Стандарти
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
-
Ділимо текст на абзаци
-
Тема, основна думка тексту
-
Вимоги до мовлення
-
Зв'язок речень у тексті
-
Правильність мовлення
-
Визначаємо відсутню частину в тексті
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
-
Алфавітний порядок
-
Наголошування слів
-
Правила переносу слів
-
Правила милозвучності
-
Помилки у вживанні м'якого знака
-
Помилки у відмінкових закінченнях іменників та прикметників
-
Правила вживання апострофа
-
«Не» з різними частинами мови
-
Правопис великої літери
-
Написання найпоширеніших складних слів
-
Написання слів іншомовного походження
-
Спрощення приголосних
-
Подвоєння та подовження приголосних
-
Правопис ненаголошених голосних
-
Основні випадки уподібнення
-
Чергування голосних та приголосних
-
Правопис префіксів та суфіксів
-
Правопис ЙО та ЬО
-
Лапки у власних назвах
-
Правопис складноскорочених слів
-
Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова
-
Пряме й переносне значення слів
-
Синоніми й антоніми
-
Омоніми й пароніми
-
Лексика української мови за походженням і вживанням
-
Загальновживані слова. Професійна, діалектна, розмовна лексика. Терміни
-
Застарілі й нові слова
-
Нейтральна й емоційно забарвлена лексика
-
Поняття про фразеологізми
-
Групи іменників за значенням
-
Рід іменників
-
Рід невідмінюваних іменників іншомовного походження
-
Число іменників
-
Групи іменників
-
Відміни іменників
-
Відмінювання іменників
-
Незмінні іменники
-
Написання та відмінювання імен по батькові
-
Кличний відмінок
-
Відмінки іменників
-
Родовий відмінок ІІ відміни
-
Орудний відмінок іменників
-
Прикметник як частина мови
-
Розряди прикметників за значенням
-
Відмінювання прикметників
-
Ступені порівняння прикметників
-
Особливості творення присвійних прикметників
-
Правопис прикметникових суфіксів
-
Синтаксична роль прикметника
-
Числівник як частина мови
-
Розряди числівників за значенням
-
Відмінювання кількісних числівників
-
Зв'язок числівника з іменником
-
Позначення часу
-
Синтаксична роль числівника
-
Будова числівників
-
Морфологічні ознаки займенника
-
Синтаксична роль займенника
-
Розрізнення займенників та інших частин мови
-
Розряди займенників
-
Відмінювання займенників
-
Правопис займенників
-
Помилки, пов'язані з вживанням займенників
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- розпізнавати дієслова, особливі форми дієслова, безособове дієслово;
- визначати види, часи й способи дієслів;
- відрізняти правильні форми дієслів від помилкових;
- правильно писати особові закінчення дієслів;
- розпізнавати дієприкметники (зокрема відрізняти їх від дієприслівників), визначати їхні морфологічні ознаки й синтаксичну роль;
- відрізняти правильні форми дієприкметників від помилкових;
- добирати й комунікативно доцільно використовувати дієприкметники, дієприкметникові звороти та безособові форми на -но, -то в мовленні;
- розпізнавати дієприслівники, визначати їхні морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
- відрізняти правильні форми дієприслівників від помилкових;
- правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами.
