Учень/учениця:
— розуміє відмінність між різновидами аудіювання;
— розрізняє на слух мовні одиниці: слова, словосполучення, речення;
— виявляє на слух мовні одиниці, вимовлені з порушенням правил вимови або узгодження складових, або відповідні зазначеним в завданні прикметам;
— слухає і розуміє усне висловлювання, фіксує початок і кінець, визначає на слух кількість речень у тексті;
— знає особливості будови опису пам’ятки історії й культури;
— розпізнає вжиті в прослуханому тексті типи мовлення: розповідь, роздум, опис;
— розпізнає в тексті розповідного характеру опис пам’ятки історії та культури, аналізує його будову.
— відповідає на запитання за змістом прослуханого;
— демонструє розуміння прослуханого тексту, виконуючи навчальні дії.
Стандарти
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
-
Досліджуємо значення слів у контекстах
-
Слухаємо і записуємо слова
-
Вибираємо спільне правило
-
Підбираємо орфограму до географічної назви
-
Термінологічний диктант
-
Визначаємо різновид суперечки
-
Визначаємо мету повідомлення
-
Надзвичайні людські здібності
-
Незвичні правила етикету
-
Висловлюємося за літературними нормами
-
Визначаємо причини лексичних помилок
-
Закодоване слово
-
Вибираємо права людини
-
Шукаємо хибні твердження
-
Цікаво про музичні напрями
Учень/учениця:
— знає визначення тексту;
— розрізняє стилі, жанри й типи мовлення;
— знає засоби міжфразового зв’язку в тексті;
— розрізняє тексти за стильовою належністю;
— визначає тип мовлення й жанр тексту;
— знаходить і характеризує засоби міжфразового зв’язку в тексті;
— складає план тексту;
— розуміє висловлення на дискусійну тему, покликаючись на логічні аргументи, приклади з різних інформаційних джерел.
-
Розташовуємо репліки діалогу в правильному порядку
-
Доповнюємо діалог репліками за змістом
-
Визначаємо вид діалогу
-
Визначаємо функціональний тип діалогу
-
Ставимо розділові знаки в діалозі
-
Шукаємо помилки в діалозі
-
Термінологічний диктант
-
Професійне спілкування
-
Розрізнюємо полемічні прийоми
-
Позначаємо правильні твердження про стилі
-
Визначаємо стиль, підстиль і жанр уривка
-
Шукаємо синтаксичні одиниці, які не відповідають стилю
-
Шукаємо невідповідні синтаксичні одиниці в тексті
-
Доповнюємо речення стилістично правильною лексикою
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
Учень/учениця:
— розуміє суть понять «лексикографія», «словник», «довідник», «довідкова література»;
— називає основні типи словників;
— усвідомлює важливість умінь систематизувати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати й використовувати інформацію, яка міститься в лексикографічних джерелах, довідниках, ресурсах мережі Інтернет.
-
Розставляємо слова за алфавітом
-
Визначаємо, з яких словників використані слова
-
Вибираємо однозначні/багатозначні слова в тексті
-
Шукаємо зайві визначення
-
Визначаємо лексичне значення виділеного слова
-
Підбираємо лексичне значення іншомовних слів
-
Вибираємо рядок зі словами-синонімами та виписуємо опорне слово
-
Складаємо словник паронімів та неповних омонімів
-
Сортуємо слова
-
Вибираємо, з якого словника приклад
-
Установлюємо відповідності
-
Лексикографічна вікторина
-
Вибираємо функцію словника
-
Гра зі словником
-
Доповнюємо твердження
-
Визначаємо, із якої мови запозичення
-
Визначаємо різновиди паронімів за значенням
Учень/учениця:
— розуміє суть понять «лексична норма», «лексичне значення слів», «лексична сполучуваність слів», «слово і контекст», «лексична помилка»;
— розуміє суть понять «порушення лексичної норми», «фразеологізми», «стилістичне забарвлення фразеологізмів»;
— пояснює загальні принципи класифікації словникового складу української мови;
— пояснює найпоширеніші випадки порушення лексичної норми;
— визначає роль і стилістичні можливості вивчених лексичних одиниць, комунікативно доцільно використовує їх у власному мовленні;
— визначає роль і доречність використання фразеологічних засобів мови, стилістичну функцію їх;
— розуміє відмінності між лексичними, фразеологічними синонімами; доречно використовує їх у тексті;
— усвідомлює відмінність між фразеологічними синонімами й антонімами;
— використовує лексичну синонімію як засіб виправлення невиправданих повторів, як засіб зв’язку речень у тексті;
— правильно й доречно використовує фразеологізми відповідно до стилістичного забарвлення їх.
-
Вибираємо однозначні/багатозначні слова в тексті
-
Шукаємо зайві визначення
-
Визначаємо лексичне значення виділеного слова
-
Підбираємо лексичне значення іншомовних слів
-
Вибираємо рядок зі словами-синонімами та виписуємо опорне слово
-
Складаємо словник паронімів та неповних омонімів
-
Сортуємо слова
-
Установлюємо відповідності
-
Лексикографічна вікторина
-
Відтворюємо правильність фразеологізмів
-
Поєднуємо фразеологізми та їхні значення
-
Шукаємо фразеологізми в тексті
-
Вибираємо всі можливі значення фразеологізмів
-
Установлюємо відповідність між фразеологізмом та його синонімом й антонімом
-
Шукаємо антонім до фразеологізму
-
Підбираємо фразеологізм до групи
-
Доповнюємо текст фразеологізмом
-
Підбираємо фразеологізми-заголовки
-
Шукаємо «зайві» фразеологізми
-
Відрізняємо прислів'я від приказок
-
Розгадуємо фразеологічний кросворд
-
Досліджуємо значення слів у контекстах
-
Шукаємо рядки з лексичними помилками
-
Виправляємо лексичні помилки в реченнях
-
Заповнюємо пропуски правильними словами
-
Шукаємо лексичні помилки та визначаємо їхні причини
-
Замінюємо росіянізми українськими відповідниками
-
Сортуємо власне українську і запозичену лексику
-
Визначаємо, із якої мови запозичення
-
Вибираємо лексично правильні дієслова
-
Визначаємо, якою частиною мови виражені антоніми
-
Підкреслюємо контекстуальні антоніми та синоніми
-
Заповнюємо таблицю
-
Визначаємо різновиди паронімів за значенням
-
Виправляємо помилки в реченнях
-
Редагуємо речення
-
Переносимо слова до відповідних таблиць
-
Поєднуємо слова
-
Сортуємо словосполучення
-
Теоретична вікторина
-
Висловлюємося за літературними нормами
-
Визначаємо причини лексичних помилок
-
Закодоване слово
-
Екологія у світі
Учень/учениця:
— розуміє суть понять «норма», «орфоепія», «орфоепічна помилка», «орфоепічна норма», «милозвучність», «наголос», «логічний наголос»;
— усвідомлює важливість дотримання орфоепічної норми для сучасного компетентного мовця;
— виявляє й аналізує факти порушення орфоепічної норми;
— працює з орфоепічним словником і словником наголосів;
— співвідносить в уяві звук і букву;
— добирає додаткову інформацію з теми.
-
Відновлюємо алфавітний порядок слів і визначаємо кількість звуків
-
Заповнюємо таблицю кількістю звуків
-
Визначаємо, де однакова кількість букв і звуків у кожному слові
-
Доповнюємо правило
-
Розрізнюємо м'які та пом'якшені приголосні
-
Підкреслюємо вказані приголосні
-
Вибираємо рядки зі спільним приголосним звуком
-
Шукаємо слова із заданим звуком
-
Розгадуємо фонетичні загадки
-
Прослідковуємо зміну значення слова в залежності від вимови
-
Вибираємо правильний варіант уподібнення за дзвінкістю
-
Підбираємо звуки до фонетичної транскрипції
-
Вибираємо правильну транскрипцію
-
Шукаємо спільне в словах з уподібненням
-
Вибираємо загублені елементи транскрипції слів
-
Шукаємо ненаголошений голосний, який наближається до іншого голосного
-
Узагальнюємо знання про уподібнення
-
Підбираємо транскрипції
-
Замінюємо затранскрибовані звуки буквами чи буквосполученнями
-
Повторюємо правила милозвучності «у» та «в»
-
Розставляємо відповідні позначки біля рядків з «і» та «й»
-
Шукаємо помилки в реченнях
-
Виконуємо тест на узагальнення вивченого
-
Вибираємо рядки із правильно наголошеними словами
-
Ставимо наголос відповідно до значення слова
-
Шукаємо іменники з наголошеними складами
-
Вибираємо слова з варіантним наголошуванням
-
Сортуємо слова з літературними та діалектними наголосами
-
Визначаємо наголошені морфеми в прикметниках
-
Знаходимо правильно наголошені дієслова
-
Шукаємо неправильно наголошені слова в реченні
-
Ділимо слова на склади
-
Ділимо слова на склади та характеризуємо їх
-
Визначаємо, які слова поділені для переносу правильно, а які ні
Учень/учениця:
— з’ясовує суть понять «орфографічна норма», «орфограма», «орфографічна помилка», «орфографічний словник»;
— усвідомлює важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця;
— знає правила українського правопису;
— виявляє й пояснює порушення орфографічної норми;
— працює з орфографічним словником;
— застосовує знання на практиці;
— аналізує факти порушення орфографічних норм.
