Учень/учениця слухає і розуміє усне висловлювання; фіксує початок і кінець, визначає на слух кількість речень у тексті; кількість слів у реченні; відповідає на запитання за змістом прослуханого (хто? що? де? коли? як?); розуміє зміст тексту, який прослуховується; відновлює діалог.
Стандарти
Мовленнєва змістова лінія
Cлухання та розуміння усного мовлення. Читання. Письмо. Говоріння.
-
Визначаємо кількість слів у реченні
-
Впізнаємо предмет за характерними ознаками
-
Гра "Готуємо смаколики"
-
Гра "Чи уважний ти слухач?"
-
Гра "Хто ким працює?"
-
Чудеса України
-
Добираємо ілюстрацію до тексту
-
Винаходи людства
Учень/учениця читає вголос доступні тексти цілими словами.
-
Вставляємо дієслово
-
Вибираємо речення з неправильним розділовим знаком
-
Визначаємо тему тексту
-
Визначаємо основну думку тексту
-
Підбираємо заголовок до тексту
-
Відновлюємо текст
-
Складаємо діалог
-
Вибираємо запитання до тексту
-
Визначаємо призначення тексту
-
Вибираємо кінцівку тексту
-
Визначаємо тип тексту
-
Відновлюємо текст відповідно до його частин
-
Вказуємо на частину тексту, якої не вистачає
-
Відновлюємо план згідно з текстом
-
Відновлюємо текст згідно з планом
-
Вказуємо на зайвий пункт плану
-
Вказуємо на абзац, якого немає у плані
-
Вибираємо ввічливі слова
-
Впізнаємо за описом
-
Світ рослин
-
Гра "Займаємось спортом"
Мовна змістова лінія
Текст. Речення. Слово. Звуки і букви. Склад. Наголос. Правопис.
Учень/учениця розуміє значення мови в житті людей; знає основні ознаки культури мовлення; володіє словами ввічливості, різними формами звертання до тих, з ким спілкується.
-
Знаходимо порівняння
-
Доповнюємо вираз
-
Утворюємо слово
-
Вибираємо тлумачення виразу
-
Визначаємо тему тексту
-
Підбираємо заголовок до тексту
-
Відновлюємо текст
-
Складаємо діалог
-
Вибираємо запитання до тексту
-
Визначаємо призначення тексту
-
Вибираємо кінцівку тексту
-
Визначаємо тип тексту
-
Відновлюємо текст відповідно до його частин
-
Вказуємо на частину тексту, якої не вистачає
-
Відновлюємо план згідно з текстом
-
Відновлюємо текст згідно з планом
-
Вказуємо на зайвий пункт плану
-
Вказуємо на абзац, якого немає у плані
Учень/учениця відтворює український алфавіт; називає букви на позначення голосних і приголосних звуків, парних дзвінких і глухих приголосних; правильно називає всі літери; розташовує слова за алфавітом, орієнтуючись на другу літеру.
-
Відновлюємо алфавіт
-
Зачарована абетка
-
Купуємо продукти
-
Ставимо апостроф на своє місце
-
Підбираємо влучне слово
-
Гра "Утвори пару" (глухі і дзвінкі приголосні)
-
Прикрашаємо ялинку
-
Смачні звуки і літери
-
Шукаємо слова з подовженням приголосних у вимові
-
Граємо в детективів
-
Сортуємо слова за твердістю/м'якістю приголосного
-
Їдемо в авто
-
Розпізнаємо "дж/дз"
-
Складаємо звукову модель
-
Ставимо наголос у слові
-
Де наголос?
-
Розподіляємо слова за наголосом
-
Шукаємо слова в реченні
-
Знаходимо потрібну відповідь
-
Вписуємо потрібне слово
-
Гра "Утвори слово"
-
Вивчаємо слова з подвійним наголосом
-
Гра "Відгадуємо наголошений склад"
-
Гра "Стріляємо із лука"
Учень/учениця визначає основу; знаходить, визначає закінчення у слові.
-
Дописуємо закінчення слів
-
Вибираємо форми слова
-
Мандруємо казками
-
Цікаві факти про все на світі
-
Визначаємо закінчення
-
Вибираємо слова з нульовим закінченням
-
Сортуємо слова за закінченням
-
Виділяємо основу слова
-
Вибираємо частину слова
-
Гра "Створи слово"
-
Знаходимо зайве слово
-
Розселяємо частини слів
-
Утворюємо слово
-
Гра "Відгадуємо спільну частину слова"
-
Гра "Поле чудес"
Учень/учениця знаходить, визначає корінь у ряді спільнокореневих слів; розрізнює, добирає групи спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови, вводить їх у словосполучення і речення.
-
Вибираємо спільну частину слова
-
Друкуємо спільну частину слова
-
Доповнюємо слова
-
Знаходимо спільнокореневі слова в реченні
-
Знаходимо спільнокореневі слова в тексті
-
Доповнюємо текст спільнокореневими словами
-
Добираємо спільнокореневі слова
-
Вгадуємо корінь
-
Гра "Створи слово"
-
Знаходимо зайве слово
-
Розселяємо частини слів
-
Утворюємо слово
-
Гра "Відгадуємо спільну частину слова"
-
Гра "Поле чудес"
Учень/учениця визначає префікс, суфікс у ряді слів; знає правила правопису префіксів роз-, без- , з-, с-; утворює нові слова, що належать до тієї самої частини мови за допомогою поданих суфіксів.
-
Доповнюємо слово
-
Дописуємо префікси
-
Вибираємо префікс
-
Добираємо антоніми з префіксами роз-, без-
-
Добираємо слово
-
Вставляємо першу літеру в корінь слова
-
Доповнюємо слова префіксами з-, с-
-
Доповнюємо речення словами з префіксами з-, с-
-
Вивчаємо префікси пре-, при-
-
Утворюємо нові слова за допомогою префіксів пре-, при-
-
Знаходимо у реченні слова з префіксами
-
Вибираємо влучне слово
-
Розгадуємо ребус
-
Сортуємо слова
-
Визначаємо суфікс
-
Вибираємо всі літери суфікса
-
Вибираємо суфікс
-
Підбираємо суфікс
-
Перетворюємо слова за допомогою суфіксів
-
Гра "Професії і суфікси"
-
Знаходимо слова із суфіксами
-
Вписуємо суфікси
-
Гра "Створи слово"
-
Знаходимо зайве слово
-
Розселяємо частини слів
-
Утворюємо слово
-
Гра "Відгадуємо спільну частину слова"
-
Гра "Поле чудес"
Учень/учениця користується правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції; застосовує правила перевірки написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені, що перевіряються наголосом; пише слова із дзвінкими приголосними в кінці слова і в кінці складу перед глухими відповідно до літературної вимови.
-
Вписуємо потрібне слово
-
Гра "Впіймай літеру"
-
Гра "Знайди правильний шлях"
-
Гра "Заповни пропуски"
-
Гра "Так чи ні"
-
Змінюємо слово
-
Запам'ятовуємо написання слів
-
Знаходимо слово з помилкою
-
Визначаємо чергування голосних
-
Визначаємо чергування приголосних
-
Ставимо літери на своє місце
-
Вставляємо правильну літеру
-
Вписуємо потрібну літеру
-
Слухаємо і записуємо
Учень/учениця пише слова із дзвінкими приголосними в кінці слова і в кінці складу перед глухими відповідно до літературної вимови; застосовує правило перевірки букв на позначення дзвінких і глухих звуків, що піддаються уподібненню; правильно записує слова зі збігом однакових приголосних звуків на межі морфем; пише власні іменники з великої букви, окремо "не" з дієсловами.
Учень/учениця дотримується правил переносу слів із префіксами; вміє переносити слова зі збігом однакових приголосних на межі кореня і суфікса; правильно переносить з рядка в рядок слова зі збігом однакових приголосних звуків на межі морфем.
-
Вибираємо слово
-
Ділимо слова
-
Знаходимо помилку
-
Шукаємо слова, які не можна переносити
-
Переносимо префікси
-
Доповнюємо речення
-
Сортуємо слова з переносом
-
Вибираємо речення із правильним переносом слів
-
Вписуємо потрібне слово
-
Гра "Утвори слово"
Учень/учениця розрізняє іменники, прикметники, дієслова в прямому і переносному значеннях; виявляє в тексті слова з прямим і переносним значенням, багатозначні слова, найуживаніші омоніми; добирає синоніми й антоніми до загальновживаних слів; пояснює фразеологізми.