-
Дієслово як частина мови
-
Синтаксична роль дієслівних форм
-
Вид дієслова
-
Час дієслова
-
Спосіб дієслова
-
Граматичні помилки при утворенні наказового способу
-
Дієприкметник як особлива форма дієслова
-
Дієвідміни
-
Активні та пасивні дієприкметники
-
Розділові знаки при дієприкметниковому звороті
-
Дієприслівник як особлива форма дієслова
-
Розділові знаки при дієприслівниковому звороті
-
Граматичні помилки при утворенні речень з дієприслівниковими зворотами
-
«Не» з різними дієслівними формами
-
Прислівник як частина мови
-
Синтаксична роль прислівників
-
Ступені порівняння прислівників
-
Правопис прислівників
-
Правопис прислівників у реченнях
-
Лексичні та граматичні помилки, пов'язані зі вживанням прислівників
-
Прийменник як частина мови
-
Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника
-
Правопис прийменників
-
Лексичні та граматичні помилки при вживанні прийменників
-
Сполучник як частина мови
-
Розрізнення сполучників та омонімічних частин мови
-
Сполучники сурядності та підрядності
-
Правопис сполучників
-
Частка як частина мови
-
Правопис часток
-
Вигук як частина мови
-
Правопис вигуків
-
Розділові знаки при вигуках та синтаксична роль вигуків у переносному значенні
-
Речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням
-
Речення за граматичною основою
-
Речення за будовою
-
Речення за наявністю другорядних членів речення
-
Речення за наявністю всіх членів речення
-
Речення за наявністю ускладнювальних членів речення
-
Підмет у простому двоскладному реченні
-
Присудок у простому двоскладному реченні
-
Визначаємо граматичну основу речення
-
Тире між підметом та присудком
-
Означено-особові речення
-
Узагальнено-особові речення
-
Неозначено-особові речення
-
Безособові речення
-
Називні речення
-
Однорідні члени речення
-
Розставляємо розділові знаки в реченнях з однорідними членами речення
-
Вставні слова, словосполучення, речення
-
Розставляємо розділові знаки в реченнях зі вставними словами, словосполученнями, реченнями
-
Відокремлені члени речення
-
Розставляємо розділові знаки в реченнях із відокремленими членами речення
-
Звертання
-
Вирізняємо складне речення
-
Сполучникові та безсполучникові речення
-
Сурядний і підрядний зв‘язок між частинами складного речення
-
Визначаємо граматичну основу в складному реченні
-
Схеми до складного речення
-
Сполучники в складносурядному реченні
-
Розділові знаки в складносурядному реченні
-
Розставляємо розділові знаки в складносурядному реченні
-
Складнопідрядне речення з підрядним означальним
-
Складнопідрядне речення з підрядним обставинним
-
Складнопідрядне речення з кількома підрядними
-
Розділові знаки в складнопідрядному реченні
-
Вибираємо правильну схему до наведеного речення
-
Вирізняємо безсполучникове речення
-
Розділові знаки у безсполучниковому реченні
-
Розставляємо розділові знаки в безсполучниковому реченні
-
Вирізняємо складне речення з різними видами зв'язку
-
Види зв'язку між частинами складного речення з різними видами зв'язку
-
Розділові знаки в складному реченні з різними видами зв'язку
-
Розрізняємо способи відтворення чужого відтворення
-
Розділові знаки при відтворенні чужого мовлення
-
Розставляємо розділові знаки при відтворенні чужого мовлення
Українська література
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- розрізняти види й жанри усної народної творчості: різновили календарно-обрядових пісень (щедрівки, колядки, веснянки, русальні, купальські, і жниварські пісні); суспільно-побутові, історичні й родинно-побутові пісні, думи, балади;
- визначати провідні мотиви творів усної народної творчості, їхні художні особливості;
- розрізняти літературні роди, види й жанри;
- співвідносити літературний твір із відповідним літературним напрямом, стилем, течією;
- визначати тему, ідею, проблематику літературних творів;
- характеризувати літературних героїв, коментувати їхні вчинки;
- визначати художні образи та їхню роль у літературному творі;
- упізнавати літературних героїв за їхнніми цитатними характеристиками й репліками;
- орієнтуватися в сюжетах літературних творів;
- визначати сюжетні та позасюжетні елементи літературних творів, їхні композиційні особливості;
- визначати провідні мотиви ліричних творів;
- аналізувати мову літературного твору;
- знаходити художні засоби й визначати їхню роль у літературних творах.
-
Історичні пісні
-
Народні думи і балади
-
Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових і родинно-побутових пісень
-
Фольклор. Лірика. Пісні Марусі Чурай
-
Ліро-епос. «Маруся Богуславка». «Ой летіла стріла»
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- розрізняти літературні роди, види й жанри;
- співвідносити літературний твір із відповідним літературним напрямом, стилем, течією;
- визначати тему, ідею, проблематику літературних творів;
- характеризувати літературних героїв, коментувати їхні вчинки;
- визначати художні образи та їхню роль у літературному творі;
- упізнавати літературних героїв за їхнніми цитатними характеристиками й репліками;
- орієнтуватися в сюжетах літературних творів;
- визначати сюжетні та позасюжетні елементи літературних творів, їхні композиційні особливості;
- визначати провідні мотиви ліричних творів;
- аналізувати мову літературного твору;
- знаходити художні засоби й визначати їхню роль у літературних творах.
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- розрізняти літературні роди, види й жанри;
- співвідносити літературний твір із відповідним літературним напрямом, стилем, течією;
- визначати тему, ідею, проблематику літературних творів;
- характеризувати літературних героїв, коментувати їхні вчинки;
- визначати художні образи та їхню роль у літературному творі;
- упізнавати літературних героїв за їхнніми цитатними характеристиками й репліками;
- орієнтуватися в сюжетах літературних творів;
- визначати сюжетні та позасюжетні елементи літературних творів, їхні композиційні особливості;
- визначати провідні мотиви ліричних творів;
- аналізувати мову літературного твору;
- знаходити художні засоби й визначати їхню роль у літературних творах;
- співвідносити фрагмент літературного твору з його назвою та твором;
- співвідносити письменників із фрагментами їхніх творів, а також з висловами митців та літературних критиків про них та їхні твори;
- знати псевдоніми й справжні імена письменників, належність їх до літературних епох, шкіл, угруповувань;
- визначати місце і роль письменника в літературному процесі;
- пояснювати поняття «розстріляне відродження», «київські неокласики», «празька школа поетів», «шістдесятництво», «дисидентство».
-
Український модернізм
-
М. Коцюбинський. Імпресіонізм
-
М. Коцюбинський «Intermezzo»
-
М. Коцюбинський «Тіні забутих предків»
-
В. Стефаник. Новелістика. Експресіонізм
-
В. Стефаник «Камінний хрест»
-
О. Кобилянська. Символізм
-
О. Кобилянська «Valse melancolique»
-
Леся Українка. «Contra spem spero»
-
Леся Українка. Неоромантизм. «Лісова пісня» (Урок 1)
-
Леся Українка «Лісова пісня» (Урок 2)
-
Поезія 1-ї половини ХХ ст.
-
Микола Вороний. Богдан-Ігор Антонич
-
Олександр Олесь. Життя та творчість
-
Павло Тичина. Життя та творчість
-
Максим Рильський. Володимир Сосюра
-
Літературний процес 20-30 рр. років ХХ ст.
-
М. Хвильовий «Я (Романтика)»
-
В. Підмогильний. Біографія. «Місто» (Урок 1)
-
В. Підмогильний «Місто» (Урок 2)
-
Ю. Яновський. «Майстер корабля» (Урок 1)
-
Ю. Яновський «Майстер корабля» (Урок 2)
-
Остап Вишня. «Моя автобіографія»
-
Остап Вишня «Мисливські усмішки», «Сом»
-
Життя та творчічть М. Куліша. «Мина Мазайло» (Урок 1)
-
М. Куліш «Мина Мазайло» (Урок 2)
-
О. Довженко. Життя та творчість
-
О. Довженко «Зачарована Десна»
-
Шістдесятники. Загальна характеристика
-
Поезія 2-ї половини ХХ ст. А. Малишко
-
Поезія 2-ї половини ХХ ст. І. Драч, В. Голобородько
-
Поезія 2-ї половини ХХ століття. В. Симоненко (Урок 1)
-
Поезія 2-ї половини ХХ ст. В. Симоненко (Урок 2)
-
Поезія 2-половини ХХ століття. Василь Стус
-
Поезія 2-ї половини 20 ст. Дмитро Павличко
-
Ліна Костенко. Поезія. «Маруся Чурай» (Урок 1)
-
Ліна Костенко «Маруся Чурай» (Урок 2)
-
Олесь Гончар «Модри Камень»
-
Гр. Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- розрізняти літературні роди, види й жанри;
- співвідносити літературний твір із відповідним літературним напрямом, стилем, течією;
- визначати тему, ідею, проблематику літературних творів;
- характеризувати літературних героїв, коментувати їхні вчинки;
- визначати художні образи та їхню роль у літературному творі;
- упізнавати літературних героїв за їхнніми цитатними характеристиками й репліками;
- орієнтуватися в сюжетах літературних творів;
- визначати сюжетні та позасюжетні елементи літературних творів, їхні композиційні особливості;
- визначати провідні мотиви ліричних творів;
- аналізувати мову літературного твору;
- знаходити художні засоби й визначати їхню роль у літературних творах;
- співвідносити фрагмент літературного твору з його назвою та твором;
- співвідносити письменників із фрагментами їхніх творів, а також з висловами митців та літературних критиків про них та їхні твори;
- знати псевдоніми й справжні імена письменників, належність їх до літературних епох, шкіл, угруповувань;
- визначати місце і роль письменника в літературному процесі;
- пояснювати поняття «розстріляне відродження», «київські неокласики», «празька школа поетів», «шістдесятництво», «дисидентство».
-
Українська еміграційна література
-
Є. Маланюк «Уривок з поеми»
-
І. Багряний. Біографія. «Тигролови» (Урок 1)
-
І. Багряний «Тигролови» (Урок 2)
Учасник/учасниця ЗНО повинен/повинна вміти:
- розрізняти літературні роди, види й жанри;
- співвідносити літературний твір із відповідним літературним напрямом, стилем, течією;
- визначати тему, ідею, проблематику літературних творів;
- характеризувати літературних героїв, коментувати їхні вчинки;
- визначати художні образи та їхню роль у літературному творі;
- упізнавати літературних героїв за їхнніми цитатними характеристиками й репліками;
- орієнтуватися в сюжетах літературних творів;
- визначати сюжетні та позасюжетні елементи літературних творів, їхні композиційні особливості;
- визначати провідні мотиви ліричних творів;
- аналізувати мову літературного твору;
- знаходити художні засоби й визначати їхню роль у літературних творах;
- співвідносити фрагмент літературного твору з його назвою та твором;
- співвідносити письменників із фрагментами їхніх творів, а також з висловами митців та літературних критиків про них та їхні твори.
-
І. Котляревський. Просвітительський реалізм. Класицизм
-
І. Котляревський «Наталка Полтавка»
-
І. Котляревський «Енеїда» (Урок 1)
-
І. Котляревський «Енеїда» (Урок 2)
-
Г. Квітка-Основ'яненко «Маруся» (Урок 1)
-
Г. Квітка-Основ'яненко «Маруся» (Урок 2)
-
Тарас Шевченко. «Заповіт». Особливості творчості
-
Тарас Шевченко. «Катерина». Романтизм. Реалізм
-
Тарас Шевченко «Кавказ»
-
Тарас Шевченко «Сон»
-
Тарас Шевченко «І мертвим, і живим...»
-
Пантелеймон Куліш «Чорна рада» (Урок 1)
-
Пантелеймон Куліш «Чорна рада» (Урок 2)
-
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім'я» (Урок 1)
-
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім'я» (Урок 2)
-
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
-
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля» (Урок 1)
-
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля» (Урок 2)
-
Іван Франко «Чого являєшся мені у сні?»
-
Іван Франко «Захар Беркут»
-
Іван Франко «Мойсей» (Урок 1)
-
Іван Франко «Мойсей» (Урок 2)