-
Слухаємо і записуємо слова
-
Сортуємо слова відповідно до правопису
-
Добираємо правила до слів
-
Вибираємо слова, які можна перевірити тільки за словником
-
Гра «Хто найрозумніший?»
-
Підбираємо правило до слова
-
Переносимо слова з м'яким знаком
-
Вписуємо правильно слова
-
Вибираємо результати пошуку
-
Вибираємо слова, у яких відбувається чергування голосних
-
Шукаємо слова, у яких може відбуватися чергування приголосних
-
Записуємо слова у відповідній формі
-
Доповнюємо таблицю правильно
-
Знаходимо й виправляємо помилку в реченні
-
Утворюємо прикметники від поданих слів
-
Виконуємо тест на спрощення
-
Виділяємо «зайве» слово
-
Перевіряємо словниковий диктант
-
Розподіляємо слова з довідки
-
Вибираємо префікс та його значення
-
Доповнюємо діалог правильними префіксами
-
Вибираємо спільне правило
-
Доповнюємо речення правильними літерами
-
Вибираємо, де слово перенесено правильно
-
Виконуємо тест на складні слова
-
Розгадуємо кросворд іншомовних слів
-
Заповнюємо пропуски в реченнях
-
Вибираємо правильні варіанти
-
Вписуємо «не» чи «ні»
-
Вичитуємо конспекти
-
Працюємо зі словниковою статтею
-
Вікторина на узагальнення вивченого
-
Правильно розкриваємо дужки
-
Шукаємо помилку в тексті й перевіряємо правилом
-
Вибираємо правильну форму прізвища
-
Працюємо перекладачами
-
Шукаємо помилку та перевіряємо правилом
-
Вибираємо позначки біля географічних назв
-
Вписуємо пропущені букви
-
Виділяємо слова з помилками
-
Замінюємо неправильні відмінкові форми
-
Підбираємо орфограму до географічної назви
-
Переносимо відмінкові форми числівників
-
Розпізнаємо винятки
-
Шукаємо помилки в діалозі
-
Особливості закордонної медицини
-
Невідома Україна
-
Регіональні страви України
-
Переносимо валізи
-
Дізнаємося про небезпечні місця світу
-
Екологія у світі
Учень/учениця:
— розуміє суть поняття «морфологічна норма»;
— усвідомлює зв’язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями самостійних і службових частин мови;
— розрізняє морфологічні норми, пов’язані з особливостями класифікування, словозміни, вживання й поєднання різних частин мови в усному мовленні й на письмі;
— знає норми вживання самостійних та службових частин мови в усному та писемному мовленні;
— виявляє й аналізує порушення морфологічних норм;
— додержує правил написання відмінкових закінчень відмінюваних частин мови;
— користується словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми.
-
Вибираємо позначки біля рядків з іменниками
-
Характеризуємо іменники
-
Узгоджуємо іменники з іншими частинами мови
-
Сортуємо іменники за родами
-
Записуємо іменники в родовому відмінку
-
Підбираємо фемінітиви до слів чоловічого роду
-
Визначаємо паралельні родові форми іменників
-
Заповнюємо таблицю
-
Вибираємо правильний рядок
-
Відмінюємо риси характеру
-
Доповнюємо словник іменниками спільного роду
-
Заповнюємо пропуски в рядах
-
Перевіряємо закінчення іменників І та ІІ відміни в орудному відмінку
-
Групуємо іменники чоловічого роду ІІ відміни
-
Визначаємо паралельні закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни
-
Відмінюємо іменники ІІІ відміни
-
Словозміна іменників IV відміни
-
Ставимо іменники в кличному відмінку
-
Шукаємо правильні імена по батькові
-
Підбираємо правильні форми імен по батькові
-
Узагальнюємо вивчене про іменник
-
Вибираємо «зайве» дієслово
-
Сортуємо морфологічні розбори дієслів
-
Заповнюємо таблицю
-
Утворюємо прикметники з іменників
-
Вибираємо варіанти з правильно утвореними прикметниками
-
Сортуємо прикметники
-
Установлюємо відповідності
-
Підбираємо правильні відчислівникові слова
-
Вибираємо речення з правильною формою числівника
-
Підбираємо правильні форми займенників
-
Визначаємо розряд та синтаксичну роль займенників
-
Вибираємо потрібне речення
-
Сортуємо дієприслівники
-
Підбираємо характеристики до дієприкметників
-
Знаходимо речення з морфологічними помилками
-
Аналізуємо виділений прийменник
-
Співвідносимо сполучники з їхніми групами
-
Вибираємо речення, у яких виділені слова є сполучниками
-
Вибираємо частку в реченні та аналізуємо її
-
Підкреслюємо вигук та визначаємо його розряд за значенням
-
Національні символи різних країн
Учень/учениця:
— розуміє суть понять «риторика», «мовленнєва ситуація», «мовець», «аудиторія», «текст», «комунікативний намір», «мовленнєвий вчинок», «суперечка», «дискусія», «диспут», «полеміка», «теза», «аргумент», «сильний аргумент», «слабкий аргумент»;
— називає умови успішного спілкування; риси, притаманні цікавому мовцеві, гарному співрозмовникові;
— називає етапи підготовки виступу;
— відрізняє мовленнєву дію й мовленнєвий вчинок;
— виявляє комунікативні наміри мовця;
— усвідомлює життєву важливість діалогу;
— знає різновиди суперечок;
— називає правила ведення суперечки.
-
Підбираємо термін до визначення
-
Правила ведення суперечки
-
Визначаємо різновид суперечки
-
Формулюємо промову і характеризуємо аргументи
-
Розрізнюємо полемічні прийоми
-
Характеризуємо запитання
Діяльнісна змістова лінія
Формування діяльнісної компетентності, навчальних умінь і навичок. Опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем. Розвиток різних видів мислення, оволодіння інтелектуальними вміннями, розумовими операціями й способами дій.
Учень/учениця:
— аналізує мовні й позамовні поняття, явища, закономірності;
— порівнює, узагальнює, конкретизує їх;
— робить висновки на основі спостережень;
— виділяє головне з-поміж другорядного;
— здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;
— систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;
— моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
-
Розставляємо слова за алфавітом
-
Шукаємо зайві визначення
-
Визначаємо лексичне значення виділеного слова
-
Підбираємо лексичне значення іншомовних слів
-
Вибираємо рядок зі словами-синонімами та виписуємо опорне слово
-
Сортуємо слова
-
Вибираємо, з якого словника приклад
-
Установлюємо відповідності
-
Лексикографічна вікторина
-
Вибираємо функцію словника
-
Гра зі словником
-
Доповнюємо твердження
-
Відтворюємо правильність фразеологізмів
-
Поєднуємо фразеологізми та їхні значення
-
Шукаємо фразеологізми в тексті
-
Вибираємо всі можливі значення фразеологізмів
-
Установлюємо відповідність між фразеологізмом та його синонімом й антонімом
-
Шукаємо антонім до фразеологізму
-
Підбираємо фразеологізм до групи
-
Доповнюємо текст фразеологізмом
-
Підбираємо фразеологізми-заголовки
-
Шукаємо «зайві» фразеологізми
-
Відрізняємо прислів'я від приказок
-
Розгадуємо фразеологічний кросворд
-
Доповнюємо правило
-
Розгадуємо фонетичні загадки
-
Прослідковуємо зміну значення слова в залежності від вимови
-
Вибираємо правильний варіант уподібнення за дзвінкістю
-
Підбираємо звуки до фонетичної транскрипції
-
Вибираємо правильну транскрипцію
-
Узагальнюємо знання про уподібнення
-
Виконуємо тест на узагальнення вивченого
-
Ставимо наголос відповідно до значення слова
-
Сортуємо слова з літературними та діалектними наголосами
-
Досліджуємо значення слів у контекстах
-
Шукаємо рядки з лексичними помилками
-
Виправляємо лексичні помилки в реченнях
-
Заповнюємо пропуски правильними словами
-
Шукаємо лексичні помилки та визначаємо їхні причини
-
Замінюємо росіянізми українськими відповідниками
-
Сортуємо власне українську і запозичену лексику
-
Визначаємо, із якої мови запозичення
-
Вибираємо лексично правильні дієслова
-
Визначаємо, якою частиною мови виражені антоніми
-
Підкреслюємо контекстуальні антоніми та синоніми
-
Сортуємо словосполучення
-
Вписуємо правильно слова
-
Розгадуємо кросворд іншомовних слів
-
Вичитуємо конспекти
-
Працюємо зі словниковою статтею
-
Шукаємо помилку та перевіряємо правилом
-
Вписуємо пропущені букви
-
Вибираємо речення з непрямою мовою
-
Вибираємо правильні відповіді
-
Перетворюємо пряму мову на непряму
-
Розставляємо розділові знаки
-
Підбираємо схему до прямої мови
-
Доповнюємо схему розділовими знаками
-
Встановлюємо відповідності
-
Український мовленнєвий етикет
-
Мовленнєвий етикет у різних країнах
-
Стародавній етикет
-
Позначаємо правильні твердження про стилі
-
Визначаємо стиль, підстиль і жанр уривка
-
Шукаємо синтаксичні одиниці, які не відповідають стилю
-
Шукаємо невідповідні синтаксичні одиниці в тексті
-
Доповнюємо речення стилістично правильною лексикою
-
Вибираємо заголовок і що він позначає
-
Упорядковуємо текст
-
Поділяємо текст на абзаци
-
Складаємо план до тексту
-
Визначаємо мету повідомлення
-
Освіта за кордоном і в Україні
-
І сміх, і гріх
-
Визначаємо назви субкультур
-
Дивні звичаї й традиції народів світу
-
Шукаємо хибні твердження
-
Дізнаємося про небезпечні місця світу
-
Національні символи різних країн
-
Екологія у світі
-
Досліджуємо мову жестів
-
Цікаво про музичні напрями
-
Креативні скульптури світу
Учень/учениця:
— уявляє словесно описані предмети та явища;
— прогнозує подальший розвиток певних явищ;
— переносить раніше засвоєні знання та вміння в нову ситуацію;
— помічає та формулює проблему в процесі навчання;
— усвідомлює будову предмета вивчення;
— робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми, добирає аргументи для його доведення;
— помічає красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, у вчинках людей і результатах їхньої діяльності;
— критично оцінює відповідність своїх вчинків загальнолюдським
моральним нормам, усуває помічені невідповідності цим нормам;
— виявляє здатність поставити себе на місце іншої людини;
— усвідомлює обов’язок кожної людини творити добро словом і ділом, готовий і здатний його виконувати.
-
Поєднуємо фразеологізми та їхні значення
-
Шукаємо фразеологізми в тексті
-
Вибираємо всі можливі значення фразеологізмів
-
Установлюємо відповідність між фразеологізмом та його синонімом й антонімом
-
Підбираємо фразеологізм до групи
-
Доповнюємо текст фразеологізмом
-
Підбираємо фразеологізми-заголовки
-
Шукаємо «зайві» фразеологізми
-
Відрізняємо прислів'я від приказок
-
Розгадуємо фразеологічний кросворд
-
Розгадуємо фонетичні загадки
-
Прослідковуємо зміну значення слова в залежності від вимови
-
Український мовленнєвий етикет
-
Вибираємо вдалий епіграф
Соціокультурна змістова лінія
Засвоєння культурних і духовних цінностей свого та інших народів, а також норм, що регулюють стосунки між людьми різних вікових категорій, статей, націй і сприяють естетичному та морально-етичному вихованню особистості.
Учень/учениця:
— сприймає, аналізує, оцінює прочитані чи почуті відомості та добирає й використовує ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети;
— використовує українську мову як засіб формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму, любові до Батьківщини, української природи, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії, культури й історичних пам’яток, сімейних цінностей, визнання цінності здоров’я свого й інших, оптимізм у сприйманні світу;
— усвідомлює необхідність бути готовим і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, дома, суспільно корисній діяльності.
-
Редагуємо речення
-
Термінологічний диктант
-
Професійне спілкування
-
Український мовленнєвий етикет
-
Мовленнєвий етикет у різних країнах
-
Стародавній етикет
-
Правила ведення суперечки
-
Визначаємо різновид суперечки
-
Формулюємо промову і характеризуємо аргументи
-
Розрізнюємо полемічні прийоми
-
Вибираємо заголовок і що він позначає
-
Поділяємо текст на абзаци
-
Вибираємо вдалий епіграф
-
Освіта за кордоном і в Україні
-
І сміх, і гріх
-
Невідома Україна
-
Дивні назви населених пунктів
-
Літературний кросворд
-
Регіональні страви України
-
Складаємо українські народні пісні
-
Відомі українські культурні діячі
-
Переносимо валізи
-
Досліджуємо мову жестів
-
Цікаво про музичні напрями
-
Креативні скульптури світу