-
Гра "Стріляємо із лука"
-
Знайомимось із прямим і переносним значенням слів
-
Утворюємо словосполучення з переносним значенням
-
Сортуємо словосполучення з прямим/переносним значенням
-
Багатозначні слова
-
Доповнюємо речення
-
Знаходимо зайве слово
-
Шукаємо синоніми в реченні
-
Друкуємо слова з протилежним значенням
-
Відновлюємо синонімічний ряд
-
Виправляємо помилку в реченні
-
Знайомимося з фразеологізмами
-
Доповнюємо фразеологізм
-
Доповнюємо сенкан
-
Доповнюємо діаманту
-
Знаходимо зайве дієслово
Учень/учениця ділить на групи слова, які відповідають на питання різних частин мови (наприклад, числівників, прислівників без уживання терміна), які розрізнюються за родом, числом (іменники, прикметники), стоять у формі того чи іншого часу (дієслова); будує сполучення зі слів, що є різними частинами мови, використовуючи службові слова.
-
Знаходимо іменник
-
Ставимо питання
-
Вписуємо потрібне дієслово
-
Знаходимо теперішній час
-
Гра "Назад у минуле"
-
Вписуємо дієслово минулого часу
-
Знаходимо дієслова в тексті
-
Шукаємо дієслова відповідного часу
-
Змінюємо слово
-
Вставляємо дієслово
-
Вибираємо всі дієслова певного часу
-
Сортуємо дієслова за часом
-
Гра " Утвори дієслово"
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
Учень/учениця має уявлення про іменник як частину мови; впізнає в реченні/тексті і добирає іменники; будує сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення і прийменники; розрізняє іменники-назви істот і неістот, правильно ставить до них питання; розрізняє власні і загальні іменники; вживає в письмових текстах власні іменники з великої літери.
-
Знаходимо потрібну відповідь
-
Знаходимо іменник
-
Підписуємо картину
-
Заміняємо вираз іменником
-
Визначаємо іменник у речені
-
Визначаємо слова, подібні за значенням
-
Утворюємо іменники
-
Визначаємо правильне написання слова
-
Підписуємо малюнок
-
Розподіляємо слова
-
Знаходимо істот/неістот у реченні
-
Шукаємо іменники в тексті
Учень/учениця ставить питання до іменників, що належать до різних родів; визначає рід іменників, ставить питання і відносить іменник до одного з родів; змінює іменники за числами; визначає число іменників; знає назви відмінків і відмінкові питання; має уявлення про відмінювання іменників.
-
Сортуємо іменники за числом
-
Дописуємо закінчення однини/множини
-
Утворюємо збірні іменники
-
Визначаємо правильність роду
-
Знаходимо іменники певного роду
-
Гра "Вправні кухарі"
-
Знайомимось зі спільним родом
-
Виправляємо помилки
-
Сім відмінків
-
Вписуємо закінчення іменників
-
Підбираємо влучний іменник
-
Відмінкові закінчення у множині
-
Визначаємо іменник з певним відмінком
-
Розподіляємо іменники за відмінком
-
Упорядковуємо відмінки
Учень/учениця має уявлення про прикметник як частину мови; впізнає прикметники в реченні і тексті; будує сполучення прикметників з іменниками; встановлює між ними граматичний зв’язок за допомогою питань; змінює прикметники за родами; визначає рід прикметників за закінченням, поставленим питанням; за родом іменників, з якими вони зв’язані; змінює прикметники за числами, вводить їх у речення.
-
Знаходимо певний іменник
-
Добираємо правильне закінчення
-
Доповнюємо антонімічні словосполучення
-
Вибираємо спільні ознаки
-
Утворюємо подвійні прикметники
-
Утворюємо ступені порівняння прикметників
-
Гра "Магазин"
-
Вписуємо ознаку
-
Доповнюємо речення прикметниками
-
Доповнюємо речення ознакою
-
Підбираємо питання до ознаки
-
Шукаємо прикметники у тексті
-
Вписуємо закінчення
-
Вибираємо зайве слово
-
Визначаємо рід
-
Виправляємо помилку
-
Утворюємо пару
-
Сортуємо прикметники
-
Знаходимо прикметники в однині/множині
-
Переносимо потрібне слово
-
Перетворюємо словосполучення
-
Встановлюємо відповідність
-
Розташовуємо словосполучення
-
Вписуємо закінчення прикметників
-
Знаходимо прикметники з певним відмінком у реченні
-
Вибираємо прикметник у певному відмінку
-
Доповнюємо речення прикметником у певному відмінку
-
Сортуємо прикметники за відмінками
Учень/учениця має уявлення про дієслово як частину мови; впізнає дієслова в реченні, тексті, ставить до них питання; зв’язує з іменниками; розрізняє часові форми дієслова; ставить питання до дієслів різних часових форм; змінює дієслова за часами у формах доконаного і недоконаного виду (без уживання термінів) за допомогою питань: що робить? що зробить? що робив? що зробив?; розпізнає часові форми дієслів у тексті.
-
Знаходимо зайве дієслово
-
Доповнюємо речення дієсловами
-
Знаходимо дієслова в реченні
-
Підбіраємо антоніми до дієслів
-
Утворюємо дієслово
-
Сортуємо дієслова за питаннями
-
Пояснюємо значення дієслів
-
Знаходимо інфінітив у реченні
-
Вибираємо інфінітив
-
Вставляємо правильне дієслово
-
Визначаємо правильне написання "не" з дієсловами
-
Знайомимось з часами дієслів
-
Ставимо питання
-
Вибираємо час
-
Вписуємо потрібне дієслово
-
Знаходимо теперішній час
-
Гра "Назад у минуле"
-
Вписуємо дієслово минулого часу
-
Знаходимо дієслова в тексті
-
Шукаємо дієслова відповідного часу
-
Змінюємо слово
-
Вставляємо дієслово
-
Вибираємо всі дієслова певного часу
-
Сортуємо дієслова за часом
-
Гра " Утвори дієслово"
-
Знаходимо зайве слово
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
-
Гра "Дай відповідь"
Учень/учениця виділяє звертання розділовими знаками; використовує форми кличного відмінка.
-
Знаходимо звертання в реченні
-
Ставимо слова у кличну форму
-
Виділяємо звертання комою
-
Вставляємо ввічливі слова у речення
-
Дописуємо закінчення у звертанні
-
Розгадуємо ребус
-
Визначаємо призначення тексту
Учень/учениця утворює непоширене словосполучення; виділяє головне слово у словосполученні; ставить питання від головного до залежного слова у словосполученні.
-
Підписуємо малюнок
-
Вписуємо закінчення
-
Визначаємо рід
-
Виправляємо помилку
-
Утворюємо пару
-
Перетворюємо словосполучення
-
Вписуємо дієслово минулого часу
-
Словосполучення і професії
-
Замінюємо іменник словосполученням
-
Дописуємо закінчення
-
Складаємо словосполучення
-
Доповнюємо словосполучення третім словом
-
Знаходимо зайве
-
Гра "Утворюємо словосполучення"
-
Доповнюємо речення словосполученням
Учень/учениця розрізняє на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення; впізнає окличні речення; правильно вживає розділові знаки в кінці різних за метою висловлювання речень.
-
Визначаємо іменник у речені
-
Визначаємо правильне написання слова
-
Знаходимо істот/неістот у реченні
-
Знаходимо прикметники в однині/множині
-
Вписуємо потрібне дієслово
-
Гра "Назад у минуле"
-
Знаходимо дієслова в тексті
-
Вставляємо дієслово
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
-
Створюємо речення
-
Знайомимось із підметом
-
Вставляємо підмет у речення
-
Вписуємо підмет у речення
-
Знайомимось із присудком
-
Вставляємо присудок у речення
-
Доповнюємо речення головними членами
-
Розширюємо речення другорядними членами
-
Ставимо розділовий знак у кінці речення
-
Вибираємо незакінчені речення
-
Визначаємо вид речення
-
Дописуємо розділовий знак у кінці речення і вибираємо його вид
-
Розташовуємо речення навпроти потрібного розділового знаку
-
Вибираємо речення з неправильним розділовим знаком
-
Знаходимо потрібні речення у діалозі
Учень/учениця визначає в реченні головні члени; поширює прості речення другорядними членами за запитаннями.
-
Вписуємо потрібне дієслово
-
Гра "Назад у минуле"
-
Вставляємо дієслово
-
Вставляємо дієслово в потрібній формі
-
Створюємо речення
-
Знайомимось із підметом
-
Вставляємо підмет у речення
-
Вписуємо підмет у речення
-
Знайомимось із присудком
-
Вставляємо присудок у речення
-
Доповнюємо речення головними членами
-
Розширюємо речення другорядними членами
Учень/учениця вміє працювати з планом прочитаного тексту; пояснює зв’язок між абзацами та планом тексту.
-
Визначаємо тему тексту
-
Відновлюємо текст відповідно до його частин
-
Вказуємо на частину тексту, якої не вистачає
-
Відновлюємо план згідно з текстом
-
Відновлюємо текст згідно з планом
-
Вказуємо на зайвий пункт плану
-
Вказуємо на абзац, якого немає у плані
Діяльнісна змістова лінія
Формування діяльнісної компетентності, навчальних умінь і навичок. Опанування стратегіями, що визначають мовленнєву діяльність, соціально-комунікативну поведінку учнів, спрямовані на виконання навчальних завдань і розв’язання життєвих проблем. Розвиток різних видів мислення, оволодіння інтелектуальними вміннями, розумовими операціями й способами дій.
Учень/учениця виділяє у предметах, мовних одиницях істотні ознаки, розрізнює серед них головні і другорядні; порівнює предмети, мовні одиниці за різними ознаками; робить висновок-узагальнення; добирає факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй.
-
Вгадуємо корінь
-
Розгадуємо ребус
-
Гра "Створи слово"
-
Гра "Відгадуємо спільну частину слова"
-
Гра "Поле чудес"
-
Гра "Відгадуємо наголошений склад"
-
Гра "Стріляємо із лука"
-
Підписуємо картину
-
Заміняємо вираз іменником
-
Визначаємо слова, подібні за значенням
-
Утворюємо іменники
-
Сортуємо прикметники
-
Переносимо потрібне слово
-
Доповнюємо речення влучними словами
-
Вибираємо тлумачення виразу
-
Доповнюємо словосполучення третім словом
-
Знаходимо зайве
-
Гра "Утворюємо словосполучення"
-
Визначаємо основну думку тексту
-
Підбираємо заголовок до тексту
-
Відновлюємо текст
-
Складаємо діалог
-
Вибираємо запитання до тексту
-
Визначаємо призначення тексту
-
Вибираємо кінцівку тексту
-
Визначаємо тип тексту
-
Козацькі ребуси
-
Гра "Що сьогодні на обід?"
-
Українські вишиванки
-
Корисні/шкідливі поради
-
Впізнаємо за описом
-
Називаємо одним словом
-
Гра "Займаємось спортом"
-
Знаходимо зайве слово
-
Винаходи людства
Соціокультурна змістова лінія
Засвоєння культурних і духовних цінностей свого та інших народів, а також норм, що регулюють стосунки між людьми різних вікових категорій, статей, націй і сприяють естетичному та морально-етичному вихованню особистості.
Учень/учениця знає розклад дня, правила особистої гігієни, самообслуговування.
-
Знаходимо істот/неістот у реченні
-
Словосполучення і професії
-
Гра "Готуємо смаколики"
-
Гра "Що сьогодні на обід?"
-
Чудеса України
Учень/учениця володіє мовним етикетом відповідно до ситуації (привітання, прохання, вибачення, подяка, комплімент, звертання), вміє поводитися у громадських місцях.
-
Знаходимо звертання в реченні
-
Ставимо слова у кличну форму
-
Виділяємо звертання комою
-
Дописуємо закінчення у звертанні
-
Розгадуємо ребус
-
Дописуємо ввічливі вирази
-
Вибираємо ввічливі слова
-
Корисні/шкідливі поради
Учень/учениця знає і розуміє користь праці, охайності, наполегливості.
-
Виправляємо помилку
-
Ставимо розділовий знак у кінці речення
-
Визначаємо вид речення
-
Українські вишиванки
-
Винаходи людства
Учень/учениця розуміє і прагне до набуття таких рис як мужність, радість за інших, правдивість, скромність.
