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати і знаходити на карті регіону субрегіони, країни; основні райони видобування мінеральних ресурсів, найбільші осередки промисловості й туризму, морські порти, аеропорти-хаби, фінансові центри, світові міста;
- розрізняти форми державного правління і територіального устрою країн; країни різних типів та підтипів за рівнем економічного розвитку; кількісні та якісні зміни на політичній карті регіону;
- характеризувати особливості демографічних та урбанізаційних процесів, розміщення населення в регіоні;
- здійснювати необхідні обчислення для оцінювання забезпеченості окремих країн ресурсами;
- порівнювати домінуючі чинники міжнародної спеціалізації країн регіону, віднесених до різних типів та підтипів за рівнем економічного розвитку;
- зіставляти позитивні та негативні насліди глобалізації в економіці та культурі країн регіону.
Завдання в цій тематиці:
Г.6.2. Країни світу
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- називати основні показники, які визначають місце країни у регіоні та світі; домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів; економіки країн високорозвинених, середньорозвинених країн та країн, що розвиваються;
- називати і знаходити на карті світові міста, осередки промисловості, найбільші морські порти, аеропорти, фінансові та туристичні центри на території країни;
- знати промислові й аграрні виробництва та послуги, що визначають міжнародну спеціалізацію країни;
- обґрунтовувати особливості системи розселення та розміщення виробництва товарів і послуг у межах країни;
- пояснювати особливості спеціалізації сільського господарства, промислового виробництва, сфери послуг у країні; структури експорту й імпорту товарів та послуг.
Завдання в цій тематиці:
Глобальні проблеми людства
Г.7. Глобальні проблеми людства. Сталий розвиток
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна:
- знати глобальні проблеми людства, основні положення концепції сталого розвитку;
- називати і знаходити на карті країни, що володіють ядерною зброєю, конфліктонебезпечні регіони Європи та світу; найбільші в світі райони екологічної катастрофи;
- характеризувати поширення глобальних проблем, особливості їхнього прояву на території України, складники концепції сталого розвитку;
- оцінювати наслідки прояву глобальних проблем для окремих регіонів і країн світу та для України.
Завдання в цій тематиці: